IT-voorzieningen
- Klik hier voor informatie over de ICT-voorziening in het UMC Utrecht.
In de opleidingen Geneeskunde CRU en SUMMA wordt gebruik gemaakt van het Scorion medisch e-portfolio. In Scorion verzamel je gedurende je studie allerlei beoordelingen en stel je zo een persoonlijk portfolio samen.
In de Scorion handleiding en de F.A.Q. hieronder vind je instructies voor gebruik van het systeem. Voor technische vragen, opmerkingen of suggesties kan contact op worden genomen met OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl. Voor inhoudelijke vragen neem je contact op met de begeleider van het studieonderdeel.
We raden aan om met UU-Solis-account in te loggen na als instelling voor Universiteit Utrecht te kiezen!
Frequently Asked Questions (ScorionX, zie onderaan voor oude versie)
Ga naar
- CRU bachelor/master: https://apps.parantion.nl/scorionx/#/login/portal?name=umcugnk
- SUMMA: https://apps.parantion.nl/scorionx/#/login/portal?name=umcusumma (SUMMA)
Log in met je studenten UU-Solis-account en kies voor de instelling Universiteit Utrecht.
We raden aan om met UU-Solis-account in te loggen na als instelling voor Universiteit Utrecht te kiezen!
Er zijn een aantal oorzaken voor inlogproblemen mogelijk, afhankelijk van de oorzaak kan je een verschillende foutmelding krijgen:
Melding: De gebruikers-id of het wachtwoord is onjuist. Voer de gebruikers-id en het wachtwoord opnieuw in.
Waarschijnlijk is je wachtwoord incorrect, mogelijk is deze verlopen. Je Solis-account wachtwoord kan je resetten via https://password.services.uu.nl/sspr/public/ForgottenPassword
Melding: Wachtwoord verlopen
Het wachtwoord verloopt eens in de zoveel tijd, je Solis-account wachtwoord kan je resetten via https://password.services.uu.nl/sspr/public/ForgottenPassword
Melding: Fout - Er is geen gebruikersaccount aanwezig (apiAccount.user_name_not_present)
Hier kunnen meerdere oorzaken voor zijn, in alle gevallen moet je controleren of je via instelling Universiteit Utrecht en met je Solis-account inlogt. Als je dan nog steeds deze foutmelding krijgt is er mogelijk geen account voor je aangemaakt in Scorion of is deze niet aan het correcte Solis-id gekoppeld (vaak omdat jouw Solis-id afwijkt van je studentnummer). Neem contact op met OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl zodat dit geregeld kan worden, vermeld hierbij zowel je studentnummer, solis-id, opleiding en in welk jaar je zit.
Alternatieve methode als inloggen niet werkt of voor spoed:
Ga naar: https://apps.parantion.nl/scorionx/
Kies hier “Wachtwoord instellen"
Vul als gebruikersnaam in:
CRU Bachelor/master: umcugnk_[solisid/studentnummer]
SUMMA: umcusumma_[solisid/studentnummer]
Bijvoorbeeld umcugnk_1234567
Als e-mailadres gebruik je je students.uu.nl e-mail adres (tenzij dit gewijzigd is).
Je krijgt binnen enkele minuten een mail om een nieuw wachtwoord in te stellen. Hiermee kan je vervolgens inloggen via https://apps.parantion.nl/scorionx/ met de gebruikersnaam die je ook gebruikt hebt om het wachtwoord aan te vragen (umcugnk_1234567) en je nieuwe wachtwoord. Eventueel kan je later weer zonder problemen overstappen op gebruik van je solis-account om in te loggen.
Deze actie werkt niet als je geen account in het systeem hebt. Dan zal je contact op moeten nemen met de helpdesk om een account aan te maken.
- Ga naar formulieren
- Klik op het plusje (nieuw)
- Er opent een pop up met daarin de beschikbare formulierensets, kies de juiste formulierenset en klik op voeg toe
- Open de formulierenset waarbinnen je een formulier wil toevoegen
- Klik rechtsboven op Nieuw formulier
- Kies het formulier dat je wil toevoegen en klik op voeg toe
Het verzenden van een formulier bestaat uit verschillende stappen:
- Eventueel voorinvullen
- Klik op Invullen, het formulier opent op een nieuw tabblad
- Vul de gegevens in die je wil voorinvullen
- Klik op opslaan en sluit het tabblad
- Eventueel een bijlage toevoegen - optie 1 - via tabblad Bijlagen vóór invullen van formulier
- Klik op het formulier
- Klik op Bijlage(n)
- Sleep en zet bestanden neer in het sleepvlak of voeg een bestand toe door te klikken op Mijn bestanden
- Eventueel een bijlage toevoegen - optie 2 - in het formulier (Eigen formulieren tutoraat bachelor)
- Klik op het formulier
- Klik op invullen
- In het formulier zit een knop waarmee je een bestand kunt toevoegen
- Verzenden formulier
- Klik op het formulier
- Klik op verzendoverzicht
- Selecteer een beoordelaar of type het mailadres in van je beoordelaar
- Voeg de beoordelaar toe door op enter te klikken
- Klik op verzendscherm. Hier zie je een voorbeeld van de e-mail die naar je beoordelaar wordt verzonden. Let op: haal nooit de link naar het formulier weg!
- Klik op uitnodiging versturen
- Eigen formulieren hoeven niet verzonden te worden, maar kunnen in het formulier zelf worden gevalideerd/afgerond.
Eenmaal verstuurde formulieren kun je niet meer aanpassen. Ook kun je, wanneer je bijvoorbeeld het formulier hebt verzonden naar een verkeerd mailadres het mailadres niet meer aanpassen achteraf. In dat geval kun je het beste de formulieren opnieuw inladen en versturen. De verkeerd verstuurde formulieren kun je verwijderen. Hiervoor selecteer je het formulier wat verwijderd moet worden, klik je rechtsbovenin op het menu met puntjes, en kies je verwijderen.
Je kunt alleen formulieren verwijderen die nog niet door de begeleider waar het formulier naar toegezonden is zijn geopend. Verzonden en afgeronde formulieren kunnen in principe niet meer door jezelf gewijzigd worden. Neem eventueel contact op met de OWCServiceDeskICT via OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl om te bekijken wat mogelijk is. De volgende informatie hebben zij nodig:
- Formulierenset waar in het formulier zich bevindt
- Exacte titel van het formulier
- Begindatum van het formulier
- Klik op het formulier dat je wil inzien
- Klik op de drie puntjes onder elkaar
- Klik op Voorbeeldweergave
- Klik op het formulier in de juiste set
- Klik op verzendoverzicht. Hier zie je een voorbeeld van de e-mail die naar je beoordelaar wordt verzonden. Let op: haal nooit de link naar het formulier weg!
- Klik boven de mail op Herinneren
- Klik op herinnering versturen
Voor de afronding van een studieonderdeel is vaak een speciaal formulier beschikbaar: het Eindformulier examinator [studieonderdeel]. Dit formulier is beschikbaar binnen de formulierensets, soms moet je het later nog zelf invoegen.
Dit formulier stuur je op (vaak naar een secretariaat) wanneer je alle andere formulieren in hebt laten vullen die verplicht zijn. Het secretariaat en de examinator verwerken dit verder en stellen het eindresultaat van jou vast (op basis van je andere beoordelingen). Na invullen van het formulier wordt een bericht naar OZ gestuurd en staat je resultaat als het goed is binnen enkele werkdagen in Osiris (je kunt het afgeronde formulier met resultaat al inzien wanneer dit ingevuld is door de examinator).
Let op: In de meeste gevallen is het niet nodig handmatig toegang te verlenen. Beoodelaars hebben toegang tot de benodige beoordelingen via speciale knoppen in de tussen en eindbeoordelingen. Als je hier toch gebruik van wilt maken:
- Klik in de witte balk bovenin (naast je profiel) op de drie puntjes
- Klik op Portfolio delen om je hele portfolio te delen OF Klik op Formulieren delen om specifieke formulieren te delen. Hier zie je een overzicht van de linkjes die gedeeld zijn
- Klik op Deellink toevoegen
- Vul het mailadres en de beschikbaarheid in (start en einddatum van de geldigheid van de deellink)
- Klik op volgende. Hier zie je een voorbeeld van de e-mail die naar je beoordelaar wordt verzonden. Let op: haal nooit de link weg!
- Klik op versturen
Eventueel later aanpassen gaat via dezelfe manier.
Ieder account in Scorion heeft de beschikking over 200 mb opslagruimte. In het geval dat je deze dreigt te overschrijden krijg je een foutmelding dat de quota bereikt is. Er zijn een paar dingen die je zelf kunt doen:
- Je kunt de Prullenbak, die onderdeel is van Mijn Documenten, leegmaken (of Mijn Documenten zelf, indien daar nog bestanden in staan die je niet gebruikt).
- Je kunt proberen een bestand kleiner te maken, bijvoorbeeld door deze te comprimeren of door het op te slaan als een pdf in plaats van een word-document
Bestanden verwijderen uit Mijn Documenten kan alleen als ze niet aan een formulier gekoppeld zitten. Bij eigen formulieren kan je documenten ontkoppelen in het "Bijlage" venster (soms krijg je de foutmelding dat er een bestand gekoppeld moet zijn, in dat geval kan je eventueel tijdelijk een ander bestand koppelen) - voor beoordelingsformulieren kan dit niet meer nadat je formulier verzonden is.
In nieuwere formulieren zit linksonderin een printknop ingebouwd. Je kunt bestanden ook 'als PDF printen' om ze zo op te slaan op je computer. Voor formulieren waar dit nog niet is ingebouwd valt onderstaande methode te proberen. Hiervoor heb je wel bepaalde programma's nodig (met name een programma om PDF's te maken).
Hieronder wordt een methode omschreven die op PC's in het UMCU zou moeten werken via Internet Explorer, in andere systemen kunnen benamingen wat anders zijn.
- Open/bekijk een formulier wat je wilt opslaan.
- Klik met de rechtermuisknop in het formulier (níet in de ruimte naast het formulier)
- Kies afdrukken
- Om een PDF te maken kies je als printer "PDF printer" of indien beschikbaar "Adobe PDF" (NB: Als je alleen wilt printen kun je ook gewoon een printer kiezen)
- Kies in het tabblad opties "Alleen het geselecteerde frame"
- Je kunt nu het formulier afdrukken (als PDF)
We raden aan om met UU-Solis-account in te loggen na als instelling voor Universiteit Utrecht te kiezen!
Er zijn een aantal oorzaken voor inlogproblemen mogelijk, afhankelijk van de oorzaak kan je een verschillende foutmelding krijgen:
Melding: De gebruikers-id of het wachtwoord is onjuist. Voer de gebruikers-id en het wachtwoord opnieuw in.
Waarschijnlijk is je wachtwoord incorrect, mogelijk is deze verlopen. Je Solis-account wachtwoord kan je resetten via https://password.services.uu.nl/sspr/public/ForgottenPassword
Melding: Wachtwoord verlopen
Het wachtwoord verloopt eens in de zoveel tijd, je Solis-account wachtwoord kan je resetten via https://password.services.uu.nl/sspr/public/ForgottenPassword
Melding: Fout - Er is geen gebruikersaccount aanwezig.
Hier kunnen meerdere oorzaken voor zijn, in alle gevallen moet je controleren of je via instelling Universiteit Utrecht en met je Solis-account inlogt. Als je dan nog steeds deze foutmelding krijgt is er mogelijk geen account voor je aangemaakt in Scorion of is deze niet aan het correcte Solis-id gekoppeld (vaak omdat jouw Solis-id afwijkt van je studentnummer). Neem contact op met OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl zodat dit geregeld kan worden, vermeld hierbij zowel je studentnummer, solis-id, opleiding en in welk jaar je zit.
Alternatieve methode als inloggen niet werkt of voor spoed:
Ga naar: http://umcu01.parantion.nl
Kies hier “Wachtwoord vergeten"
Vul als gebruikersnaam in: umcugnk_[solisid/studentnummer] Bijvoorbeeld umcugnk_1234567
Als e-mailadres gebruik je je students.uu.nl e-mail adres (tenzij dit gewijzigd is).
Je krijgt binnen enkele minuten een mail om een nieuw wachtwoord in te stellen. Hiermee kan je vervolgens inloggen via http://umcu01.parantion.nl met de gebruikersnaam die je ook gebruikt hebt om het wachtwoord aan te vragen (umcugnk_1234567) en je nieuwe wachtwoord. Eventueel kan je later weer zonder problemen overstappen op gebruik van je solis-account om in te loggen.
Deze actie werkt niet als je geen account in het systeem hebt. Dan zal je contact op moeten nemen met de helpdesk om een account aan te maken.
Waarschijnlijk moet je in het tabblad 'Extra aanvullingen' (in het 'Invoegen formulierenset' venstertje) een bepaalde vraag of eigenschap invullen. Als je dit gedaan hebt zou je de set zonder problemen moeten kunnen invoegen.
- Ga naar Formulieren
- Klik op "Ingevoegde formulierensets" in het linker deelvenster.
- Selecteer de gewenste formulierenset (vink het vakje voor de set aan)
- Kies bewerken > Wijzigen en pas de datum naar wens aan.
Hiervoor selecteer je het formulier wat verwijderd moet worden via het vakje wat ervoor staat, en ga je naar Bewerken --> Verwijderen.
Je kunt alleen formulieren verwijderen die nog niet door de begeleider waar het formulier naar toegezonden is zijn geopend. Verzonden en afgeronde formulieren kunnen in principe niet meer door jezelf gewijzigd worden. Als dit toch moet gebeuren:
- Stuur een nieuw formulier naar je beoordelaar en laat dit invullen, eventueel kun je zelf vaak al de meeste gegevens voorninvullen.
- Stuurt een verzoek naar OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl om het oude formulier te verwijderen. Geef hierbij duidelijk aan:
- Formulierenset waarin de formulieren staan
- Titel formulier (zowel oude als nieuwe formulier)
- Volgnummer formulieren
- Evt extra gegevens zoals sluitingsdatum / beoordelaar
Neem eventueel contact op met OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl.
Hiervoor selecteer je het formulier wat opnieuw verzonden moet worden via het vakje wat ervoor staat, en ga je naar Bestand > Verzenden > Herinnering.
Bestand > Verzenden > Uitnodiging werkt alleen bij het in eerste instantie versturen van een formulier!
Voor de afronding van een studieonderdeel is vaak een speciaal formulier beschikbaar: het Eindformulier examinator [studieonderdeel]. Dit formulier is beschikbaar binnen de formulierensets, soms moet je het later nog zelf invoegen.
Dit formulier stuur je op (vaak naar een secretariaat) wanneer je alle andere formulieren in hebt laten vullen die verplicht zijn. Het secretariaat en de examinator verwerken dit verder en stellen het eindresultaat van jou vast (op basis van je andere beoordelingen). Na invullen van het formulier wordt een bericht naar OZ gestuurd en staat je resultaat als het goed is binnen enkele werkdagen in Osiris (je kunt het afgeronde formulier met resultaat al inzien wanneer dit ingevuld is door de examinator).
Iedere account in Scorion heeft de beschikking over 200 mb opslagruimte. In het geval dat je deze dreigt te overschrijden krijg je een foutmelding dat de quota bereikt is. Er zijn een paar dingen die je zelf kunt doen:
- Je kunt de Prullenbak, die onderdeel is van Mijn Documenten, leegmaken (of Mijn Documenten zelf, indien daar nog bestanden in staan die je niet gebruikt).
- Je kunt proberen een bestand kleiner te maken, bijvoorbeeld door deze methode van Microsoft voor Office te gebruiken. Vervolgens kun je de grote versie van het bestand verwijderen en de nieuwe koppelen.
Bestanden verwijderen uit Mijn Documenten kan alleen als ze niet aan een formulier gekoppeld zitten. Bij eigen formulieren kan je documenten ontkoppelen in het "Bijlage" venster (soms krijg je de foutmelding dat er een bestand gekoppeld moet zijn, in dat geval kan je eventueel tijdelijk een ander bestand koppelen) - voor beoordelingsformulieren kan dit niet meer nadat je formulier verzonden of zelfs goedgekeurd is.
In nieuwere formulieren zit linksonderin een printknop ingebouwd. Je kunt bestanden ook 'als PDF printen' om ze zo op te slaan op je computer. Voor formulieren waar dit nog niet is ingebouwd valt onderstaande methode te proberen. Hiervoor heb je wel bepaalde programma's nodig (met name een programma om PDF's te maken).
Hieronder wordt een methode omschreven die op PC's in het UMCU zou moeten werken via Internet Explorer, in andere systemen kunnen benamingen wat anders zijn.
- Open/bekijk een formulier wat je wilt opslaan.
- Klik met de rechtermuisknop in het formulier (níet in de ruimte naast het formulier)
- Kies afdrukken
- Om een PDF te maken kies je als printer "PDF printer" of indien beschikbaar "Adobe PDF" (NB: Als je alleen wilt printen kun je ook gewoon een printer kiezen)
- Kies in het tabblad opties "Alleen het geselecteerde frame"
- Je kunt nu het formulier afdrukken (als PDF)
Het e-mail adres aanpassen kan helaas niet meer nadat het formulier verzonden is. Je kunt meestal zelf een nieuw formulier invoegen (via Invoegen --> Formulier) en dit opsturen naar het correcte e-mailadres of de andere beoordelaar. Het oude formulier kun je vaak zelf verwijderen door het te selecteren (vakje ervoor aanvinken) en Bewerken --> Verwijderen te kiezen.
Als één van deze stappen niet lukt kun je contact opnemen met OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl
Als je een verkeerd formulier gebruikt hebt, kun je je beoordelaar een nieuw of ander formulier sturen. Hierin kun je eventueel de gegevens van het fout ingevulde formulier alvast in invullen. Het fout ingevulde formulier kun je daarna laten verwijderen door OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl te mailen. Geef hierbij duidelijk aan welk formulier door welk ander formulier vervangen is.
Als je beoordelaar een fout heeft gemaakt tijdens het invullen en deze moet gewijzigd worden, kun je naar OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl mailen om het formulier weer open te laten zetten. De beoordelaar kan dan via de oorspronkelijke link de beoordeling aanpassen.
Voor beide gevallen geldt dat soms toestemming van de beoordelaar of een cursus/coschapcoördinator nodig is, afhankelijk van de grote van de wijziging en/of het type formulier.
Hieronder vind je een FAQ online proctoring (n.a.v. de webinar van 14 april 2021) en een document Proctor Exam – wat kom je tegen bij de checks. Deze stukken bevatten de veelgestelde vragen over proctoring en algemene instructies voor gebruik van Proctor Exam.
Wij willen jullie nadrukkelijk wijzen op pagina 15 van dat tweede document. Daarop staat een rode cirkel om twee iconen, rechtsboven op de ProctorExam pagina. Je kunt op elk moment tijdens de toets controleren of de betreffende camera’s het doen door op de icoontjes te klikken.
Zie eventueel ook de UU protocollen voor online toetsing.
Solis-id
Je Solis-id is je gebruikersnaam voor de meeste universitaire diensten. Je gebruikt het ook om je aan te melden op computerwerkplekken. Je Solis-id is hetzelfde als je 7-cijferig studentnummer, dat je ontvangt na je inschrijfverzoek in Studielink. Je kunt het hier terugvinden in je ontvangen berichten.
Wachtwoord
Je krijgt als nieuwe student je Solis-id toegestuurd per e-mail. In diezelfde e-mail staat ook een link naar het wachtwoordportaal waar je jouw wachtwoord kunt instellen.
- Wachtwoord vergeten, wijzigen of voor het eerst instellen? Ga naar het wachtwoordportaal.
- Bekijk de tips voor een sterk wachtwoord en tools om wachtwoorden te beheren.
Meer informatie
Meer informatie vind je op de de pagina over het Solis-id.
MyUU app
In de MyUU app voor studenten staan cijfers uit Osiris, je collegekaart, je bibliotheekpas en je persoonlijke rooster. Downloaden kan in de appstores van Android en Apple.
MyUU portal
In de MyUU portal op de studentensite staan:
- je rooster uit MyTimetable;
- je resultaten uit OSIRIS;
- je studievoortgang uit OSIRIS;
- links naar veelgebruikte universitaire systemen en websites;
- een directe link naar de homepage van je opleiding.
Het portaal is te bereiken via de site door naar een pagina op deze site te gaan en rechtsbovenin te klikken op Inloggen.
Osiris
In Osiris student kun je je inschrijven voor cursussen, je cijfers bekijken en je adresgegevens wijzigen.
Blackboard
De Universiteit Utrecht heeft de elektronische leeromgeving Blackboard. Hier kun je o.a. opdrachten inleveren en wordt informatie gedeeld omtrent je vakken en studie. Let op! Heb je recentelijk je Solis-id ontvangen? Dan kan het tot 24 uur duren voordat je kunt inloggen in Blackboard. Probeer het later nog eens.
Videoplatform UU
College gemist of niet zo goed opgelet? Ga naar Het UU Videoplatform (vervangt Lecturenet). Hier vind je een groeiende verzameling colleges.
MyTimeTable
MyTimetable is de roosterwebsite van de Universiteit Utrecht. Meer informatie lees je op de pagina over MyTimetable.
Wifi
Op de universiteit kun je gebruik maken van het wifi-netwerk 'Utrecht University'.
- Je gebruikersnaam is je e-mailadres (bijvoorbeeld j.a.janssen@students.uu.nl). Werkt het niet? Vul dan je studentnummer@soliscom.uu.nl in.
- Je wachtwoord is het wachtwoord van je Solis-id.
Zoek je de handleiding voor jouw laptop, tablet of telefoon? Bezoek de handleidingenwebsite.
Houd er rekening mee dat oudere apparaten (met oud besturingsysteem) om veiligheidsredenen geen verbinding kunnen maken met het wifi-netwerk.
Online werken
- Wil je ergens anders bij je persoonlijke bestanden op je U-schijf? Op de pagina over je persoonlijke opslagruimte lees je hoe dit werkt.
- Gebruik Microsoft Teams (Office 365) om samen te werken (chatten, vergaderen, bestanden delen).
- Met SolisWorkspace kun je studiesoftware overal flexibel gebruiken.
Alle studenten mailen via Solis-mail. Je hebt je e-mailadres ontvangen op je privé-emailadres bij je inschrijving.
Let op: nadat je de e-mail hebt ontvangen over je nieuwe UU e-mailadres, kan het tot één werkdag duren voordat je kunt inloggen.
Zo log je in:
- ga naar Outlook Office;
- gebruik je UU-emailadres als gebruikersnaam (bijvoorbeeld: j.a.janssen@students.uu.nl) en je Solis-wachtwoord, en (indien nodig) je 2FA;
- kijk voor handleidingen (bijvoorbeeld hoe je de mail instelt op je smartphone) op de handleidingenwebsite.