Vanaf september 2018 gebruik je voor computerpractica je eigen laptop. Hiervoor heeft de universiteit MyWorkplace ingericht, een voorziening waarop veel onderwijssoftware altijd en overal toegankelijk is. Op het moment dat je een Solis-id en wachtwoord hebt, kun je hiervan gebruik maken, ook in computerpractica.

Overige software

Sommige software voor specifieke cursussen kan niet geïnstalleerd worden in MyWorkplace, vanwege technische redenen of vanwege licenties. In dat geval moet je software op je eigen laptop installeren. Hiervoor zal je voor aanvang van je cursus nadere instructies krijgen.

Computerleerzaal

Wanneer in een cursus zware onderwijsapplicaties worden gebruikt (of applicaties die aan specifieke licentie-eisen moeten voldoen), wordt een computerpracticum alsnog in een computerleerzaal gegeven. In dat geval is het niet noodzakelijk je eigen laptop mee te nemen.

Vragen?

Kijk voor een antwoord op je vraag bij de Frequently Asked Questions onderaan deze pagina.

Solis-id

Je Solis-id is je gebruikersnaam voor de meeste universitaire diensten. Je gebruikt je Solis-id ook om je aan te melden op computerwerkplekken. Weet je niet (meer) wat je Solis-id is? Neem dan contact op met UU for U Student Services.

Wachtwoord

Je krijgt als nieuwe student je Solis-id toegestuurd per e-mail. In diezelfde e-mail staat ook een link naar het wachtwoordportaal waar je jouw wachtwoord kunt instellen.

Meer informatie

Meer informatie vind je op de de pagina over het Solis-id.

Osiris

In Osiris student kun je je inschrijven voor cursussen, je cijfers bekijken en je adresgegevens wijzigen. Log in met je studentnummer en Solis-wachtwoord.

Blackboard

De Universiteit Utrecht heeft de elektronische leeromgeving Blackboard. Hier kun je o.a. opdrachten inleveren en wordt informatie gedeeld omtrent je vakken en studie. Let op! Heb je recentelijk je Solis-id ontvangen? Dan kan het tot 24 uur duren voordat je kunt inloggen in Blackboard. Probeer het later nog eens.

Lecturenet

College gemist of niet zo goed opgelet? Ga naar Lecturenet. Hier vind je een groeiende verzameling colleges.

MyUU

In de MyUU app voor studenten vind je cijfers uit Osiris, je collegekaart en je persoonlijke rooster. Downloaden kan in de appstores van Android en Apple.

MyTimeTable

MyTimetable is de roosterwebsite van de Universiteit Utrecht. Log in met je Solis-id en wachtwoord. Meer informatie lees je op de pagina over MyTimetable.

Wifi

Op de universiteit kun je gebruik maken van het wifi-netwerk eduroam.

Zoek je de handleiding voor jouw laptop, tablet of telefoon? Bezoek de handleidingenwebsite.

Online werken

  • Wil je ergens anders bij je persoonlijke bestanden op je U-schijf? Op de pagina over je persoonlijke opslagruimte lees je hoe dit werkt.
  • Met Google Docs kun je online werken aan je documenten. Op de pagina Google Apps for Education lees je hier alles over.
  • Met Skype for business, onderdeel van Office365, kun je online chatten en samenwerken. 
  • Met MyWorkplace kun je studiesoftware overal flexibel gebruiken.

UU-Gmail is je universitaire e-mailadres. Je hebt dit e-mailadres ontvangen op je privé-emailadres bij je inschrijving.

Inloggen

Je kunt op deze pagina inloggen op UU-Gmail. Je gebruikersnaam is je UU-Gmail-adres (bijvoorbeeld: j.a.janssen@students.uu.nl).

Je wordt doorgestuurd naar een pagina met een geel venster waar je je UU-Gmailadres en wachtwoord op moet geven.

Wachtwoord 

Het wachtwoord is het wachtwoord wat bij je Solis-id hoort.

Meer informatie

Ervaar je problemen of zoek je handleidingen? Raadpleeg de UU-Gmail-pagina.

Printen, scannen en kopiëren doe je met een persoonsgebonden kaart, bijvoorbeeld je OV-kaart. Je printopdracht kun je vervolgens afdrukken op elke printer in de universiteit. Let op: je gebruikt je kaart (RFID) alleen om je aan te melden op de printers. Printtegoed is verbonden met je Solis ID, niet met je OV-kaart.

Opwaarderen

Je kunt direct je printtegoed opwaarderen via de online portal.

Bezoekers Universiteitsbibliotheek

Ook bezoekers van de Universiteitsbibliotheek kunnen printen. 

Handleidingen en meer informatie

Handleidingen voor het printen vanaf je eigen laptop vind je hier op onze handleidingenwebsite.

Uitgebreide informatie over printen vind je op de pagina printen, kopiëren en scannen.

U-SCHIJF

Je U-schijf is je persoonlijke opslagruimte waar je 1 GB aan ruimte hebt voor je bestanden. Je komt op je U-schijf via een webbrowser, eigen laptop, of op de universiteitscomputers. In de handleidingen lees je hoe je dat kunt doen. Zo heb je je bestanden altijd bij de hand.

Google drive

Met Google Drive kun je bestanden opslaan in de cloud.  Deze bestanden kun je ook delen met andere studenten, of samen via Google Docs aan hetzelfde bestand werken.

SURFFILESENDER

Met SURFfilesender kun je bestanden sturen naar iedereen, dus ook buiten de Universiteit Utrecht en naar organisaties die niet zijn aangesloten bij SURF. Als iemand jou bestanden wil sturen kun je als SURFfilesender-gebruiker een 'voucher' sturen.

MyWorkplace (gratis)

Software die je nodig hebt voor jouw studie, zoals Mathlab, SPSS, Stella of Stata kun je via MyWorkplace overal benaderen. Dit is onafhankelijk van het besturingssysteem van jouw apparaat: of dit nou Windows, Apple of Android is. Voortaan kun je met je eigen laptop of mobiele apparaat overal studeren. Kijk op de pagina van MyWorkplace voor meer informatie.

Overige software

Je kunt als student de meeste software gratis via MyWorkplace gebruiken. De universiteit biedt ook een aantal pakketten zoals Office 365 aan die je lokaal kunt intstalleren op je eigen laptop of computer.

Surfspot

Je kunt ook software en hardware aanschaffen met kortingen bij Surfspot. Log in met je Solis-id en je wachtwoord.

FAQ gebruik eigen laptop

Hoe weet ik of ik een laptop moet meenemen naar het computerpracticum?
Je wordt hierover geïnformeerd door je docent via de cursushandleiding, Blackboard of mondeling in het college ervoor. Indien je een laptop moet meenemen dan wordt dit dus specifiek vermeld. Zorg ervoor dat je hiervan op de hoogte bent. Gezien de volle onderwijsprogramma’s vragen we je om voorafgaand aan het eerste practicum je laptop geschikt te maken voor gebruik in het onderwijs. Instructies hiervoor heb je via email ontvangen.

Moet ik mijn laptop meenemen naar de introductieweek?
In het programma voor de introductieweek wordt vermeld of (en wanneer) je je laptop mee moet nemen.

Zijn er vanaf september nog steeds computerleerzalen?
Voor de meeste computerpractica moet je een laptop meenemen. Het aantal computerzalen zal langzaam worden verminderd. Het kan dus gebeuren dat je computerpracticum volgend studiejaar alsnog plaatsvindt in een computerleerzaal. Dit zal wel steeds minder vaak het geval zijn. Onderwijs waarin gebruik wordt gemaakt van zware onderwijsapplicaties en rekenmodellen -te zwaar voor gebruik op laptops- zal blijven plaatsvinden in computerleerzalen. Niet alle computerleerzalen zullen worden afgeschaft. Bij de start van je cursus zal je erover geïnformeerd worden of je een laptop moet meenemen.

Wat zijn de aanbevolen specificaties als ik een nieuwe laptop ga kopen?
Voor computerpractica adviseren we een laptop met minimaal de volgende specificaties:

Zorg ook voor een recente versie van een goed antivirusprogramma en een anti- malwareprogramma op je laptop. Deze software kun je gecombineerd aanschaffen. Heb je al een laptop met Windows 8, dan is een nieuw antivirus- en anti-malwareprogramma niet nodig.

Moet ik de laptop kopen bij een specifieke leverancier?
Nee, je kunt zelf kiezen bij welke leverancier je een laptop wilt aanschaffen. Er zijn wel hardwareleveranciers die korting bieden aan studenten, dus we raden je aan je goed te laten informeren.

Blijven de aanbevolen specificaties gedurende mijn hele studie gelijk?
De aanbevolen minimale specificaties zouden toereikend moeten zijn om gedurende ten minste de duur van je opleiding computerpractica te volgen.

Zijn de aanbevolen specificaties voor alle opleidingen gelijk?
Ja, de specificaties zijn gelijk voor alle opleidingen van de faculteit Geowetenschappen.

Ik heb al langere tijd een laptop, moet ik nu een nieuwe kopen?
In de meeste gevallen zullen de onderwijsapplicaties die je nodig hebt voor het computerpracticum ook werken op een oudere laptop. Je kunt voorafgaand aan het computerpracticum thuis testen of de benodigde onderwijsapplicaties ook daadwerkelijk functioneren op je laptop. Werkt de benodigde onderwijsapplicatie niet goed op je oude laptop, dan is het mogelijk om een laptop te lenen voor het computerpracticum bij het Facilitair Service Centrum in het Educatorium en Koningsbergergebouw. Een laptop leen je steeds voor één dag.

Kan ik met elke laptop deelnemen aan een computerpracticum?
In principe is iedere laptop die beschikt over Windows 10 (bij voorkeur) of Windows 7 geschikt voor deelname aan een computerpracticum. Ook met een Mac kun je deelnemen aan een computerpracticum. Er kan alleen niet voor iedere laptop (b.v. verouderde laptops) gegarandeerd worden dat de benodigde onderwijsapplicaties er goed op functioneren. Zorg dus dat je dit voorafgaand aan het computerpracticum test.

Hoe test ik of mijn laptop geschikt is voor mijn computerpracticum?
Als je een Solis-id en wachtwoord hebt, kun je je laptop voorbereiden voor gebruik van MyWorkplace (zie de handleiding). Wanneer je op MyWorkplace een applicatie start en in de URL-balk van je browser 'HTML5client' ziet staan, dan is Citrix niet goed geïnstalleerd. Zie je geen 'HTML5client' staan, dan is je Citrix goed geïnstalleerd. Wanneer je voor een specifieke cursus software zelf moet installeren op je laptop, adviseren we je dit te testen voor het eerste computerpracticum met deze software.

Kan ik ook met een tablet of telefoon deelnemen aan een computerpracticum?
Nee, je kunt (nog) niet met een tablet of telefoon deelnemen aan een computerpracticum.

Kan ik ook een Mac gebruiken voor computerpractica?
Ja. De meeste software die tijdens computerpractica wordt gebruikt is beschikbaar via MyWorkplace. MyWorkplace kun je gebruiken op zowel een Mac als een Windows laptop. Voor specifieke cursussen is het echter nodig lokaal software op je Mac te kunnen draaien. Deze software is soms alleen beschikbaar voor Windows. In dat geval heb je aanvullende software op je Mac nodig om Windows applicaties te kunnen draaien (een Windows licentie in combinatie met óf Apple’s 'Boot Camp' of virtualisatie-software zoals Parallels (verkrijgbaar via Surfspot.nl).

Hoe controleer ik of mijn laptop aan de aanbevolen specificaties voldoet?
Je kunt op je laptop bij de systeemfuncties checken wat de hardware- en softwarespecificaties zijn. De wijze waarop je dit kunt nagaan verschilt per besturingssysteem. In Windows10 bijvoorbeeld, doe je dit door in het Start-menu te kiezen voor 'Configuratiescherm', vervolgens voor 'Systeem'.

Wat moet ik doen als mijn laptop niet aan de aanbevolen specificaties voldoet?
Alle onderwijsapplicaties die beschikbaar zijn op MyWorkplace zijn op elke computer te gebruiken. Voor software die je voor je cursus zelf moet installeren, adviseren we je om dit voorafgaand aan het computerpracticum te testen. Werkt de benodigde onderwijsapplicatie niet goed op je oude laptop, dan is het mogelijk om een laptop te lenen voor het computerpracticum bij facilitaire servicepunt in het Educatorium en in het Koningsbergergebouw. Een laptop leen je steeds voor één dag.

Wat moet ik doen als ik geen laptop heb?
We adviseren je om een laptop aan te schaffen. Indien dit niet mogelijk is, kun je tijdens het computerpracticum gebruikmaken van een leenlaptop. Je kunt een laptop lenen voor het computerpracticum bij het Facilitair Service Centrum in het Educatorium en het Koningsbergergebouw. Een laptop leen je steeds voor één dag.

Ik ben mijn laptop vergeten. Wat nu?
Ben je je laptop vergeten, dan kun je als student van Universiteit Utrecht een laptop lenen. Deze leenlaptop lever je aan het eind van de dag weer in. Of vraag aan een medestudent of je tijdelijk kunt meekijken, afhankelijk van de opzet van het computerpracticum. En als hij/zij hier geen hinder van ondervindt natuurlijk. 

Mijn laptop is kapot. Wat nu?
Je bent zelf verantwoordelijk voor de ondersteuning van je hardware en eventuele reparaties aan je laptop. Je kunt dit bijvoorbeeld regelen met een garantieregeling bij de aanschaf van de laptop. Bij het Facilitair Service Centrum in het Educatorium en het Koningsbergergebouw kun je je laptop door deskundigen laten controleren. Zij kunnen dan proberen om een diagnose te stellen.

Ik heb geen laptop en heb onvoldoende financiële middelen om er een aan te schaffen. Wat nu?
Wij vinden het van belang om de toegankelijkheid tot het hoger onderwijs te waarborgen voor iedereen, onafhankelijk van de financiële middelen. Voor studenten die een laptop niet kunnen betalen stellen wij leenlaptops ter beschikking, daarnaast zijn wij ons aan het oriënteren of er vriendelijke afbetalingsregelingen kunnen komen. Momenteel doen wij een benchmark bij andere universiteiten die al met het meenemen van eigen laptops werken om te leren van wat studenten bij hen als prettig ervaren.

Welken soorten leenlaptops zijn er?
Er zijn twee soorten laptops die worden uitgeleend voor computerpractica: Chromebooks en laptops. Beide typen geven toegang tot MyWorkplace. Op een Chromebook kun je geen bestanden lokaal opslaan (natuurlijk wel op je persoonlijke schijf) of zelf software installeren; op een laptop kan dat wel. We adviseren het lenen van een Chromebook tenzij je software wilt gebruiken die niet beschikbaar is via MyWorkplace. De leenlaptop lever je aan het einde van de dag weer in.

Hoe kom ik aan een leenlaptop?
Je kunt een leenlaptop aanvragen via Topdesk. Vervolgens kun je de leenlaptop voor aanvang van het computerpracticum ophalen bij het Facilitair Service Centrum in het Educatorium en het Koningsbergergebouw. Lever dezelfde dag, na het computerpracticum, de leenlaptop daar ook weer in.

Wat gebeurt er als mijn leenlaptop beschadigt is of als ik hem kwijtraakt?
Dat is afhankelijk van de situatie. Per situatie wordt beoordeeld of je aansprakelijk kunt worden gesteld voor verlies, beschadiging of defect.

Heb ik een goede internetverbinding tijdens computerpractica?
Computerpractica worden geroosterd in werkgroepruimtes die beschikken over goede wifi-voorzieningen. Je kunt dus ongestoord gebruikmaken van je laptop en de onderwijsapplicatie tijdens het computerpracticum. Lees de Eduroam handleiding om je aan te melden op het Wifi netwerk van de UU.

Kan ik mijn laptop tijdens het practicum opladen?
Computerpractica worden geroosterd in werkgroepruimtes die in principe beschikken over voldoende aansluitpunten om je laptop tussentijds op te laden. We kunnen echter niet garanderen dat je hier altijd gebruik van kunt maken omdat de beschikbaarheid samenhangt met het aantal studenten dat de elektrapunten tegelijkertijd wil gebruiken. Zorg er daarom altijd voor dat je met een opgeladen laptop naar de universiteit komt.

Hoe kan ik printen bij de Universiteit Utrecht?
Lees de handleiding om te kunnen printen op het UU-netwerk.

Hoe kan ik documenten het beste opslaan?
Je kunt in alle gevallen (of je nu MyWorkplace gebruikt of lokaal geïnstalleerde software) je bestanden opslaan op je lokale schijf. Als je in MyWorkplace werkt, kun je ook opslaan op een schijf in MyWorkplace. In alle gevallen raden we je aan om na het practicum je bestanden te kopiëren (of te verplaatsen) naar je Google Drive (waar je als UU-student beschikking over hebt) zodat je zeker weet dat je later al je documenten gezamenlijk en overzichtelijk hebt opgeslagen.

Moet ik zelf software aanschaffen?
De meeste onderwijsapplicaties zijn kosteloos beschikbaar via MyWorkplace. Daarnaast kun je tijdens je studie gratis gebruikmaken van diverse software, waaronder Microsoft 365 Pro Plus (Word, Excel, PowerPoint en Skype). Meer informatie vind je hier. Daarnaast kan het zijn dat je bepaalde software lokaal moet installeren, wanneer dat het geval is wordt de software gratis ter beschikking gesteld.

Kan ik meteen aan de slag met MyWorkplace?
Om MyWorkplace goed te kunnen gebruiken moet je eerst de zogenaamde Citrix receiver installeren op je laptop. Het is belangrijk om dit te doen voor de start van het eerste computerpracticum. De docent houdt namelijk geen rekening met extra installatietijd tijdens het eerste practicum. Lees de MyWorkplace handleiding om je computer klaar te maken voor gebruik. 

Kan ik zelf de Citrix receiver installeren?
Lees de MyWorkplace handleiding voor het installeren van de Citrix receiver op je laptop.

Waar kan ik terecht hulp bij het installeren van Wifi, MyWorkplace en standaardsoftware?
Met vragen over het installeren van wifi, MyWorkplace, printers en standaard software kun je terecht bij de IT Service Desk (de IT dienst van de Universiteit Utrecht). Zij bieden studenten zo veel mogelijk ondersteuning via de IT-balies, WhatsApp, mail of telefonisch. Uiteindelijk ben je als student wel zelf verantwoordelijk voor je laptop. Als IT het probleem niet kan oplossen, zul je je bijvoorbeeld tot je hardwareleverancier moeten richten. Nieuwe studenten kunnen bovendien hulp vragen tijdens de introductieweek. Probeer voorafgaand aan de introductie alvast je laptop goed in te richten. Tijdens te introductie zullen er op verschillende momenten mogelijkheden zijn om je bij een medewerker te melden die je bij eventuele problemen helpt. Via de opleiding wordt je hierover verder geïnformeerd.

Hoe voorkom ik klachten van arm, nek en schouder bij het werken met mijn laptop?
Langdurig gebruik van een laptop kan mogelijk fysieke problemen veroorzaken. Als je buiten je computerpractica om ook nog regelmatig met je laptop werkt, loop je mogelijk een risico. Het is daarom belangrijk dat je een verantwoorde werkwijze hanteert (zie tips). Docenten zullen bij computerpractica die langer dan twee uur duren een pauze inlassen, zodat je ook in de onderwijstijd de mogelijkheid hebt om voldoende van houding te veranderen. 

Hoe voorkom ik dat mijn laptop gestolen wordt?

  1. Verberg je laptop
    In plaats van de professionele laptop-tas, kun je je laptop ook gewoon in een normale laptop-tas of rugzak voor de laptop meenemen. Zorg dat je je laptop nooit in de steek laat.
  2. Markeer alles
    Markeer je tas en je laptop duidelijk zichtbaar met je naam en adres.  Zo heb je meer kans dat een verloren laptop toch nog terecht komt.
  3. Herken je eigen laptop
    Zorg ervoor dat je je eigen laptop kan herkennen en bewijzen dat hij ook daadwerkelijk van jou is. Je kan bijvoorbeeld het serienummer ergens opschrijven en bewaren of een foto nemen. Tenminste één close-up van iets unieks (denk aan serienummer, opvallende kras, ...)
  4. Tracking software voor je laptop
    Houd je apparaat in de gaten nadat deze is gestolen/verloren. Houd controle over je persoonlijke data. De volgende software kan je hierbij helpen:
              - Windows7/8, MacOSX, Linux, iOS, Android: Prey OpenSource software (download)
              - MacOSX: Find my device (aanbevolen, standaard in iCloud)

Hoe kan ik de batterijwerktijd van mijn laptop vergroten?

  1. Kies een energieschema dat is gericht op energiebesparing.
  2. Reduceer de helderheid van het beeldscherm.
  3. Maak de periode voordat het beeldscherm wordt gedimd en wordt uitgeschakeld korter.
  4. Schakel apparaten die u niet gebruikt uit of verwijder deze.
  5. Schakel pc-kaarten en geïntegreerde draadloze apparaten (bluetooth) uit.

Hoe kan ik de IT-security van mijn laptop vergroten?

  1. Virussen
    Zodra je computer op een netwerk is aangesloten of op een andere manier in contact komt met nieuwe software (usb-stick, cd/dvd), bestaat er gevaar voor infectie met virussen, malware, spamware. Installeer altijd officiële versies van software en haal die altijd bij de fabrikant zelf (niet via andere sites). Wees voorzichtig met het openen van attachments van afzenders die je niet kent (en soms wel kent). Ook Office documenten kunnen virussen bevatten. Gebruik een antivirusprogramma, op zijn minst (igv Windows7): de Microsoft security essentials, vanaf Windows8 zijn security essentials ingebouwd in Windows Defender.
  2. Hackers
    Laat je Firewall aanstaan. Een firewall is software of hardware die controle uitvoert op informatie die van internet of een netwerk binnenkomt en deze informatie vervolgens blokkeert of naar je computer doorlaat, al naar gelang uw firewallinstellingen. Op deze manier kan een firewall helpen voorkomen dat hackers en schadelijke software toegang krijgen tot je computer. Windows Firewall is in Windows ingebouwd en wordt automatisch ingeschakeld.
  3. Spyware
    Windows heeft het ingebouwde antispywareprogramma Windows Defender, dat standaard ingeschakeld is. Vanaf Windows8 zit hier ook de standaard antirus software in verwerkt.
  4. Windows updates
    Microsoft maakt van tijd tot tijd belangrijke updates voor Windows beschikbaar waarmee je je computer beter kunt beschermen tegen nieuwe virussen en andere beveiligingsrisico's. Als je deze updates zo snel mogelijk wilt ontvangen, schakelt u de functie voor automatische updates in.