Ga door naar je opleiding
Welkom in het Studielandschap
Het studielandschap is een sfeervolle (zelf)studie-omgeving, gericht op studeren, samenwerken en het van en met elkaar leren. In het studielandschap kun je studeren, met of zonder gebruik van de pc. Er is ruimte om te overleggen, presentaties voor te bereiden en naslagwerken te raadplegen.
Ook in het nieuwe collegejaar kunnen jullie met al je vragen bij ons terecht!
Stel nu je vraag via onze chatbot.
Het Studielandschap (SLS) heeft meerdere locaties, verspreid over G.01 en vanaf oktober 2023 in HvdB 2e en 3e verdieping
Gebied | Locatie | Openingstijden |
Servicedesk | Teaching Plaza | Maandag t/m vrijdag 08:30 – 18:00 uur |
Studielandschap | 2e/3e HvdB | Maandag t/m donderdag 08:30 – 21:30 uur Vrijdag 08:30 - 18:00 uur |
CLZ 1/2 | G.01 | Maandag t/m vrijdag 09:00 – 17:30 uur |
CLZ 3 | G.01 | Maandag t/m donderdag 08:00 – 21:30 uur Vrijdag en zaterdag 08:00 – 18:00 uur |
In het studielandschap gelden een aantal huisregels:
- Eten en drinken is niet toegestaan in het studielandschap. Er is echter één uitzondering op deze regel; water in een afsluitbaar flesje is wel toegestaan.
- Rommel moet worden opgeruimd!
- Bij het verlaten van je werkplek altijd je computer vergrendelen. Laat je computer niet onbeheerd achter.
Op het niet naleven van de huisregels of het reglement, of bij ongewenst gedrag, staan de volgende sancties:
- in geval van een lichte overtreding worden naam en opleiding geregistreerd en wordt de gebruiker de toegang tot de voorzieningen voor de rest van de dag ontzegd.
- in geval van herhaling of een ernstige overtreding volgt ontzegging van gebruik van de voorzieningen voor minimaal één week, en/of blokkering van het account voor minimaal één week.
De eventuele studievertraging die is ontstaan naar aanleiding van de genomen sanctie is voor rekening van de overtreder!
Moet ik de laptop kopen bij een specifieke leverancier?
Nee, je kunt zelf kiezen bij welke leverancier je een laptop wilt aanschaffen.
Waar vind ik praktische informatie over het werken met een laptop?
Praktische informatie om je laptop te beschermen tegen virussen en diefstal, om de batterijwerktijd te vergroten en over gezond werken met een laptop vind je op de pagina over informatiebeveiligingsbeleid.
Wat zijn de aanbevolen specificaties als ik een nieuwe laptop ga kopen?
Voor computerpractica adviseren we een laptop met minimaal de volgende specificaties:
Omschrijving | Minimale specificaties | Aanbevolen specificaties |
Processor | minimaal 2 GHZ (64 bit) | 2,8 GHZ of hoger (64bit) |
RAM geheugen | 8 GB (uitbreidbaar) | 16 GB of hoger |
OS | Windows 10 ondersteuning | Windows 11 ondersteuning |
Harddisk | 256 GB | 512 GB (SSD) |
Resolutie | 1920 X 1080 | 1920 x 1080 |
Netwerk/wifi-adapter | Ethernet LAN en Dual Band, | Ethernet LAN en Dual Band, |
USB-A | Minimaal 2 USB-poorten (3.0) | Aanbevolen 3 USB-poorten (3.0) |
USB-C | Aanbevolen | Aanbevolen |
HDMI | Aanbevolen | Aanbevolen |
Muis | Aanbevolen | Aanbevolen |
Zorg ook voor een recente versie van een goed antivirusprogramma en een anti-malwareprogramma op je laptop.
Deze software kun je gecombineerd aanschaffen. Heb je al een laptop met Windows 10 of 11, dan is een nieuw antivirus- en anti-malwareprogramma niet nodig.
Kom ik in de problemen met een Mac?
Nee. De meeste software is beschikbaar via SolisWorkspace.
Een Windows-laptop werkt wel iets eenvoudiger omdat de Universiteit Utrecht veel gebruik maakt van Microsoft-producten
Hoe controleer ik of mijn laptop aan de aanbevolen specificaties voldoet?
Je kunt op je laptop bij de systeemfuncties checken wat de hardware- en softwarespecificaties zijn.
De wijze waarop je dit kunt nagaan verschilt per besturingssysteem.
Blijven de aanbevolen specificaties gedurende mijn hele studie gelijk?
De aanbevolen minimale specificaties zouden toereikend moeten zijn om gedurende ten minste de duur van je opleiding te volgen.
We kunnen echter niet garanderen dat de minimale specificaties de komende jaren gelijk zullen blijven.
Wat moet ik doen als ik geen laptop heb?
We adviseren je om een laptop aan te schaffen. Indien je geen laptop hebt, kun je gebruik maken van een vaste OWC proces Pc.
Mijn laptop is kapot. Wat nu?
Je bent zelf verantwoordelijk voor de ondersteuning van je hardware en eventuele reparaties aan de laptop.
Je kunt dit bijvoorbeeld regelen met een garantieregeling bij de aanschaf van de laptop of met de “Snelle studenten Service” bij Campusshop.nl
Waar kan ik mijn laptop opladen?
Het onderwijs wordt geroosterd in de werkgroepruimten of klaslokalen die in principe beschikken over voldoende aansluitpunten om je laptop tussentijds op te laden. We kunnen echter niet garanderen dat je hier altijd gebruik van kunt maken omdat de beschikbaarheid samenhangt met het aantal studenten dat de elektrapunten tegelijkertijd wil gebruiken. Zorg er daarom altijd voor dat je met een opgeladen laptop naar het UMC Utrecht komt.
Kan ik mijn laptop veilig opbergen in het HvdB-gebouw?
We hebben naast de grote collegezalen lockers staan waarin je veilig je laptop kunt opbergen.
Moet ik zelf software aanschaffen?
De meeste onderwijsapplicaties zijn kosteloos beschikbaar via SolisWorkspace. Daarnaast kun je tijdens je studie gratis gebruikmaken van diverse software, waaronder Microsoft 365 Pro Plus (Teams, Onedrive, Outlook, Word, Excel, PowerPoint). Meer informatie vind je op students.uu.nl/gratis-software
Voor de aanschaf van antivirussoftware en anti-malwareprogramma’s verwijzen we je naar www.surfspot.nl. Voor onderwijsapplicaties die niet beschikbaar zijn via SolisWorkspace wordt een computerleerzaal gebruikt.
Kan ik meteen aan de slag met SolisWorkspace?
Om SolisWorkSpace goed te kunnen gebruiken moet je eerst de zogenaamde Citrix Workspace App (Receiver) installeren op je laptop.
Het is belangrijk om dit te doen voor de start van het eerste computerpracticum. De docent houdt geen rekening met extra installatietijd tijdens het practicum.
Kan ik zelf de Citrix Workspace App (Receiver) installeren?
Op https://manuals.uu.nl/nl/a-z/ staat onder de ‘S’ van ‘SolisWorkspace’ een uitgebreide handleiding voor het installeren van de Citrix Workspace App (Receiver) op je laptop. Studenten die in september starten kunnen tijdens de FaculteitsIntroductie ondersteuning krijgen bij de installatie van de Citrix Workspace App (Receiver). Gezien het volle programma van de FaculteitsIntroductie adviseren we je echter om het eerst zelf te proberen.
Waar kan ik terecht met vragen over wifi, SolisWorkspace en standaardsoftware?
Kijk eerst eens op de handleidingen-pagina of daar een antwoord of oplossing te vinden is.
Kom je er zelf niet uit? Neem dan contact op met owcservicedeskict@umcutrecht.nl
De Windows 10 OWC proces computer is een speciale en standaard werkplek voor studenten binnen het Onderwijscentrum van het UMC Utrecht waarop verschillende (medische) applicaties staan.
Je kunt maar op één proces computer tegelijk inloggen, Klik op Opnieuw opstarten wanneer je een computer verlaat.
Zorg er steeds voor dat je eigen bestanden tijdig opslaat.
Loop je even weg, vergrendel dan de computer met de sneltoets Windows + L.
FAQ Windows 10 OWC Proces computer
Welke internetbrowser en versie worden geïnstalleerd?
De standaard browser is Microsoft Edge. Je kunt ook gebruik maken van Google Chrome voor bijvoorbeeld Blackboard of UU site.
Kunnen snelkoppelingen van programma’s op het bureaublad of startmenu worden geplaatst.
Ja, dat kan.
Kan ik op een bestanden opslaan?
Bewaar bij voorkeur al je gegevens op je H-schijf.
Naast CLZ 1 staat een printer waar je als student gebruik van kunt maken. De printer ondersteunt zowel prints in kleur als zwart-wit.
Je kunt tegen betaling gebruik maken van de printer. De kosten per print zie je hieronder.
- één enkelzijdige A4 zwart-wit afdruk of kopie bedraagt € 0,05 ct.
- één enkelzijdige A4 kleuren afdruk of kopie bedraagt € 0,15 ct.
- één enkelzijdige A3 zwart-wit afdruk of kopie bedraagt € 0,10 ct.
- één enkelzijdige A3 kleuren afdruk of kopie bedraagt € 0,20 ct.
- Dubbelzijdig is 2 x prijs enkelzijdig.
Instructie voor studenten
Per vrijdag 11 september 2020 zijn wij over naar een nieuwe printomgeving in combinatie met de betaalapp “Kuario”. Onze nieuwe printers blijven voor het oog hetzelfde, alleen ga je per print betalen via je tegoed in de app.
Restitutie printtegoed
Heb je niet al je printpapier uit de printer kunnen krijgen? Is er een error? Geen probleem! Kuario zal het bedrag wat te veel is afgeschreven, als voucher bewaren voor je volgende printopdracht.
Let op! Het bedrag kan niet contant uitbetaald worden. Mocht je ook functionele problemen hebben binnen Kuario, dan kan je altijd contact opnemen met Kuario via support@kuario.com.
Voor vragen kun je terecht bij owcsdict@umcutrecht.nl, telefonisch via 088 75 53418 of Servicedesk balie in het studielandschap 2e verdieping.
Onze printers hebben de optie om te kunnen scannen en te mailen naar je studenten e-mailadres.
Hoe kan ik scannen?
Druk op Scannen naar e-mail en plaats je A4 onder de klep van de scanner.
Druk op scannen en na het scannen op Verzenden (groene knop).
Nadat je het hebt verzonden ontvang je je document op je studenten e-mailadres.
Wil je met je werkgroep overleggen en toch beschikken over een internetverbinding of moet je een deadline halen en wil je verder werken tijdens je lunch? Dan biedt het Eduroam netwerk uitkomst. Inloggen op Eduroam betekent namelijk inloggen op het draadloze internet van het UMC. Om gebruik te kunnen maken van het draadloze Eduroam netwerk moet je in het bezit zijn van een Eduroam-account en een mobiel apparaat met draadloze ontvanger, zoals een laptop, PDA, smartphone of tablet-PC, voorzien van een Wi-Fi netwerkkaart.
FAQ Wifi
Kan ik er gebruik van maken?
Het Eduroam netwerk is vrij toegankelijk voor alle studenten in het bezit van een UMC-account. Ook studenten van andere universiteiten of instellingen die deelnemen aan Eduroam kunnen gebruik maken van de draadloze netwerkvoorzieningen van het UMC. Omgekeerd geeft je UMC-account toegang tot Eduroam netwerken op andere nationale en internationale locaties. Houdt de website van het Studielandschap in de gaten voor de laatste ontwikkelingen.
Let op! Je mobiele apparaat moet voldoen aan minimale systeemeisen om verbinding te kunnen maken met het draadloze netwerk. De volgende onderdelen zijn daarbij essentieel:
- De Wi-Fi chipset van je mobiele apparaat is volledig WPA2-compatible (incl. WPA2-Enterprise-authenticatie)
- De Wi-Fi driversoftware van je mobiele apparaat is beschikbaar voor het geïnstalleerde besturingssysteem
- Het besturingssysteem van je mobiele apparaat is geschikt voor WPA2-Enterprise- en PEAP/MSCHAPv2-authenticatie
Waar kan ik er gebruik van maken?
Het Eduroam netwerk kun je vrijwel overal gebruiken in (de directe omgeving) van het UMC Utrecht.
Hoe maak ik er gebruik van?
Om toegang te krijgen tot Eduroam moet je inloggen met je Solis-id (studentnummer) gevolgd door @soliscom.uu.nl, als wachtwoord gebruikt je jouw Solis wachtwoord.
Mocht het onverhoopt niet lukken, dan kun je contact opnemen met een van de medewerkers van het studielandschap/ServiceDesk OWC.
UMC Utrecht account
Met een UMC Utrecht account kun je inloggen op de computers in het studielandschap. Je krijgt een UMC account als je staat ingeschreven als student aan de Universiteit Utrecht. Nieuwe studenten ontvangen tijdens de introductie informatie over hoe zij het UMC account kunnen laten activeren.
Heb je geen UMC Utrecht account ontvangen? Meld je dan bij het Studie-informatiepunt (balie eerste verdieping Hijmans van den Berghgebouw, HB 1.06).
Ben je het wachtwoord vergeten van je UMC Utrecht account? Deze kun je herstellen of aanpassen via https://wachtwoord.umcutrecht.nl. Om je wachtwoord te herstellen of te wijzigen via WIM (wachtwoord wijzigingen in 1 minuut) moet je wel aangemeld zijn voor WIM. Mocht je niet aangemeld zijn voor WIM stuur dan een e-mail naar owcsdict@umcutrecht.nl. Noteer in je e-mail je gegevens plus je mobiele nummer dan zullen wij je WIM koppelen aan je UMC account.
UMC stage account
Studenten die stage gaan lopen binnen het UMC Utrecht krijgen een UMC stage account. Onderwijszaken regelt voor aanvang van de stage dat een student:
- een inlog en wachtwoord ontvangt voor het UMC stage account
- en UMC pas kan laten maken bij de balie van het FSC
- indien nodig HIX rechten ontvangt
Begin je bijna aan je stage maar heb je nog geen UMC stage account? Meld je dan bij het Studie-informatiepunt (balie eerste verdieping Hijmans van den Berghgebouw, HB 1.06).Mocht je nog niet aangemeld zijn voor WIM? Meld je dan eerst aan door een e-mail te sturen naar owcsdict@umcutrecht.nl met je studentennummer en je telefoonnummer dan zullen wij dit voor je koppelen. Ga vervolgens naar https://wachtwoord.umcutrecht.nl en druk op wachtwoord vergeten.
Met een Solisaccount voor studenten krijg je als student Geneeskunde, Biomedische wetenschappen, Life Sciences, Klinische Gezondheidswetenschappen of UMC Utrecht Academie toegang tot:
- Blackboard
- Osiris
- Surfspot
- de digitale bestanden van de Universiteits Bibliotheek Utrecht
Een Solisaccount bestaat uit een naam, het Solis-id, en een Solis-wachtwoord. Nieuwe studenten krijgen hun Solis-id en wachtwoord in twee verschillende e-mails op hun privé e-mailadres toegestuurd. Ben je het wachtwoord vergeten of heb je deze niet ontvangen? Herstel dan zelf het wachtwoord via https://mysolisid.uu.nl. (Klik op: "Forgot Password?"). Voor meer informatie zie : https://manuals.uu.nl/nl/manual/wachtwoord-vergeten/
Wat houdt de introductie in?
Tijdens de introductie worden de volgende punten besproken:
- huisregels studielandschap
- welke faciliteiten zijn er en hoe werken ze?
- wat is Blackboard en hoe werkt het?
Hoe lang duurt de introductie?
De introductie duurt ongeveer 45 minuten en wordt gegeven door één van de medewerkers van het studielandschap.
Meer informatie?
Voor meer informatie met betrekking tot de introducties kun je je wenden tot de Onderwijs Centrum ServiceDesk, door een mail te sturen naar: OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl.
Bezoekadres
Teaching Plaza, Hijmans van den Bergh gebouw
Universiteitsweg 98
3584 CG Utrecht
Universiteitscentrum “Science Park”, Utrecht
PostadresStudielandschap, afdeling Servicedesk TEL
A.A. Hijmans van den Berghgebouw
Huispostnummer HB 4.05
Postbus 85500
3508 GA Utrecht
Plattegronden van het A.A. Hijmans van den Berghgebouw
Telefoonnummer studielandschap
088 75 534 18
Mailadres studielandschap
OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl
Cybersave Yourself is de beveiligingsawarenesscampagne voor onderwijs en onderzoek. Hier vind je onder andere beveiligingstips, filmpjes en informatie over beveiligings- en privacy gevaren. Als student is het belangrijk je hier elke dag bewust van te zijn.
Ga naar de toolkit waar je meer vindt over gegevensbescherming, het bewaken van je privacy en het herkennen en eerste hulp bij cybercrime.
Rooster CLZ-3
Chatbot
Stuur een bericht via onze chatbot.