Biomedische keuze (groene cursussen)
Hieronder vind je alle biomedische (groene) keuzecursussen. Bij iedere cursus staat een korte cursusomschrijving. De uitgebreide beschrijving vind je op Osiris door op de cursuscode te klikken. Je schrijft je in voor de cursussen via Osiris Student.
Let op: de Osiris cursusbeschrijvingen worden geüpdatet wanneer de cursusinschrijving voor de desbetreffende cursus opengaat.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW33316 | 2 | AD | 3 | 7,5 | Dr. Adrien Melquiond |
Door genetisch en moleculair onderzoek worden de laatste jaren steeds meer data verkregen. In deze cursus leer je om die 'big data' te begrijpen en ermee te werken. Essentieel hierbij is het leren van een simpele programmeertaal (Python).
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW30605 | 3 | AD | 3 | 7,5 | Dr. Geert Ramakers |
Deze cursus richt zich op de neurochemie, neurofysiologie en de moleculair biologische processen die een rol spelen bij de (patho)fysiologie van het zenuwstelsel. Hierbij wordt niet alleen nadruk gelegd op het multidisciplinaire karakter van het neuroscience-onderzoek, maar ook op het zelf opzetten en uitvoeren van experimenten. Daarnaast leer je experimentele vaardigheden die nuttig zijn binnen neurobiologisch en neurofarmacologisch onderzoek.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW33017 | 1 | ABCD | 3 | 15 | Prof. dr. Niels Bovenschen |
BMW33017 | 2 | ABCD | 3 | 15 | Prof. dr. Niels Bovenschen |
BMW33017 | 3 | ABCD | 3 | 15 | Prof. dr. Niels Bovenschen |
In deze laboratoriumcursus in de Bachelor Research Hub krijg je de mogelijkheid om voltijds authentiek onderzoek te doen aan een actuele vraagstelling die raakt aan een lopend onderzoek binnen de faculteit. Patiënten, artsen en onderzoekers worden hier nauw bij betrokken. Je traint je academische vaardigheden en doet kennis op over de onderzoekscyclus en onzekerheid in de uitkomsten.
NB. Het is niet toegestaan om zowel BRL als ETM te volgen vanwege overlap in leerdoelen. Daarbij krijgen dan ook zoveel mogelijk studenten de kans om een uitgebreide labstage te doen.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW33821 | 2 | AD | 3 | 7,5 | Dr. Fiona Wegman |
Deze cursus is bedoeld voor BMW-studenten die zich willen breed oriënteren op hun toekomst en meer willen weten over het bedrijfsleven, (semi-)publieke instanties of start-ups binnen Life Sciences. Hoe ga je van een ontdekking naar een patent? Hoe kom je van een idee naar een start-up? Het proces van ontdekking tot (groot) bedrijf, maar ook de maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid van bedrijven wordt onder de loep genomen. Daarnaast kijk je vooruit op je eigen toekomst en welke rol je bij jezelf vindt passen.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW31516 | 3 | BC | 3 | 7,5 | Dr. Sanne de Jong |
Deze cursus richt zich op de moleculaire basis, preventie, diagnose en behandeling van hartafwijkingen (o.a. hartfalen en cardiomyopathie).
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW31012 | 4 | AD | 3 | 7,5 | Dr. Geert Ramakers |
Deze cursus behandelt de ziektebeelden van het centrale zenuwstelsel en de methoden die worden gebruikt binnen het onderzoek daarnaar. Verder leer je over de biologische basis van de normale functie van het centrale zenuwstelsel en de verstoringen die daarin kunnen ontstaan.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW31709 | 1 | BC | 3 | 7,5 | Robin Bos, MSc |
BMW31709 | 2 | BC | 3 | 7,5 | Robin Bos, MSc |
BMW31709 | 3 | BC | 3 | 7,5 | Robin Bos, MSc |
Wil je ontdekken of het onderwijs iets voor je is? Ga op pad naar middelbare scholen met het Reizend DNA-lab! Je geeft een practicum over kanker en werkt tegelijkertijd aan je persoonlijke leerdoelen op didactisch vlak.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW33517 | 3 | AD | 3 | 7,5 | Dr. Laurens Witter |
Je kijkt naar het ontstaan, de gevolgen en de behandeling van pathogene processen in de eerste levensfase.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW10905 | 3 | AD | 1 | 7,5 | dr. Koen Kramer |
Het biomedisch onderzoek kent belangrijke ethische componenten en brengt steeds vaker ethische discussies in de samenleving tot stand. In de keuzecursus Ethiek maak je kennis met ethische theorieën. Je leert deze te gebruiken bij ethische reflectie over allerlei morele vraagstukken binnen de biomedische wetenschap en de maatschappij.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW11405 | 3 | AD | 1 | 7,5 | Dr. Jelle Zandveld |
Darwins theorie van evolutie door natuurlijke selectie heeft niet alleen grote invloed gehad op hoe wij de wereld zien, maar is ook het centrale concept dat alle disciplines binnen de Biologie heeft verenigd. In deze cursus wordt ingegaan op de drie randvoorwaarden die evolutie mogelijk maken: variatie, erfelijkheid en selectie (zoals natuurlijke, artificiële, seksuele en/of kinselectie).
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW33919 | 4 | ABCD | 3 | 15 | Prof. dr. Niels Bovenschen |
In deze interdisciplinaire laboratoriumcursus gaan BMW- en GNK-studenten samenwerken aan een actuele en onbegrepen patiëntencasus vanuit het UMC Utrecht. Deze casus wordt benaderd vanuit verschillende (bio)medische invalshoeken, inclusief een laboratoriumcomponent in de Bachelor Research Hub. Ook onderzoekers, artsen en de patiënt zelf zullen hierbij worden betrokken. Het doel van het vak is om de patiënt te helpen.
NB. Het is niet toegestaan om zowel BRL als ETM te volgen vanwege overlap in leerdoelen. Daarbij krijgen dan ook zoveel mogelijk studenten de kans om een uitgebreide labstage te doen.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW11505 | 3 | AD | 1 | 7,5 | Tom Roth, MSc |
In deze cursus komen de ontwikkeling en regulatie van gedrag aan de orde. Ook doe je kennis op over leerprocessen, stress en welzijn van dieren.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW11808 | 3 | AD | 1 | 7,5 | Dr. Maartje Veeneman |
Deze cursus laat je kennismaken met verschillende aspecten van de neurowetenschappen. Dit gebeurt door middel van een aantal voorbeelden uit de praktijk. Onderzoekers van het UMCU Hersencentrum zullen binnen hun expertise een onderwerp behandelen.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW31105 | 3 | BC | 3 | 7,5 | Dr. Edward Knol |
In deze cursus wordt het falen of ontsporen van het immuunsysteem, en de aandoeningen die daarvan het gevolg kunnen zijn, uitgebreid belicht.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW20905 | 3 | BC | 2 | 7,5 | Prof. dr. Patrick Derksen |
Deze cursus behandelt niet alleen het ontstaan en de groeiwijze van tumoren, maar ook de identificatie (bijv. via tumormarkers) en de behandelmethoden. Zowel de klinische als de experimentele aspecten van de oncologie komen daarbij aan bod.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW11105 | 3 | AD | 1 | 7,5 | Dr. Chantal Tax |
Medische beeldvormende technieken zijn in de hedendaagse klinische praktijk onmisbaar, zowel voor de diagnostiek als bij beeldgestuurde therapie. In deze cursus wordt de fysica achter de belangrijkste medische beeldvormende technieken op basisniveau behandeld.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW32711 | 1 | BC | 3 | 7,5 | Dr. Fried Zwartkruis |
In het theoretische deel van deze cursus volg je hoorcolleges over de moleculaire grondslagen van een aantal verschillende tumortypen. Daarbij wordt aandacht besteed aan de recente ontwikkelingen in het vakgebied. In het praktische deel van de cursus ga je onder begeleiding van een AIO of postdoc aan de slag. Gedurende tenminste twaalf werkdagen verricht je experimenten ten behoeve van het onderzoeksproject van de begeleider.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW32607 | 2 | AD | 3 | 7,5 | Dr. ir. W.W.J. de Leng |
BMW32607 | 3 | BC | 3 | 7,5 | Dr. Cathy Moelans |
Binnen deze cursus maak je kennis met de nieuwste ontwikkelingen binnen de (diagnostische) moleculaire (onco)pathologie, zowel in theorie als in de praktijk. Daarnaast wordt er inzicht verschaft in de moleculair biologische concepten achter ziekten.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW33617 | 2 | BC | 3 | 7,5 | Dr. D.A.C. Heesterbeek |
Binnen deze cursus bekijk je bacteriën op moleculair niveau en leer je over het mechanisme waarmee zij een infectie veroorzaken. Experts uit het microbiële onderzoeksveld geven colleges, waarnaast je experimentele onderzoekstechnieken leert tijdens diverse practica.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW33214 | 4 | AD | 3 | 7,5 | Dr. Frank Coenjaerts |
De Engelstalige cursus One Health leert en stimuleert studenten uit verschillende disciplines (BMW, (dier-)geneeskunde, rechten, bestuurswetenschappen en farmacie) om samen te werken aan gezondheidsproblemen. Je kunt hierbij denken aan de vogelgriep en antibioticaresistentie en de salmonellaproblematiek.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW11914 | 3 | AD | 1 | 7,5 | Dr. Astrid Freriksen |
In Oriëntatie Honours Programma krijg je de kans om zelf een biomedisch onderwerp uit te kiezen, je hierin te verdiepen, twee stukken er over te schrijven en er een presentatie over te geven. Hiermee kun je je schrijf- en spreekvaardigheden vergroten en tevens de keuzevrijheid ervaren die een student in het honoursprogramma zal ervaren. In deze cursus maak je kennis met de wijze van onderwijs van het Honoursprogramma; als je wordt geselecteerd voor dit programma geldt de cursus als een Honourscursus.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW32913 | 2 | BC | 3 | 7,5 | Dr. Dennis Dooijes |
In deze cursus verdiep je je in de mogelijkheden en wenselijkheden van genetisch testen en screenen, vanuit het fundamentele inzicht dat genetische informatie complex en onzeker van aard is.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW33113 | 3 | AD | 3 | 7,5 | Dr. Koen Braat |
Wat betekent regeneratieve geneeskunde voor de dagelijkse praktijk van onderzoeker, arts en patiënt - nu en in de toekomst? In deze cursus staat het functioneel herstellen van weefsels centraal. Er wordt ingegaan op (stam)celtransplantatie, het activeren van stamcellen en het genereren van dragermaterialen voor celtransplantatie.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW30805 | 3 | AD | 3 | 7,5 | Dr. Bart Gadella |
In deze cursus worden verschillende aspecten van de voortplanting bij zoogdieren behandeld. De betrokken docenten zijn uitsluitend vakspecialisten en de nadruk ligt op de mens (docenten vanuit het UMCU) en op het paard, het rund en het varken (docenten van de faculteit Diergeneeskunde).
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW33718 | 1 | BC | 3 | 7,5 | Dr. Krijn Vrijsen |
B-B3RDA21 | 3 | AD | 3 | 7,5 | Dr. Martin Harterink |
In deze cursus doorloop je de onderzoekscyclus met een speciale aandacht voor het opzetten en verantwoorden van experimenten en de verwerking van onderzoeksresultaten. Vanuit verschillende onderzoeksdisciplines worden projecten, manuscripten, en (ruwe) data aangeboden, zoals deze ook beschikbaar zijn in een open onderzoekscultuur (open science).
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW30105 | 1,2,3,4 | ABCD | 3 | 15 | Dr. Jan Andries Post |
Het Researchproject (RP) aan het einde van je bachelor bestaat uit drie essentiële onderdelen: een literatuurstudie, een ministage (twee weken) en het schrijven van een Engelstalig essay in de vorm van een wetenschappelijk artikel (de bachelorthesis).
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW30110 | 1,2,3,4 | ABCD | 3 | 22,5 | Dr. Jan Andries Post |
Het Researchproject Plus (RP+) aan het einde van je bachelor bestaat uit drie essentiële onderdelen: een literatuurstudie, een ministage (zeven weken) en het schrijven van een Engelstalig essay in de vorm van een wetenschappelijk artikel (de bachelorthesis). Je volgt deze cursus deeltijds in een periode en voltijds in de periode daarna (waarschijnlijk periode 3 en 4).
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW32106 | 1 | AD | 3 | 7,5 | Dr. Marianne Bol-Schoenmakers |
Iedereen wordt dagelijks blootgesteld aan mogelijk giftige stoffen. In deze cursus leer je aan de hand van maatschappelijk relevante voorbeelden wat voor gezondheidsschade een stof kan veroorzaken, hoe je bepaalt of een blootstelling gevaarlijk is en hoe je dat communiceert naar een breder publiek.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW32507 | 4 | AD | 3 | 7,5 | Dr. Rolf Urbanus |
De belangrijkste onderwerpen binnen deze cursus zijn stolling, de functie van bloedplaatjes, en de vorming en functie van rode bloedcellen. Daarnaast zal worden ingegaan op diverse gerelateerde pathologische situaties, zoals arteriële en veneuze trombose en diverse (erfelijke) vormen van anemie.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW21819 | 4 | BC | 2 | 7,5 | Dr. Janine Geerling |
Tijdens deze cursus maak je kennis met bias (vooringenomenheid) binnen biomedisch onderzoek, zoals de grote focus op de gezondheid van de witte man. Hoe komt bias tot stand en waarom is het schadelijk? Hoe kun jij als toekomstig wetenschapper bias herkennen en dit in je eigen onderzoek minimaliseren? Je leert bijvoorbeeld hoe etniciteit het effect van medicatie kan beïnvloeden en hoe ziektes zich anders kunnen manifesteren in mannen en vrouwen.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW32416 | 2 | AD | 3 | 7,5 | Dr. Saskia de Jager |
In deze cursus leer je over het cellulaire en moleculaire mechanisme achter het ontstaan van bloedvatvernauwing. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de translationele kanten van bovenstaande kennis.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW11005 | 3 | AD | 1 | 7,5 | Lauren de Wit, MSc |
Definities, theorieën en concepten rondom de biologische achtergrond van ‘veroudering’ worden behandeld en toegelicht. Hierbij komen verschillende mechanismen aan bod waarvan wordt verondersteld dat ze ten grondslag liggen aan het ouder worden.
Cursuscode | Periode | Timeslot | Niveau | EC's | Cursuscoördinator |
BMW31405 | 3 | AD | 3 | 7,5 | Dr. Raoul de Groot |
De cursus biedt een overzicht van de virologie in al haar facetten: van virusstructuur en virusreplicatie tot pathogenese en epidemiologie; van de ontwikkeling van profylactica (vaccins) en therapeutica (antivirale middelen) tot het gebruik van virussen als oncolytica en vectoren voor gentherapie; van de historie van de virologie tot actuele ontwikkelingen met betrekking tot 'emerging viruses'.