UMC Utrecht ICT-Voorzieningen
  • Klik hier voor informatie over de ICT-voorziening in het UMC Utrecht.
Scorion - digitaal portfoliosysteem

In CRU+ wordt gebruik gemaakt van het Scorion medisch e-portfolio. In Scorion verzamel je gedurende je LINKs, coschappen en andere stages alle beoordelingen.

In de Scorion handleiding en de F.A.Q. hieronder vind je instructies voor gebruik van het systeem. Voor technische vragen, opmerkingen of suggesties kan contact op worden genomen met scorion@umcutrecht.nl. Voor inhoudelijke vragen neem je contact op met de begeleider van het studieonderdeel of met cru-plus@umcutrecht.nl.

Het is nu mogelijk om met je Studentnummer-UMCU-account óf je UU-Solis-account in te loggen! Het maakt niet uit welke je gebruikt en je kan ze zonder dataverlies door elkaar gebruiken, denk er wel aan om in het eerste scherm de passende instantie te kiezen (UMCU respectievelijk UU).

Frequently Asked Questions
Waarom kan ik niet inloggen?

We raden aan om met UU-Solis-account in te loggen na als instelling voor Universiteit Utrecht te kiezen!

Er zijn een aantal oorzaken voor inlogproblemen mogelijk, afhankelijk van de oorzaak kan je een verschillende foutmelding krijgen:

Melding: De gebruikers-id of het wachtwoord is onjuist. Voer de gebruikers-id en het wachtwoord opnieuw in.

Waarschijnlijk is je wachtwoord incorrect, mogelijk is deze verlopen. Je Solis-account wachtwoord kan je resetten via https://password.services.uu.nl/sspr/public/ForgottenPassword

Melding: Wachtwoord verlopen

Het wachtwoord verloopt eens in de zoveel tijd, je Solis-account wachtwoord kan je resetten via https://password.services.uu.nl/sspr/public/ForgottenPassword

Melding: Fout - Er is geen gebruikersaccount aanwezig.

Hier kunnen meerdere oorzaken voor zijn, in alle gevallen moet je controleren of je via instelling Universiteit Utrecht en met je Solis-account inlogt. Als je dan nog steeds deze foutmelding krijgt is er mogelijk geen account voor je aangemaakt in Scorion of is deze niet aan het correcte Solis-id gekoppeld (vaak omdat jouw Solis-id afwijkt van je studentnummer). Neem contact op met scorion@umcutrecht.nl zodat dit geregeld kan worden.

Ik krijg een foutmelding als ik een formulierenset probeer in te voegen?

Waarschijnlijk is dit de foutmelding: Verplichte eigenschap: LINK blauw/rood al gelopen in nieuwe curriculum is leeg.

Bij het invoegen van deze formulierenset moet je aangeven of je al het andere LINK hebt gelopen. Dit doe je in het tabblad 'Extra aanvullingen' (in het 'Invoegen formulierenset' venstertje). Als je in plaats van de LINKs je coschappen los in het oude curriculum hebt gedaan, klik je hier op nee.

Welk formulier moet ik gebruiken?

Let op dat je voor de EPA's en de studieonderdelen aparte formulierensets moet invoegen (ook al hoort de EPA bij een bepaald LINK).

In principe staat verder informatie over de beoordeling en daarvoor te gebruiken formulieren opgenomen in de blokboeken en andere onderwijsinformatie. Verder is er de EPA-handleiding die je mogelijk kan helpen. Voor specifieke vragen kun je contact opnemen met je mede-studenten, docenten, begeleiders, of eventueel cru-plus@umcutrecht.nl

Hoe kan ik een formulier aanpassen of verwijderen?

Hiervoor selecteer je het formulier wat verwijderd moet worden via het vakje wat ervoor staat, en ga je naar Bewerken --> Verwijderen.

Je kunt alleen formulieren verwijderen die nog niet door de begeleider waar het formulier naar toegezonden is zijn geopend. Verzonden en afgeronde formulieren kunnen in principe niet meer door jezelf gewijzigd worden. Neem eventueel contact op met scorion@umcutrecht.nl om te bekijken wat mogelijk is.

Hoe kan ik een formulier opnieuw naar mijn begeleider sturen, of een herinnering verzenden?

Hiervoor selecteer je het formulier wat opnieuw verzonden moet worden via het vakje wat ervoor staat, en ga je naar Bestand --> Verzenden --> Herinnering.

Bestand --> Verzenden --> Uitnodiging werkt alleen bij het in eerste instantie versturen van een formulier!

Hoe moet ik mijn LINK afronden?

Voor de afronding van een LINK is een speciaal formulier beschikbaar: het Eindformulier examinator LINK [kleur]. Dit formulier is beschikbaar binnen de formulierensets, maar zeker als je de set al enige tijd geleden hebt toegevoegd zal je dit misschien nog handmatig moeten invoegen. 

Dit formulier stuur je op naar het secretariaat van de LINK wanneer je alle andere formulieren in hebt laten vullen die verplicht zijn. Het secretariaat en de examinator verwerken dit verder en stellen het eindresultaat van jou vast (op basis van je andere beoordelingen binnen de LINK). Na invullen van het formulier wordt een bericht naar OZ gestuurd en staat je resultaat als het goed is binnen enkele werkdagen in Osiris (je kunt het afgeronde formulier met resultaat al inzien wanneer dit ingevuld is door de examinator).

Als je al een resultaat in Osiris hebt voor je LINK (omdat dit al doorgegeven is voordat de huidige methode bestond) hoef je niet alsnog een Eindformulier examinator LINK op te sturen.

Hoe kan ik een formulier printen of opslaan op mijn computer?

Dit is helaas geen standaardfunctie van Scorion, maar valt wel te doen. Hiervoor heb je wel bepaalde programma's nodig (met name een programma om PDF's te maken).

Hieronder wordt een methode omschreven die op PC's in het UMCU zou moeten werken via Internet Explorer, in andere systemen kunnen benamingen wat anders zijn.

1. Open/bekijk een formulier wat je wilt opslaan.

2. Open een nieuw tabblad in de browser en ga hier naar: https://scorion3.parantion.nl/template/formpostviewer/

  • Als het goed is opent het formulier wat je aan het bekijken was zich nu in dit tabblad.

3. Druk de pagina af (CTRL+P of rechtermuisknop > Afdrukken)

4. Om een PDF te maken kies je als printer "PDF printer" of indien beschikbaar "Adobe PDF" (NB: Als je alleen wilt printen kun je ook gewoon een Follow-me printer kiezen)

5. Je "Print" nu een PDF, wat eigenlijk inhoudt dat je het formulier als PDF op je computer opslaat. Je kunt dit bestand vervolgens gebruiken zoals je wilt.

 

Solis-id en wachtwoord (gebruikersnaam)

Solis-id

Je Solis-id is (in combinatie met je Solis-wachtwoord) je gebruikersnaam voor de meeste universitaire diensten. Je gebruikt je Solis-id ook om je aan te melden op computerwerkplekken. Weet je niet (meer) wat je Solis-id is? Neem dan contact op met UU for U Student Services.

Wachtwoord

Nieuwe studenten krijgen hun Solis-id en Solis-wachtwoord in twee aparte e-mails toegestuurd.

Meer informatie

Meer informatie vind je op de de pagina over het Solis-id.

Osiris, Blackboard, Lecturenet, MyUU en MyTimeTable

Osiris

In Osiris student kun je je inschrijven voor cursussen, je cijfers bekijken en je adresgegevens wijzigen. Log in met je studentnummer en Solis-wachtwoord.

Blackboard

De Universiteit Utrecht heeft de elektronische leeromgeving Blackboard. Hier kun je o.a. opdrachten inleveren en wordt informatie gedeeld omtrent je vakken en studie. Let op! Heb je recentelijk je Solis-id ontvangen? Dan kan het tot 24 uur duren voordat je kunt inloggen in Blackboard. Probeer het later nog eens.

Lecturenet

College gemist of niet zo goed opgelet? Ga naar Lecturenet. Hier vind je een groeiende verzameling colleges.

MyUU

In de MyUU app voor studenten vind je cijfers uit Osiris, je collegekaart en je persoonlijke rooster. Downloaden kan in de appstores van Android en Apple.

MyTimeTable

MyTimetable is de roosterwebsite van de Universiteit Utrecht. Log in met je Solis-id en wachtwoord. Meer informatie lees je op de pagina over MyTimetable.

Wifi en online werken

Wifi

Op de universiteit kun je gebruik maken van het wifi-netwerk eduroam.

Zoek je de handleiding voor jouw laptop, tablet of telefoon? Bezoek de handleidingenwebsite.

Online werken

  • Wil je ergens anders bij je persoonlijke bestanden op je U-schijf? Op de pagina over je persoonlijke opslagruimte lees je hoe dit werkt.
  • Met Google Docs kun je online werken aan je documenten. Op de pagina Google Apps for Education lees je hier alles over.
  • Met Skype for business, onderdeel van Office365, kun je online chatten en samenwerken. 
  • Met MyWorkplace kun je studiesoftware overal flexibel gebruiken.
UU-Gmail

UU-Gmail is je universitaire e-mailadres. Je hebt dit e-mailadres ontvangen op je privé-emailadres bij je inschrijving.

Inloggen

Je kunt op deze pagina inloggen op UU-Gmail. Je gebruikersnaam is je UU-Gmail-adres (bijvoorbeeld: j.a.janssen@students.uu.nl).

Je wordt doorgestuurd naar een pagina met een geel venster waar je je UU-Gmailadres en wachtwoord op moet geven.

Wachtwoord 

Het wachtwoord is het wachtwoord wat bij je Solis-id hoort.

Meer informatie

Ervaar je problemen of zoek je handleidingen? Raadpleeg de UU-Gmail-pagina.

Printen, kopiëren en scannen

Printen, scannen en kopiëren doe je met een persoonsgebonden kaart, bijvoorbeeld je OV-kaart. Je printopdracht kun je vervolgens afdrukken op elke printer in de universiteit. Let op: je gebruikt je kaart (RFID) alleen om je aan te melden op de printers. Printtegoed is verbonden met je Solis ID, niet met je OV-kaart.

Opwaarderen

Je kunt direct je printtegoed opwaarderen via de online portal.

Bezoekers Universiteitsbibliotheek

Ook bezoekers van de Universiteitsbibliotheek kunnen printen. 

Handleidingen en meer informatie

Handleidingen voor het printen vanaf je eigen laptop vind je hier op onze handleidingenwebsite.

Uitgebreide informatie over printen vind je op de pagina printen, kopiëren en scannen.

Bestanden opslaan en delen

U-SCHIJF

Je U-schijf is je persoonlijke opslagruimte waar je 1 GB aan ruimte hebt voor je bestanden. Je komt op je U-schijf via een webbrowser, eigen laptop, of op de universiteitscomputers. In de handleidingen lees je hoe je dat kunt doen. Zo heb je je bestanden altijd bij de hand.

Google drive

Met Google Drive kun je bestanden opslaan in de cloud.  Deze bestanden kun je ook delen met andere studenten, of samen via Google Docs aan hetzelfde bestand werken.

SURFFILESENDER

Met SURFfilesender kun je bestanden sturen naar iedereen, dus ook buiten de Universiteit Utrecht en naar organisaties die niet zijn aangesloten bij SURF. Als iemand jou bestanden wil sturen kun je als SURFfilesender-gebruiker een 'voucher' sturen.

Software en MyWorkplace

MyWorkplace (gratis)

Software die je nodig hebt voor jouw studie, zoals Mathlab, SPSS, Stella of Stata kun je via MyWorkplace overal benaderen. Dit is onafhankelijk van het besturingssysteem van jouw apparaat: of dit nou Windows, Apple of Android is. Voortaan kun je met je eigen laptop of mobiele apparaat overal studeren. Kijk op de pagina van MyWorkplace voor meer informatie.

Overige software

Je kunt als student de meeste software gratis via MyWorkplace gebruiken. De universiteit biedt ook een aantal pakketten zoals Office 365 aan die je lokaal kunt intstalleren op je eigen laptop of computer.

Surfspot

Je kunt ook software en hardware aanschaffen met kortingen bij Surfspot. Log in met je Solis-id en je wachtwoord.