Bij wie kan ik terecht
Opleidingsgerelateerd
Loop je tijdens je studie tegen een probleem aan of zoek je persoonlijk advies? De Universiteit Utrecht heeft verschillende begeleiders voor vragen, begeleiding of advies op maat. Weet je niet goed waar je naartoe moet met je vraag, klacht of probleem? Dan kun je dit natuurlijk ook overleggen met een van de studieadviseurs.
Ook zijn er verschillende trainingen & workshops op het gebied van studentenwelzijn en -ontwikkeling die speciaal zijn ontwikkeld voor studenten van de faculteit geneeskunde. Zie hier voor een overzicht.
Bereikbaarheid studieadviseurs kerstvakantie
Van 23 december 2024 t/m 3 januari 2025 zijn we beperkt bereikbaar:
- De mail (adviseurs@umcutrecht.nl) wordt wel gelezen. Het kan zijn dat het iets langer duurt voordat je antwoord krijgt. Indien je een urgente vraag hebt, geef dit dan aan in het onderwerp van het bericht.
- Je kunt geen afspraken inplannen en er zijn ook geen spreekuren.
Vanaf maandag 6 januari 2025 zijn we weer bereikbaar zoals jullie zijn gewend. We wensen jullie alvast mooie feestdagen!
Waarvoor ga je naar een studieadviseur?
Je kunt bij de studieadviseurs terecht met vragen over:
- studieplanning, leerstrategieën en keuzemogelijkheden
- advies en begeleiding bij ziekte of persoonlijke omstandigheden
- studievertraging, bindend studieadvies (BSA)
- speciale voorzieningen en regels en procedures
Je kunt de studieadviseurs mailen, langskomen/bellen bij een van de spreekuren of een afspraak inplannen. We willen je vragen om zo duidelijk mogelijk te zijn in je e-mails en om voorbereid naar een gesprek toe te komen. De studieadviseurs gaan vertrouwelijk met alle informatie om.
Team studieadviseurs
De faculteit Geneeskunde heeft vijf studieadviseurs. De studieadviseurs van de opleiding Klinische Gezondheidswetenschappen zijn: Annemoon Bregt en Juliëtte Schouten.
Bereikbaarheid studieadviseurs
Je kunt ons bereiken via adviseurs@umcutrecht.nl. We proberen binnen 5 werkdagen een reactie te geven. Geef altijd aan van welke opleiding je bent en wat je studentnummer is. Indien je een urgente vraag hebt, geef dit aan in het onderwerp van het bericht.
Als het gaat om onderwijsonderdelen vermeld dan ook de volgende gegevens:
- Cursus
- Onderdeel (naam van de les)
- Datum en tijdstip
- Werkgroepnummer
- Emailadres coördinator
Als je vervolgmails stuurt over hetzelfde onderwerp (bijv. het achteraf opsturen van een bewijs van overmacht), dan willen we je vragen het voorgaande mailcontact mee te sturen, zodat we kunnen zien waar het over gaat.
Het is mogelijk om een afspraak op locatie, een online afspraak of een telefonische afspraak te maken met één van de studieadviseurs. Je kunt in het online planningssysteem kiezen voor het type afspraak van je voorkeur. Tip: wanneer je kiest voor een afspraak via MS Teams of een telefonische afspraak is er een kans dat je eerder aan de beurt bent.
Plan online een afspraak in met een van de studieadviseurs via Planzelf.
Het is ook mogelijk om met (korte) vragen binnen te lopen bij ons inloopspreekuur. Het spreekuur is op dinsdag, donderdag en vrijdag van 12.30 - 13.30 uur, in het Hijmans van den Berghgebouw 1.37/1.38/1.39.
Naast het inloopspreekuur houden we tweemaal per week een telefonisch spreekuur. Je kunt ons op maandag van 16.00 - 17.00 uur en op woensdag van 15.00 - 16.00 uur bereiken via 06-15198800. Je wordt dan in een digitale wachtrij geplaatst.
Studeren met een ondersteuningsbehoefte
Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra ondersteuning. Dat kan komen door:
- een functiebeperking (bijv. dyslexie, AD(H)D, ASS)
- een chronische ziekte
- psychische klachten
- zwangerschap of jong ouder worden
- mantelzorg
- gendertransitie
- een andere moedertaal
- topsport
- iets anders
Voor vragen over studeren met een ondersteuningsbehoefte of het aanvragen van voorzieningen, zoals extra tijd, kun je contact opnemen met de studieadviseurs. Je kunt via OSIRIS Student (tabblad Zaken > Aanvraag voorzieningen) ook zelf een verzoek voor onderwijs- en toetsvoorzieningen indienen.
Meer informatie over studeren met een functiebeperking (UU)Studie-informatiepunt
De studieadviseurs ontvangen veel vragen die niet voor hen zijn bedoeld. Voor de meeste administratieve zaken kun je terecht bij het Studie-informatiepunt, zoals vragen over:
- afstuderen
- cursus- en tentameninschrijving
- in- en uitschrijving opleiding
- resultaten in Osiris
- vragen over accounts
- waarmerken van je diploma/cijferlijst
- aanvragen of invullen van een verklaring
Heb je tijdens je studie, stage of coschap te maken met ongewenste omgangsvormen? Dan is het belangrijk dat je dit bespreekt met iemand die je kunt vertrouwen.
Onder ongewenste omgangsvormen wordt verstaan: ‘Alles in de omgang en communicatie wat als ongewenst/kwetsend wordt ervaren en tot gevolg heeft dat je je niet langer veilig voelt in de opleiding, tijdens de coschappen of in de privésfeer.’ Je kunt hierbij denken aan (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, pesten of discriminatie. De vertrouwenspersonen, studieadviseur of klachtencoördinator kan je hierbij helpen. Voor alle genoemde personen geldt dat ze vertrouwelijk met jouw ervaring/klacht omgaan en het niet delen met derden zonder jouw expliciete toestemming.
Volg je op dit moment een stage of coschap in een ander ziekenhuis dan het UMC Utrecht dan contact opnemen met de vertrouwenspersoon van dat ziekenhuis. Een bijkomend voordeel hiervan is dat vertrouwenspersonen die verbonden zijn aan het ziekenhuis waarin het voorval heeft plaatsgevonden iets kan doen om te voorkomen dat dit nogmaals plaatsvindt. We hopen dat je jouw ervaring daarnaast ook wil aankaarten bij onze eigen vertrouwenspersonen zodat we de leeromgeving(en) kunnen verbeteren.
Als je het niet eens bent met de manier waarop een medewerker of dienst van de universiteit zich tegenover jou heeft gedragen, dan kun je dit bespreken met de klachtencoördinator. Een klacht kan betrekking hebben op een gedraging tegenover jou. De klachtencoördinator treedt in eerste instantie op als bemiddelaar. Levert bemiddeling niets op, dan legt de klachtencoördinator de klacht voor aan de klachtencommissie van de opleiding welke de klacht beoordeelt t.a.v. de gedraging (onheuse bejegening). Je wordt op de hoogte gebracht van de uitkomst hiervan.
Kijk hier voor meer informatie over de klachtenprocedure.
Het digitale formulier voor het indienen van een formele klacht vind je hier.
Studieadviseur
Je kunt mailen naar adviseurs@umcutrecht.nl. Bij de studieadviseurs kun je, behalve voor een gesprek, ook terecht voor advies welke vertrouwenspersoon het meest geschikt is om jouw klachten mee te bespreken.
Vertrouwenspersoon verbonden aan de Universiteit Utrecht
Voor een overzicht van de vertrouwenspersonen van de UU bij wie je terecht kan en hun contactgegevens, zie: https://students.uu.nl/begeleiding-en-ontwikkeling/bij-wie-kan-ik-terecht/vertrouwenspersoon-ongewenst-gedrag.
Vertrouwenspersonen verbonden aan het UMC Utrecht
Ombudsfunctionarissen: mevrouw Miriam Ermers en Annette Dobben.
Centrale vertrouwenspersoon: mevrouw Michèle Huisman M.J.M.Huisman@umcutrecht.nl
Ons bureau is bereikbaar via het secretariaat, mevrouw Ineke van Krieken:
Telefoon: 088-75 58620
E-mailadres: ombudsenvertrouwenszaken@umcutrecht.nl
De ombudsfunctionarissen en de vertrouwenspersoon bieden opvang en begeleiding voor studenten en medewerkers die ongewenst gedrag ervaren.
Het bureau ombuds- en vertrouwenszaken is tevens bereikbaar voor activiteiten in het kader van preventie en voorlichting op genoemde aandachtsgebieden.
De functionarissen benadrukken dat het van belang is, dat mensen durven te komen. Het kan escalatie van een situatie voorkomen. Er geldt dat er geen actie wordt ondernomen zonder toestemming van de medewerker en dat vertrouwelijkheid voorop staat.
Klachtencoördinator
Dr M.R. Lilien, kinderarts-nefroloog. Een afspraak maken met de klachtencoördinator kan via het STIP.
Loop je ergens tegenaan bij je studie, coschappen, de vereniging of ergens anders, wat je graag vertrouwelijk zou willen bespreken met een medestudent? Of wil je het graag bespreken met iemand van de faculteit, maar weet je niet precies bij wie je het beste terecht kunt?
De MSFU "Sams" heeft voor het collegejaar 2024-2025 twee vertrouwenscontactpersonen: Lara Lynn Vooijs en Vere Schaik . Zij kunnen je een luisterend oor bieden en eventueel doorverwijzen naar de juiste personen binnen de faculteit. Je kan een afspraak maken door te mailen naar vertrouwenscontactpersoonGNK@gmail.com.
Je kan ons natuurlijk ook altijd aanspreken op de gang!
Lara Lynn Vooijs
Lara Lynn zit in mater jaar 1 van Geneeskunde
Vere Schaik
Vere zit in master jaar 2 van Geneeskunde.
Loop je vast in de interactie met anderen? Leg je de lat te hoog en vind je het moeilijk om los te laten en grenzen te stellen? Heb je last van frustratie, stress of onzekerheid? Vind je het lastig om keuzes te maken die bij jou passen? Heb je het verlangen om meer voldoening, vertrouwen en plezier te ervaren bij de dingen die je doet? Of ervaar je andere persoonlijke uitdagingen die van invloed zijn op jouw studieloopbaan?
Als coach kijk & denk ik graag met je mee! Samen verhelderen we wat belangrijk voor jou is en wat je momenteel belemmert. Vervolgens onderzoeken we hoe je hier enerzijds invloed op kunt uitoefenen en anderzijds beter kunt omgaan met de zaken waarbij dat niet het geval is. Zodat je vrijer wordt om je studie en leven vorm te geven op een manier die bij jou past en wat jij in de wereld wil brengen.
Je kunt een afspraak inplannen via:
https://www.planzelf.nl/enterprise/bij/umcutrecht_Coach
Wees ook welkom als je alleen maar even wil sparren, je hart wil luchten, geen heldere vraag hebt en nog twijfelt of coaching passend is.
Gezien de mogelijkheden voor face-to-face afspraken beperkt zijn, is er ook de mogelijkheid om online & wandelafspraken te maken.
Wie: Nynke Okma
E-mail: C.R.Okma@umcutrecht.nl
Bij de career officer kun je terecht voor loopbaanvragen, check van je CV, motivatiebrief of LinkedIn en voor het oefenen van een sollicitatiegesprek. Weet je niet zeker of je vraag bij ons of de studieadviseur hoort? Mail dan eerst even naar careerofficer@umcutrecht.nl
Afspraken: via het online afsprakensysteem op https://students.uu.nl/careerservices
Wie: Marte Otter en Michelle Ritman
Waar: Een van de kamers bij het Teaching Plaza. Je hoort na aanmelding waar je moet zijn.
E-mail: careerofficer@umcutrecht.nl
Tel: 06-55234462 (Marte) en 06-31118729 (Michelle)
Voor alle studenten is er de mogelijkheid om een afspraak te maken voor een individueel gesprek met een studieloopbaancoördinator. Hier kun je bijvoorbeeld terecht met vragen over je specialisatiekeuze of je keuzes omtrent het schakeljaar.
Wie: Pim Horstman, Irene Bos en Judith Verhoog.
Afspraken: Een afspraak kan gemaakt worden via onderwijs-huisartsgeneeskunde@umcutrecht.nl
Opleidingsoverstijgend
De universiteit heeft ook begeleiders voor opleidingsoverstijgende vragen. Bijvoorbeeld als je door bijzondere omstandigheden studievertraging oploopt en dit niet meer kunt oplossen door een aanpassing in het studieprogramma, of als je door psychische problemen niet goed kunt studeren. In het overzicht hieronder staan de begeleiders die je kunt benaderen.
Zie ook de studeertips en tools en trainingen die je verder kunnen helpen.
Bij Studentenservice kun je terecht voor informatie over studeren en het studentenleven, zoals informatie over aanmelding en inschrijving, collegegeld, studiefinanciering, bestuursbeurzen, arbeidsmarktoriëntatie, studentenorganisaties en studeren in het buitenland.
Een studentendecaan begeleidt en adviseert studenten die door overmacht studievertraging oplopen of dreigen op te lopen. Bijvoorbeeld door een functiebeperking (handicap, (chronische) ziekte), bestuurswerk, topsport of bijzondere familieomstandigheden. Je kunt bij de studentendecaan terecht voor financiële of juridische vragen over wettelijke of universitaire regelingen. Via Studentenservice kun je telefonisch of aan de balie een afspraak maken.
Studentenpsychologen helpen je bij het oplossen van persoonlijke en studiegerelateerde problemen die je studievoortgang in de weg staan. Lees de tips en tools die je alvast verder kunnen helpen of maak een afspraak bij een studentenpsycholoog.
Als je het niet eens bent met de manier waarop een medewerker of dienst van de universiteit zich tegenover jou heeft gedragen, dan kun je daar wat aan doen.
Denk bij voorbeeld aan:
- het niet nakomen van de programmering van het onderwijs of de tentamens;
- het gedrag van een docent of een ander personeelslid;
- gebrekkige of ontbrekende faciliteiten;
- de manier waarop een brief is beantwoord.
Misschien kun je langs informele weg tot een oplossing te komen, door je probleem te bespreken met degene die het betreft. Of advies in te winnen van je studieadviseur of een studentendecaan.
Vind je dat er sprake is van een ernstige klacht, vind je het lastig om je klacht te bespreken of het is niet gelukt om je probleem informeel op te lossen? Dan kun je ook een formele klacht indienen.
- Klachten over je opleiding en faculteit worden behandeld door de klachtencoördinator van je opleiding of faculteit
- Klachten over centrale, universitaire diensten worden behandeld door de universitaire klachtencoördinator
Vind je dat je klacht, bijvoorbeeld via je studieadviseur of de klachtencoördinator, niet goed is afgehandeld? Dien dan een klacht in bij Roel Notten, de Ombudsfunctionaris Studenten. Hij helpt jou als student als je problemen ervaart of klachten hebt wanneer je vindt dat je onredelijk bent behandeld binnen de Universiteit Utrecht. Notten heeft een onafhankelijke positie en is onpartijdig.
Kijk in de agenda op de studentensite voor een overzicht van alle workshops binnen en buiten de faculteit.