Deze site is bedoeld voor alle gebruikers van het studielandschap. 

Welkom in het Studielandschap

Het studielandschap is een sfeervolle (zelf)studie-omgeving, gericht op studeren, samenwerken en het van en met elkaar leren. In het studielandschap kun je studeren, met of zonder gebruik van de pc. Er is ruimte om te overleggen, presentaties voor te bereiden en naslagwerken te raadplegen.

 

 

Het Studielandschaop (SLS) heeft meerdere locaties, verspreid over het Hijmans van den Berghgebouw, de computerleerzalen (CLZ) en het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ).

Gebied Locatie Openingstijden
Studielandschap HB 2 Middengebied 2e verdieping HvdB Maandag t/m vrijdag 08:00-21:30 uur
Studielandschap HB 3 Middengebied 3e verdieping HvdB Maandag t/m vrijdag 08:00-21:30 uur
Studielandschap CLZ 1 G 01.608 Maandag t/m vrijdag 08:30-17:30 uur
Studielandschap CLZ 2 G 01.608 Maandag t/m vrijdag 08:30-17:30 uur
Studielandschap CLZ 3 G 01.610

Maandag t/m donderdag 08:00-21:30 uur
Vrijdag en zaterdag 08:00-18:00 uur

Studielandschap CLZ 4 G 01.303

Maandag t/m donderdag 08:00-21:30 uur
Vrijdag en zaterdag 08:00-18:00 uur

Studielandschap WKZ KE.05.129.02  

 

In het studielandschap gelden een aantal huisregels:

  • Eten en drinken is niet toegestaan in het studielandschap. Er is echter één uitzondering op deze regel; water in een afsluitbaar flesje is wel toegestaan.
  • Rommel moet worden opgeruimd!
  • Computers mogen niet worden vergrendeld of voor langere tijd onbeheerd worden achter gelaten.

Op het niet naleven van de huisregels of het reglement, of bij ongewenst gedrag, staan de volgende sancties:

  1. in geval van een lichte overtreding worden naam en opleiding geregistreerd en wordt de gebruiker de toegang tot de voorzieningen voor de rest van de dag ontzegd.
  2. in geval van herhaling of een ernstige overtreding volgt ontzegging van gebruik van de voorzieningen voor minimaal één week, en/of blokkering van het account voor minimaal één week.

De eventuele studievertraging die is ontstaan naar aanleiding van de genomen sanctie is voor rekening van de overtreder!

In de reproruimtes van de tweede en derde verdieping van het studielandschap en naast CLZ 1 staan printers. De printers ondersteunen zowel prints in kleur als zwart-wit.

Je kunt tegen betaling gebruik maken van deze apparaten. De kosten zijn € 0.05 per (zwart-wit) print.

UMC Utrecht printer-betaalsysteem

Met het printer-betaalsysteem kun je als student, met je UMC-account, de Xerox studentenprinters in het OWC of HvdB gebouw gebruiken om te kopiëren, te printen, en gratis te scannen naar e-mail.

Er zijn twee manieren om toegang te krijgen tot het menu van de printer:

  1. Door je OV-chipkaart (of een andere RFID kaart) aan je UMC-account te koppelen en deze vervolgens langs de scanner te halen om de printer vrij te geven;
  2. Door je UMC-accountnaam en wachtwoord in te typen op de printer. Gebruik deze optie wanneer je OV-chipkaart (nog) niet aan je UMC-account is gekoppeld.

Let op: Bij de UU gebruikt men een ander betaalsysteem!

Om gebruik te kunnen maken van de printerfaciliteiten stort je, via iDeal, printtegoed op je UMCU Xerox account. Voor het opwaarderen van het tegoed worden geen bankkosten in rekening gebracht.

Zie hieronder de handleidingen en voorwaarden voor het printen:

Restitutie van het printtegoed is alléén mogelijk bij beëindiging van de studie (afstuderen of staken studie). De (administratieve) kosten hiervoor bedragen € 1,50 en zijn onafhankelijk van de hoogte van het printtegoed. Een verzoek tot restitutie moet worden gedaan via de Portal aan Xerox. Bij een verzoek tot restitutie wordt door Xerox gecontroleerd of de studie daadwerkelijk gestopt of beëindigd is.

Scannen

De scanners werken als volgt:

  1. Login met je eigen account.
  2. Start > bureau-accessoires > wizard scanner en camera.
  3. Klik op volgende.
  4. Leg je blad op de scanner.
  5. Kies type afbeelding (kleurenfoto, zwart/wit foto, tekst, of aanpassen).
  6. Klik op voorbeeld en verander als het niet goed is.
  7. Klik op volgende.
  8. Kies naam/bestandsindeling (bij voorkeur JPG) en de locatie waar het opgeslagen moet worden.
  9. Klik op volgende voor de scan, en daarna weer op volgende.
  10. Klik vervolgens op volgende of op de bestandslocatie die je hier boven hebt gekozen.

De Digitale Werkplek (DW) is de nieuwe standaard werkplek binnen het UMC Utrecht. Met de overgang naar de Digitale Werkplek krijg je ook Windows 7. DW is een hoog betrouwbare werkplek en is bij uitstek geschikt voor zorgverleners en voor medewerkers met een ondersteunende functie. Voor het OnderwijsCentrum is een speciale configuratie gemaakt, zodat ook studenten goed kunnen werken met de DW.

Je kunt maar op één studentenplek tegelijk inloggen, log dus altijd uit wanneer je een computer verlaat. Na een half uur van inactiviteit word je automatisch uitgelogd. Zorg ervoor dat je je bestanden tijdig opslaat.

FAQ Digitale werkplek

Waarom Windows 7 en niet Windows 8 of 10?
Dit is om de veiligheid en stabiliteit van de IT voorzieningen binnen het UMC te waarborgen. Het UMC voert het beleid om altijd technologie te gebruiken die zich in de praktijk ruimschoots bewezen heeft.

Welke internetbrowser en versie worden geïnstalleerd?
De browser die standaard geïnstalleerd wordt is Microsoft Internet Explorer. Het is niet mogelijk om een andere browser als standaar in te stellen. Mocht om een bepaalde reden iets niet werken in Internet Explorer, dan zijn als vervanging Mozilla Firefox en Google Chrome te vinden in het startmenu.

Kunnen snelkoppelingen van programma’s op het bureaublad worden geplaatst?
Ja, dat kan. Om je werkplek in te stellen en in te richten gebruik je het programma Workspace-Manager. Met de toepassing Workspace-instellingen kun je jouw Digitale Werkplek inrichten.

De snelkoppelingen op mijn bureaublad of startmenu zijn verdwenen?
Het verversen van de WorkSpace kan worden toegepast indien er snelkoppelingen verdwijnen in bijvoorbeeld het Start Menu of Bureaublad. De optie “WorkSpace vernieuwen” lost dit probleem op het moment zelf wel op.

Kan ik op een DW lokaal gegevens opslaan?
Bewaar bij voorkeur al je gegevens op je H-schijf. De DW voor studenten heeft naast de H-schijf ook een Z-schijf. Deze is alleen om tijdelijke of grote bestanden lokaal te bewaren. De Z-schijf synchroniseert niet met het netwerk en zijn bij beschadiging of verlies verloren. Daarnaast worden alle bestanden op de Z-schijf na 24 uur automatisch gewist.

Kan er een gewone en beveiligde USB stick gebruikt worden?
Ja, er is geen wijziging met de huidige situatie. Ook eigen USB sticks en externe opslag media kunnen gebruikt worden zoals dat nu ook het geval is.

Staat jouw vraag er niet bij?
De baliemedewerkers van het studielandschap/ServiceDesk OWC staan klaar om al je vragen te beantwoorden.

Wil je met je werkgroep overleggen en toch beschikken over een internetverbinding of moet je een deadline halen en wil je verder werken tijdens je lunch? Dan biedt het Eduroam netwerk uitkomst. Inloggen op Eduroam betekent namelijk inloggen op het draadloze internet van het UMC. Om gebruik te kunnen maken van het draadloze Eduroam netwerk moet je in het bezit zijn van een Eduroam-account en een mobiel apparaat met draadloze ontvanger, zoals een laptop, PDA, smartphone of tablet-PC, voorzien van een Wi-Fi netwerkkaart.

FAQ Wifi

Kan ik er gebruik van maken?
Het Eduroam netwerk is vrij toegankelijk voor alle studenten in het bezit van een UMC-account. Ook studenten van andere universiteiten of instellingen die deelnemen aan Eduroam kunnen gebruik maken van de draadloze netwerkvoorzieningen van het UMC. Omgekeerd geeft je UMC-account toegang tot Eduroam netwerken op andere nationale en internationale locaties. Houdt de website van het Studielandschap in de gaten voor de laatste ontwikkelingen.

Let op! Je mobiele apparaat moet voldoen aan minimale systeemeisen om verbinding te kunnen maken met het draadloze netwerk. De volgende onderdelen zijn daarbij essentieel:

  • De Wi-Fi chipset van je mobiele apparaat is volledig WPA2-compatible (incl. WPA2-Enterprise-authenticatie)
  • De Wi-Fi driversoftware van je mobiele apparaat is beschikbaar voor het geïnstalleerde besturingssysteem
  • Het besturingssysteem van je mobiele apparaat is geschikt voor WPA2-Enterprise- en PEAP/MSCHAPv2-authenticatie

Waar kan ik er gebruik van maken?
Het Eduroam netwerk kun je vrijwel overal gebruiken in (de directe omgeving) van het UMC Utrecht.

Hoe maak ik er gebruik van?
Om toegang te krijgen tot Eduroam moet je inloggen met je Solis-id (studentnummer) gevolgd door @soliscom.uu.nl, als wachtwoord gebruikt je jouw Solis wachtwoord.

Mocht het onverhoopt niet lukken, dan kun je contact opnemen met een van de medewerkers van het studielandschap/ServiceDesk OWC.

UMC account 

Met een UMC account kun je inloggen op de computers in het studielandschap. Je krijgt een UMC account als je je staat ingeschreven als student aan de Universiteit Utrecht. Nieuwe studenten ontvangen tijdens de introductie informatie over hoe zij het UMC account kunnen laten activeren.
Heb je geen UMC account ontvangen? Meld je dan bij het Studie-informatiepunt (balie eerste verdieping Hijmans van den Berghgebouw, HB 1.06).
Ben je je wachtwoord vergeten? Ga dan langs bij de helpdesk (balie tweede verdieping Hijmans van den Berghgebouw).  

UMC stage account

​Studenten die stage gaan lopen binnen het UMC Utrecht krijgen een UMC stage account. Onderwijszaken regelt voor aanvang van de stage dat een student:

  • een inlog en wachtwoord ontvangt voor het UMC stage account
  • en UMC pas kan laten maken bij de balie van het FSC 
  • indien nodig HIX rechten ontvangt

Begin je bijna aan je stage maar heb je nog geen UMC stage account? Meld je dan bij het Studie-informatiepunt (balie eerste verdieping Hijmans van den Berghgebouw, HB 1.06).
Ben je je wachtwoord vergeten? Ga dan langs bij de helpdesk (balie tweede verdieping Hijmans van den Berghgebouw).  

Solis-account

Met een Solisaccount voor studenten krijg je als student Geneeskunde, Biomedische wetenschappen, Life Sciences, Klinische Gezondheidswetenschappen of UMC Utrecht Academie toegang tot:

  • Blackboard
  • Osiris
  • Surfspot
  • de digitale bestanden van de Universiteits Bibliotheek Utrecht

Een Solisaccount bestaat uit een naam, het Solis-id, en een Solis-wachtwoord. Nieuwe studenten krijgen hun Solis-id en wachtwoord in twee verschillende e-mails op hun privé e-mailadres toegestuurd. Ben je het wachtwoord vergeten of heb je deze niet ontvangen? Herstel dan zelf het wachtwoord via de wachtwoordselfservice. (Klik op: "Forgot Password?").

Wat houdt de introductie in?

Tijdens de introductie worden de volgende punten besproken:

  •  huisregels studielandschap
  •  welke faciliteiten zijn er en hoe werken ze?
  •  wat is Blackboard en hoe werkt het?

Hoe lang duurt de introductie?

De introductie duurt ongeveer 45 minuten en wordt gegeven door één van de medewerkers van het studielandschap.

Meer informatie?

Voor meer informatie met betrekking tot de introducties je je wenden tot de Onderwijs Centrum ServiceDesk, door een mail te sturen naar: OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl

Bezoekadres
A.A. Hijmans van den Berghgebouw
Universiteitsweg 98
3584 CG Utrecht
Universiteitscentrum “de Uithof”, Utrecht

Postadres
Studielandschap, afdeling ICT en Informatiemanagement
A.A. Hijmans van den Berghgebouw
Huispostnummer HB 4.05
Postbus 85500
3508 GA Utrecht.

Plattegronden van het A.A. Hijmans van den Berghgebouw

Telefoonnummer studielandschap
088 75 534 18 Verdieping 2

Mailadres studielandschap
OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl

Rooster CLZ-3

Ga naar je opleiding