
Welkom in het Studielandschap
Het studielandschap is een sfeervolle (zelf)studie-omgeving, gericht op studeren, samenwerken en het van en met elkaar leren. In het studielandschap kun je studeren, met of zonder gebruik van de pc. Er is ruimte om te overleggen, presentaties voor te bereiden en naslagwerken te raadplegen.
Ook in het nieuwe collegejaar kunnen jullie met al je vragen bij ons terecht!
Het Studielandschap (SLS) heeft meerdere locaties, verspreid over G.01 en de Bolognalaan.
Gebied | Locatie | Openingstijden |
Servicedesk G.01 | G.01 | Maandag t/m vrijdag 08:30-18:00 uur |
Studielandschap G.01 | G.01 | Maandag t/m vrijdag 08:00-21:30 uur |
Studielandschap Bolognalaan | Eerste verdieping Bolognalaan | Maandag t/m donderdag 07:00-22:00 uur, vrijdag 07:00-19:00, zaterdag 09:00-17:00, zondag gesloten |
In het studielandschap gelden een aantal huisregels:
- Eten en drinken is niet toegestaan in het studielandschap. Er is echter één uitzondering op deze regel; water in een afsluitbaar flesje is wel toegestaan.
- Rommel moet worden opgeruimd!
- Bij het verlaten van je werkplek altijd je computer vergrendelen. Laat je computer niet onbeheerd achter.
Op het niet naleven van de huisregels of het reglement, of bij ongewenst gedrag, staan de volgende sancties:
- in geval van een lichte overtreding worden naam en opleiding geregistreerd en wordt de gebruiker de toegang tot de voorzieningen voor de rest van de dag ontzegd.
- in geval van herhaling of een ernstige overtreding volgt ontzegging van gebruik van de voorzieningen voor minimaal één week, en/of blokkering van het account voor minimaal één week.
De eventuele studievertraging die is ontstaan naar aanleiding van de genomen sanctie is voor rekening van de overtreder!
Naast CLZ 1 staat een printer waar je als student gebruik van kunt maken. De printer ondersteunt zowel prints in kleur als zwart-wit.
Je kunt tegen betaling gebruik maken van de printer. De kosten per print zie je hieronder.
- één enkelzijdige A4 zwart-wit afdruk of kopie bedraagt € 0,05 ct.
- één enkelzijdige A4 kleuren afdruk of kopie bedraagt € 0,15 ct.
- één enkelzijdige A3 zwart-wit afdruk of kopie bedraagt € 0,10 ct.
- één enkelzijdige A3 kleuren afdruk of kopie bedraagt € 0,20 ct.
- Dubbelzijdig is 2 x prijs enkelzijdig.
Instructie voor studenten
Per vrijdag 11 september 2020 zijn wij over naar een nieuwe printomgeving in combinatie met de betaalapp “Kuario”. Onze nieuwe printers blijven voor het oog hetzelfde, alleen ga je per print betalen via je tegoed in de app.
Restitutie printtegoed
Heb je niet al je printpapier uit de printer kunnen krijgen? Is er een error? Geen probleem! Kuario zal het bedrag wat te veel is afgeschreven, als voucher bewaren voor je volgende printopdracht.
Let op! Het bedrag kan niet contant uitbetaald worden. Mocht je ook functionele problemen hebben binnen Kuario, dan kan je altijd contact opnemen met Kuario via support@kuario.com.
Voor vragen kun je terecht bij owcsdict@umcutrecht.nl, telefonisch via 088 75 53418 of Servicedesk balie in het studielandschap 2e verdieping.
Er zijn verschillende manieren om te printen. Je kiest de methode die jij het prettigst vindt en die voldoet aan jouw eisen.
Kijk voor meer informatie op: https://www.uu.nl/organisatie/it/printen-kopieren-en-scannen
Multifunctional printers installeren op je eigen computer (queues)
Op (de meeste) UU-computers zijn de multifunctionals al geïnstalleerd. Op je eigen computer moet je dit zelf doen. Dit is de meest gebruikte methode die ook de meeste opties biedt. Kijk hieronder bij 'handleidingen over het installeren van de multifunctionals' hoe je dit doet.
Let op: op dit moment ondervinden we problemen met onderstaande methodes (mogelijk krijg je een foutmelding op de printer). We adviseren om de multifunctionals te installeren op je eigen computer (zie hierboven). |
Printen via Myprintportal
Je kunt via uu.nl/myprintportal je bestanden uploaden en vervolgens printen. Je hebt hier meer mogelijkheden dan printen via e-mail.
Printen via e-mail
Mail je document vanuit je UU e-mailbox naar mail2print@uu.nl. Je ontvangt een bevestiging dat het document klaar is om opgehaald te worden bij een multifunctional. Je documenten worden standaard in kleur geprint: dit kun je op de printer wijzigen. Kijk hieronder bij 'handleidingen over het installeren van de multifunctionals' voor gedetailleerde instructies.
Onze printers hebben de optie om te kunnen scannen en te mailen naar je studenten e-mailadres.
Hoe kan ik scannen?
Druk op Scannen naar e-mail en plaats je A4 onder de klep van de scanner.
Druk op scannen en na het scannen op Verzenden (groene knop).
Nadat je het hebt verzonden ontvang je je document op je studenten e-mailadres.
De Digitale Werkplek (DW) is de standaard werkplek binnen het UMC Utrecht. Met de overgang naar de Digitale Werkplek krijg je ook Windows 7. DW is een hoog betrouwbare werkplek en is bij uitstek geschikt voor zorgverleners en voor medewerkers met een ondersteunende functie. Voor het OnderwijsCentrum is een speciale configuratie gemaakt, zodat ook studenten goed kunnen werken met de DW.
Je kunt maar op één studentenplek tegelijk inloggen, log dus altijd uit wanneer je een computer verlaat. Na een half uur van inactiviteit word je automatisch uitgelogd. Zorg ervoor dat je je bestanden tijdig opslaat.
FAQ Digitale werkplek
Waarom Windows 7 en niet Windows 8 of 10?
Dit is om de veiligheid en stabiliteit van de IT voorzieningen binnen het UMC te waarborgen. Het UMC voert het beleid om altijd technologie te gebruiken die zich in de praktijk ruimschoots bewezen heeft.
Welke internetbrowser en versie worden geïnstalleerd?
De browser die standaard geïnstalleerd wordt is Microsoft Edge. Ook kan je gebruik maken van Google Chrome of Mozilla Firefox voor bijvoorbeeld Blackboard.
Kunnen snelkoppelingen van programma’s op het bureaublad worden geplaatst?
Ja, dat kan. Om je werkplek in te stellen en in te richten gebruik je het programma Workspace-Manager. Met de toepassing Workspace-instellingen kun je jouw Digitale Werkplek inrichten.
De snelkoppelingen op mijn bureaublad of startmenu zijn verdwenen?
Het verversen van de WorkSpace kan worden toegepast indien er snelkoppelingen verdwijnen in bijvoorbeeld het Start Menu of Bureaublad. De optie “WorkSpace vernieuwen” lost dit probleem op het moment zelf wel op.
Kan ik op een DW lokaal gegevens opslaan?
Bewaar bij voorkeur al je gegevens op je H-schijf. De DW voor studenten heeft naast de H-schijf ook een Z-schijf. Deze is alleen om tijdelijke of grote bestanden lokaal te bewaren. De Z-schijf synchroniseert niet met het netwerk en zijn bij beschadiging of verlies verloren. Daarnaast worden alle bestanden op de Z-schijf na 24 uur automatisch gewist.
Kan er een gewone en beveiligde USB stick gebruikt worden?
Ja, er is geen wijziging met de huidige situatie. Ook eigen USB sticks en externe opslag media kunnen gebruikt worden zoals dat nu ook het geval is.
Staat jouw vraag er niet bij?
De baliemedewerkers van het studielandschap/ServiceDesk OWC staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
Wil je met je werkgroep overleggen en toch beschikken over een internetverbinding of moet je een deadline halen en wil je verder werken tijdens je lunch? Dan biedt het Eduroam netwerk uitkomst. Inloggen op Eduroam betekent namelijk inloggen op het draadloze internet van het UMC. Om gebruik te kunnen maken van het draadloze Eduroam netwerk moet je in het bezit zijn van een Eduroam-account en een mobiel apparaat met draadloze ontvanger, zoals een laptop, PDA, smartphone of tablet-PC, voorzien van een Wi-Fi netwerkkaart.
FAQ Wifi
Kan ik er gebruik van maken?
Het Eduroam netwerk is vrij toegankelijk voor alle studenten in het bezit van een UMC-account. Ook studenten van andere universiteiten of instellingen die deelnemen aan Eduroam kunnen gebruik maken van de draadloze netwerkvoorzieningen van het UMC. Omgekeerd geeft je UMC-account toegang tot Eduroam netwerken op andere nationale en internationale locaties. Houdt de website van het Studielandschap in de gaten voor de laatste ontwikkelingen.
Let op! Je mobiele apparaat moet voldoen aan minimale systeemeisen om verbinding te kunnen maken met het draadloze netwerk. De volgende onderdelen zijn daarbij essentieel:
- De Wi-Fi chipset van je mobiele apparaat is volledig WPA2-compatible (incl. WPA2-Enterprise-authenticatie)
- De Wi-Fi driversoftware van je mobiele apparaat is beschikbaar voor het geïnstalleerde besturingssysteem
- Het besturingssysteem van je mobiele apparaat is geschikt voor WPA2-Enterprise- en PEAP/MSCHAPv2-authenticatie
Waar kan ik er gebruik van maken?
Het Eduroam netwerk kun je vrijwel overal gebruiken in (de directe omgeving) van het UMC Utrecht.
Hoe maak ik er gebruik van?
Om toegang te krijgen tot Eduroam moet je inloggen met je Solis-id (studentnummer) gevolgd door @soliscom.uu.nl, als wachtwoord gebruikt je jouw Solis wachtwoord.
Mocht het onverhoopt niet lukken, dan kun je contact opnemen met een van de medewerkers van het studielandschap/ServiceDesk OWC.
UMC Utrecht account
Met een UMC Utrecht account kun je inloggen op de computers in het studielandschap. Je krijgt een UMC account als je staat ingeschreven als student aan de Universiteit Utrecht. Nieuwe studenten ontvangen tijdens de introductie informatie over hoe zij het UMC account kunnen laten activeren.
Heb je geen UMC Utrecht account ontvangen? Meld je dan bij het Studie-informatiepunt (balie eerste verdieping Hijmans van den Berghgebouw, HB 1.06).
Ben je het wachtwoord vergeten van je UMC Utrecht account? Deze kun je herstellen of aanpassen via https://wachtwoord.umcutrecht.nl. Om je wachtwoord te herstellen of te wijzigen via WIM (wachtwoord wijzigingen in 1 minuut) moet je wel aangemeld zijn voor WIM. Mocht je niet aangemeld zijn voor WIM stuur dan een e-mail naar owcsdict@umcutrecht.nl. Noteer in je e-mail je gegevens plus je mobiele nummer dan zullen wij je WIM koppelen aan je UMC account.
UMC stage account
Studenten die stage gaan lopen binnen het UMC Utrecht krijgen een UMC stage account. Onderwijszaken regelt voor aanvang van de stage dat een student:
- een inlog en wachtwoord ontvangt voor het UMC stage account
- en UMC pas kan laten maken bij de balie van het FSC
- indien nodig HIX rechten ontvangt
Begin je bijna aan je stage maar heb je nog geen UMC stage account? Meld je dan bij het Studie-informatiepunt (balie eerste verdieping Hijmans van den Berghgebouw, HB 1.06).Mocht je nog niet aangemeld zijn voor WIM? Meld je dan eerst aan door een e-mail te sturen naar owcsdict@umcutrecht.nl met je studentennummer en je telefoonnummer dan zullen wij dit voor je koppelen. Ga vervolgens naar https://wachtwoord.umcutrecht.nl en druk op wachtwoord vergeten.
Met een Solisaccount voor studenten krijg je als student Geneeskunde, Biomedische wetenschappen, Life Sciences, Klinische Gezondheidswetenschappen of UMC Utrecht Academie toegang tot:
- Blackboard
- Osiris
- Surfspot
- de digitale bestanden van de Universiteits Bibliotheek Utrecht
Een Solisaccount bestaat uit een naam, het Solis-id, en een Solis-wachtwoord. Nieuwe studenten krijgen hun Solis-id en wachtwoord in twee verschillende e-mails op hun privé e-mailadres toegestuurd. Ben je het wachtwoord vergeten of heb je deze niet ontvangen? Herstel dan zelf het wachtwoord via https://mysolisid.uu.nl. (Klik op: "Forgot Password?"). Voor meer informatie zie : https://manuals.uu.nl/nl/manual/wachtwoord-vergeten/
Wat houdt de introductie in?
Tijdens de introductie worden de volgende punten besproken:
- huisregels studielandschap
- welke faciliteiten zijn er en hoe werken ze?
- wat is Blackboard en hoe werkt het?
Hoe lang duurt de introductie?
De introductie duurt ongeveer 45 minuten en wordt gegeven door één van de medewerkers van het studielandschap.
Meer informatie?
Voor meer informatie met betrekking tot de introducties kun je je wenden tot de Onderwijs Centrum ServiceDesk, door een mail te sturen naar: OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl.
Bezoekadres
Computerleerzaal G.01 AZU
Heidelberglaan 100
3584 CG Utrecht
Universiteitscentrum “de Uithof”, Utrecht
Postadres
Studielandschap, afdeling ICT en Informatiemanagement
A.A. Hijmans van den Berghgebouw
Huispostnummer HB 4.05
Postbus 85500
3508 GA Utrecht.
Plattegronden van het A.A. Hijmans van den Berghgebouw
Telefoonnummer studielandschap
088 75 534 18
Mailadres studielandschap
OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl
De voorbereidingen voor de tijdelijke verhuizing en renovatie van het Hijmans van den Berghgebouw (HvdB) zijn in volle gang. Vanaf week 17 vindt het onderwijs plaats op de Bolognalaan 101 en UMC-locaties en werken de meeste medewerkers van het HvdB vanuit het bestuursgebouw.
Op deze pagina kun je meer lezen over de tijdelijke verhuizing uit het Hijmans van den Berghgebouw (HvdB-gebouw) door het herstel van de vloerconstructie: https://students.uu.nl/tijdelijke-verhuizing-vloerrenovatie-hvdb
Houd ook de nieuwsbrief in de gaten voor het laatste nieuws.