Major
Onderstaande cursussen zijn elk 7,5 EC (tenzij anders vermeld). Tussen haakjes staat de periode (1/2/3/4) en het timeslot (A/B/C/D) per cursus aangegeven, zie roosters. Je volgt 15 EC per periode uit verschillende timeslots. Je moet je zelf inschrijven voor cursussen!
Vanaf collegejaar 2021 – 2022 gaat de herziene bachelor SGPL van start en dat betekent dat er twee verschillende programma’s naast elkaar worden aangeboden.
Informatie over de major voor studenten die per of ná 1 september 2021 zijn gestart
De major bestaat uit tien verplichte cursussen (75 EC) die je moet volgen en halen.
Daarnaast is er verplichte keuze Track en vrije keuze ruimte (45 EC), die bestaat uit
Verplichte keuze Track (30 EC) en vrije keuze ruimte van twee cursussen (15 EC) om te oriënteren of te verdiepen. In je laatste jaar is een bachelorthesis van 15 EC.
Verplichte cursussen jaar 1:
- GEO1-7001 Stad in beweging (niveau 1)
- GEO1-7002 Strijd om de ruimte (niveau 1)
- GEO1-7003 Globalisering en ontwikkeling (niveau 1)
- GEO1-7004 Ruimtelijke data en geo-informatie (niveau 1)
- GEO1-7005 Duurzame delta (niveau 1)
- GEO2-7006 Grenzen in perspectief (niveau 2)
- GEO2-7007 Sociaal-ruimtelijk onderzoek (niveau 2)
- GEO2-7008 Fundamenten (niveau 2)
Verplichte cursussen jaar 2 (je volgt deze vier cursussen van één track (30 EC) aaneengesloten in één collegejaar):
- Track cursus 1 – Theory (niveau 2)
- Track cursus 2 – Themes (niveau 3)
- Track cursus 3 – Mixed Methoden onderzoek (niveau 2)
- Track cursus 4 – Praktijkatelier (niveau 3)
Verplichte cursussen jaar 3:
- GEO3-7024 Onderzoeksontwerp (5 EC, niveau 3 – week 1 t/m 9)
- GEO3-7023 Analyse (5 EC, niveau 3 – week 1 t/m 5 )
- GEO3-7022 Wetenschap en samenleving (5 EC, niveau 3 – week 6 t/m 10)
- GEO3-7025 Bachelorthesis (15 EC, niveau 3)
Vrije keuze major bestaat uit 15 EC
- Cursus uit aanbod SGPL
- Cursus uit aanbod SGPL
Bekijk de schematische weergave voor de bachelor SGPL vanaf 2021-2022.
De tracks bieden je inhoudelijke verdieping op actuele uitdagingen waar de huidige, sterk verstedelijkte samenleving wereldwijd voor staat. Je herkent in de 4 thema’s de Sustainable Development Goal 11 van de Verenigde Naties: Sustainable cities and communities. Deze thema’s komen ook in het onderzoek van de docenten SGPL terug.
De 4 thematische tracks zijn:
Het Migratie en Mondiale Ontwikkeling-track gaat in op de hedendaagse relatie tussen migratie en ontwikkeling, in een wereld die in toenemende mate onderling verbonden is. Je maakt kennis met verschillende theorieën die een verklaring bieden voor de relatie tussen migratie en de ontwikkeling van regio’s. Je gaat kritisch om met belangrijke thematische debatten en relevante data op het gebied van migratie, transnationale mobiliteit en mondiale ontwikkeling. Voorbeelden van thema’s die in het track aan bod komen zijn klimaatvluchtelingen, arbeidsmigratie (inclusief nieuwe vormen van werken op afstand) en mobiliteit gerelateerd aan zorg en gezondheid. Dit stelt je in staat om de oorzaken en gevolgen van de huidige migratie- en ontwikkelingsvraagstukken kritisch te analyseren, te duiden en te vergelijken vanuit een mondiaal perspectief. Je doet een literatuurverkenning, schrijft een onderzoeksvoorstel over een onderwerp naar keuze en doet onderzoek op basis van verschillende typen data. Bij de verkenning van deze onderwerpen kies je voor een benadering gericht op het welzijn van mensen. Aan het eind van het track leer je hoe je je rol als ‘change maker’ in de praktijk kunt brengen en hoe je effectief kunt communiceren met verschillende doelgroepen.
Veel steden zijn de afgelopen 50 jaar enorm gegroeid en meer dan de helft van de wereldbevolking woont tegenwoordig in de stad. Verstedelijking is daarmee een belangrijk proces en zal dat de komende decennia ook blijven. Met de toename van het aantal mensen dat in steden woont, groeit ook de ongelijkheid tussen die inwoners. Je hoeft de krant maar open te slaan of je komt de voorbeelden uit het dagelijkse stadsleven tegen. Concurrentie op de woningmarkt, gezondheidsverschillen tussen buurten, ongelijke toegang tot openbaar vervoer, sociaal-culturele voorzieningen en het onderwijs. Dit vormt een bedreiging voor de toekomst van steden.
Ongeacht iemands achtergrond, zou het voor iedereen mogelijk moeten zijn om te wonen, te werken, te consumeren en te participeren in de stad. Een inclusieve stad biedt alle inwoners een goede kwaliteit van leven door gelijke kansen te bieden. De onderwerpen die centraal staan in deze track sluiten aan bij belangrijke initiatieven als de New Urban Agenda van de VN en bij Sustainable Development Goal 11: “maak steden inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam”. In deze track willen we antwoorden vinden op de vraag wat een stad ‘inclusief’ of ‘exclusief’ maakt en wat hiervan de implicaties zijn. In de stad studio’s leer en werk je samen met organisaties en bewoners van steden aan actuele vraagstukken en toekomstige uitdagingen.
Niet alle regio’s doen het even goed als het gaat om de kansen die ze genereren voor lokale bewoners, ondernemers, en organisaties. Deze verschillen worden al maar groter door de uitdagingen op economisch, sociaal en ecologisch vlak. Dit leidt tot vragen als: Waarom groeit de ene regio en krimpt de andere? En wat is ‘groei’ eigenlijk en hoe meet je dat? Waarom zijn sommige regio’s innovatiever en economisch krachtiger, terwijl andere regio’s achterblijven? Maar doen die het misschien juist wel weer beter in termen van sociale cohesie en brede welvaart? En waarom doorstaat de ene regio een onverwachte schok als Brexit of een pandemie beter dan de andere? En hoe vernieuwen steden en regio’s hun economie op een duurzame manier?
Antwoorden op dergelijke vragen hangen af van het theoretisch perspectief dat gehanteerd wordt. In de economische geografie zijn er neoklassieke, evolutionaire en institutionele theorieën die elk een andere verklaring geven voor verschillen in innovatie, duurzaamheid en ontwikkeling tussen regio’s. Deze theorieën verschillen onderling in de concepten die ze gebruiken, de verklaringen die ze geven, de methoden die gebruikt worden en het soort empirisch onderzoek dat ze doen, wat dan ook tot heel andere beleidsaanbevelingen leidt.
Een grote verscheidenheid aan activerende leervormen helpt je om deze theorieën te begrijpen en toe te passen op actuele vraagstukken rondom ‘innovatie’ en ‘duurzaamheid’. We hanteren daarbij een breed perspectief op deze sleutelbegrippen. Innovatie gaat om veel meer dan het creëren van economische kansen, en bijvoorbeeld ook over kwaliteit van leven en baankansen voor verschillende soorten werknemers. Het gaat ook over hoe innovaties een impact hebben op ons dagelijks leven, neem bijvoorbeeld digitalisering en online werken vanuit huis. Duurzaamheid gaat over het vergroenen van regio’s, economische sectoren, bedrijven en huishoudens. Maar ook over veerkracht ten opzichte van ontwrichtende maatschappelijke en economische ontwikkelingen en over het vermogen van regio’s om hun profiel steeds weer te vernieuwen zodat ze hun ontwikkeling op lange termijn veilig kunnen stellen. Tot slot gaat het ook over sociale inclusie, oftewel dat aan alle mensen en regio’s kansen op welvaart en ontwikkeling wordt geboden. Dat laatste is bijvoorbeeld ook een politiek vraagstuk over de ruimtelijke spreiding van overheidsinvesteringen en publieke voorzieningen.
Je leert ook onderzoek doen naar actuele vraagstukken rondom de innovatie en duurzaamheid van regio’s. Je krijgt de kans om samen te werken met internationaal bekende onderzoekers in de economische geografie aan vernieuwend onderzoek dat zowel wetenschappelijk als maatschappelijk relevant is.
Uiteraard draait het in deze track niet alleen om het begrijpen van verschillen tussen regio’s. Het gaat in deze track ook om het maken van een vertaalslag naar beleid. Dan gaat het zowel over bedrijfsstrategieën als om strategieën van overheden om regio’s duurzamer en innovatiever te maken. Noodzakelijk hiervoor is een goed begrip van de rol die burgers, bedrijven, beleidsmakers en maatschappelijke organisaties hebben in het proces van regionale ontwikkeling. In ons ‘beleidslab’ ga je hier concreet mee aan de slag en analyseer je uitdagingen waar beleidsmakers in de praktijk mee worstelen. Met behulp van theorie en eigen onderzoek leer je om hen een goed onderbouwd advies te geven. Zo draag jij dus zelf een steentje bij aan het innovatiever en duurzamer maken van regio’s!
In deze track houden we ons bezig met de gezamenlijke zoektocht naar duurzame toekomsten. We denken na over hoe onze steden duurzaam en toekomstbestendig ingericht kunnen worden, en over welke ruimtelijke ontwikkelingen de grootste invloed gaan hebben op hoe en waar we het beste met elkaar samen kunnen leven.
In ons vakgebied zien we een toenemend belang van ecologische en energetische vraagstukken, vaak vanuit een overkoepelend duurzaamheids- en transitieperspectief. Deze track is ingebed in deze ontwikkelingen. Theorieën en thema’s die hierbij centraal staan gaan bijvoorbeeld over: 1) stedelijke klimaatmitigatie en -adaptatiestrategieën (‘object van planning’); 2) vragen over rechtvaardigheid en toedeling van schaarse middelen op verschillende ruimtelijke en temporele schaalniveaus (‘proces van planning’); en 3) ontwikkelingen in de Global South, die vaak een meer heterogeen karakter hebben (‘context van planning’).
Naast deze theoretische en thematische foci gaan jullie in deze track ook als planologen aan de slag in onderzoek en praktijk. We oefenen in deze track: 1) de belangrijkste stappen, onderdelen en methoden van een planproces; 2) vaardigheden in het voorstelbaar maken, operationaliseren en evalueren van mogelijke en wenselijke ruimtelijke toekomstbeelden en 3) empirische toepassingen van het debat over de planning en toekomst van duurzame steden.
In onze track bieden we je een breed theoretisch en thematisch fundament om actuele planologische uitdagingen in onderzoek en praktijk mee aan te gaan. Je maakt kennis met onze stafleden en ons onderzoek. In samenwerking met onderzoekers, gemeenten of andere overheden wordt een opdracht samengesteld, waarna studententeams in competitie een visie of plan uitwerken. Je werkt dus als consultant aan een professioneel advies voor een echte opdrachtgever. Dit benadert de planologische realiteit heel nauwkeurig.
Aan het einde van jaar 1 kies je één van bovenstaande tracks. In dit track volg je aaneengesloten in één collegejaar (jaar 2 van je studie) verplicht vier cursussen. Het gaat om de volgende vier cursussen:
- Track cursus 1 – Theory* (niveau 2)
- Track cursus 2 – Themes* (niveau 3)
- Track cursus 3 – Mixed Methods onderzoek* (niveau 2)
- Track cursus 4 – Praktijkatelier* (niveau 3)
Heb je vragen over het kiezen van cursussen of kom je er niet uit met je studieplanning? Neem dan contact op met de studieadviseur.
> Bekijk het cursusaanbod in de cursuskalender
Naast de major volg je cursussen in de profileringsruimte.
Informatie over de major voor studenten die voor september 2021 zijn gestart
De major SGPL (hoofdvak) bestaat in totaal uit 135 studiepunten. Je volgt tien verplichte cursussen (75 EC) in jaar 1 en jaar 3. Daarnaast volg je zes major gebonden keuze cursussen hierbij gaat het om de vier track cursussen (30 EC) in jaar 2 en twee vrije keuze cursussen major (15 EC). In jaar 3 sluit je de bacheloropleiding af met een bachelorthesis van 15 EC.
Overgangsregeling
Voor studenten die bepaalde cursussen uit het verplichte deel van de major uit het eerste jaar (niveau 1 cursussen) niet behaald hebben, is een overgangsregeling gemaakt. Gebruik maken van de overgangsregeling zal mogelijk niet helemaal zonder hinder zijn, aangezien vervangende cursussen in een andere periode of timeslot kunnen worden aangeboden. De overgangsregeling is een onderdeel van het Onderwijs Examen Reglement (OER), opleidingspecifiek deel.
Overgangsregeling Bachelor Sociale Geografie en Planologie met ingang van
collegejaar 2023-2024
Verplichte major & verplichte keuze major cursussen tot 1 september 2023 | Verplichte major & verplichte keuze major cursussen vanaf 1 september 2021 |
---|---|
Inleiding Sociale Geografie (GEO1-3002) | Stad in beweging (GEO1-7001) |
Inleiding Planologie (GEO1-3001) | Strijd om de ruimte (GEO1-7002) |
Introductie Sociale Geografie en Planologie voor premasterstudenten (GEO1-3002P) | Stad in beweging (GEO1-7001) – voor premasterstudenten in de richting van SG, IDS
Strijd om de ruimte (GEO1-7002) – voor premasterstudenten in de richting van SP |
Gebieden in mondiaal perspectief: wetenschappelijk schrijven (GEO1-3051) | Globalisering en ontwikkeling (GEO1-7003) |
Ruimtelijke vraagstukken Nederland: wetenschappelijk onderzoeken (GEO1-3052) | Duurzame delta (GEO1-7005) |
Ruimtelijke vraagstukken Europa (GEO1-3012) | Grenzen in perspectief (GEO2-7006) |
Statistische methoden (GEO2-3054) | Sociaal ruimtelijke onderzoek (GEO2-7007) |
Kwalitatieve onderzoeksmethoden (GEO2-3053) | Analyse (GEO3-7023) 5 EC + extra opdracht kwalitatieve onderzoeksvaardigheden van 2,5 sp |
Wetenschappelijk leeronderzoek (GEO2-3055) | Mixed Methods onderzoeksproject (GEO2-7017) |
Theorie en geschiedenis van de sociale geografie (GE2-3008) | Fundamenten (GEO2-7008) |
GIS/Cartografie (GEO2-3031) | Ruimtelijke data en geo-informatie (GEO1-7004) |
Planning theory (GEO2-3117) | Planning Theory (GEO2-7011) |
Planningmethoden (GEO2-3118) | Ruimtelijke data en geo-informatie (GEO1-7004) |
Wetenschappelijke vorming: Sociale Geografie (GEO3-3056) | Wetenschap en samenleving (GEO3-7022) 5 sp + extra sociaal geografische opdracht van 2,5 sp |
Wetenschappelijke vorming: Planologie (GEO3-3057) | Wetenschap en samenleving (GEO3-7022) 5 sp + extra planologische opdracht van 2,5 sp |
Overzicht cursussen uitsluiting bij nieuwe cursussen, indien cursus van voor 2022 is behaald
Heb je een van onderstaande cursussen behaald, dan word je uitgesloten voor de nieuwe cursussen i.v.m. overlap van inhoud.
Deze cursus behaald | Uitgesloten om deze cursus te volgen |
GEO2-3510 Migratievraagstukken | GEO2-7009 Theories and approaches to Migration and Global Development |
GEO2-3117 Planning Theory | GEO2-7011 Planning Theory |
GEO3-3318 Urban Policies and Planning | GEO3-7015 Urban policies, planning and sustainability transitions: Key themes |
GEO2-3203 Vastgoed, Financiële Markten en Stedelijke Ontwikkeling | GEO2-3214 Grond- en Vastgoedontwikkeling* |
*Studenten die in het verleden de cursus Commercieel vastgoed GEO2-3203 hebben gevolgd, mogen wel de nieuwe cursus Grond- en Vastgoedontwikkeling GEO2-3224 volgen
Jaar 1: Deze cursussen worden niet meer aangeboden
- GEO1-3001 Inleiding planologie
- GEO1-3002 Inleiding sociale geografie
- GEO1-3051 Gebieden in mondiaal perspectief
- GEO1-3052 Ruimtelijke vraagstukken Nederland
- GEO1-3012 Ruimtelijke vraagstukken in Europa
Jaar 2: Deze cursussen worden niet meer aangeboden
- GEO2-3054 Statistische methoden
- GEO2-3053 Kwalitatieve onderzoeksmethoden
- GEO2-3055 Wetenschappelijk leeronderzoek
Jaar 3
- GEO3-3034 Bachelorthesis (1-/3-)
Let op: vanaf collegejaar 2022-2023 kan alleen gestart worden in periode 1 of periode 3. Het is nog steeds mogelijk om de thesis voltijds of in deeltijd te schrijven.
Het ligt voor de hand om in jaar 1 vakken op niveau 1 te volgen, in jaar 2 op niveau 2 en in jaar 3 op niveau 3, maar je mag daarvan afwijken. Kies dus op basis van interesse, capaciteiten en eventuele ingangseisen.
Niveau 1
- GEO1-2201 Introductie technologie en innovatie (1A)
- GEO1-1131B Aardsystemen (1A/D)
- GEO1-2103 Duurzame ontwikkeling (1D)
- GEO1-4192 Systeem aarde 2 (2C)
- GEO1-2414 Politics of the Earth (3C)
Niveau 2
- GEO2-3122 Spatial Planning – an exploration of the discipline (1A)
- GEO2-7012 Theories on Innovative and Sustainable Regions (1A)
- GEO2-3038 Political Geography (1B)
- GEO2-7009 Theories and Approaches to Migration and Global Development (1B) (GEO2-3510 Migratievraagstukken behaald, i.v.m. overlap mag je deze cursus niet volgen)
- GEO2-7011 Planning Theory (1C) (GEO2-3117 Planning Theory behaald, i.v.m. overlap mag je deze cursus niet volgen)
- GEO2-7010 Inclusive Cities: Theories and Concepts (1D)
- GEO2-2427 Futuring for Sustainability (2B)
- GEO2-2429 Environmental Communication and Behaviour (2B)
- GEO2-3317 Geographies of Health (2C)
- GEO2-7027 Geographies of Youth in Changing Societies (2C)
- GEO2-3520 Geographies of Food (3A)
- GEO2-2116 Milieu, gedrag en communicatie (3C)
- GEO2-2425 The Sustainability Game (3C)
- GEO2-7028 GEO & Communicatie (3C)
- GEO2-3214 Grond- en vastgoedontwikkeling (4B)
Niveau 3
- GEO3-7013 Migration & Global Development: Key themes (2A)
(let op: ingangseis actief hebben deelgenomen aan GEO2-7009) - GE3V22005 Big History (2AD)
- GEO3-7014 Inclusive Cities: Key themes (2B)
(let op: ingangseis actief hebben deelgenomen aan GEO2-7010) - GEO3-3302 Transport Geography (2B)
- GEO3-7015 Urban Policies, Planning and Sustainability Transitions: Key themes (2C)
(let op: ingangseis actief hebben deelgenomen aan GEO2-7011 / GEO3-3318 Urban Policies and Planning behaald, i.v.m. overlap mag je deze cursus niet volgen) - GEO3-7016 Innovative and Sustainable Regions: Key themes (2D)
(let op: ingangseis actief hebben deelgenomen aan GEO2-7012) - GEO3-3405 Geografie, beeldvorming en media (2D)
- GEO3-3021 European Integration (3A)
- GEO3-4303 Quatenary climate and global change (3A) (wordt voor het laatst aangeboden in 2023-2024)
- GEO3-3042 Transforming China (3B)
- GEO3-2431 Stories and System Change (3D)
- GEO3-3024 Advanced GIS (4A/C)
Onderstaande cursussen worden niet meer aangeboden. Moet je deze cursus(sen) nog volgen, kijk dan bij de overgangsregeling welke vervangende cursus je hiervoor moet volgen.
- GEO2-3117 Planning Theory* / GEO2-3008 Theorie en geschiedenis van de sociale geografie**
- GEO2-3118 Planningmethoden* / GEO2-3031 Introductie GIS/Cartografie**
Onderstaande cursussen worden niet meer aangeboden. Kijk voor de vervangeden cursus in de overgangsregeling.
- GEO3-3057 Wetenschappelijke vorming: planologie* / GEO3-3056 Wetenschappelijke vorming: sociale geografie**
*Aanbevolen als je de Planologie richting kiest
**Aanbevolen als je de Sociale Geografie richting kiest
Binnen de major SGPL gelden de volgende regels:
- Je mag maar één van de volgende cursussen volgen binnen je major:
- Systeem aarde 2
- Mens en landschap
- Introductie technologie & innovatie
- Duurzame ontwikkeling
- Politics of the Earth - Je volgt minimaal één theoriecursus op niveau 2:
- Sociale geografie: Theorie en Geschiedenis van de sociale geografie
- Planologie: Planning Theory - Je volgt minimaal één methodencursus op niveau 2:
- Sociale geografie: GIS/Cartografie
- Planologie: Planningmethoden - Je volgt één van de volgende cursussen: Wetenschappelijke Vorming Sociale Geografie of Wetenschappelijke Vorming Planologie
- Je volgt ten minste 45 EC op niveau 3 in de major en profileringsruimte samen.
Binnen de hoofdrichting Sociale geografie kun je je specialiseren in een van de vijf studiepaden, die aansluiting bieden op een master. Voor toelating tot een master is het wenselijk dat je een inhoudelijke cursus op niveau 3 hebt gevolgd in de richting van die master.
Economische geografie
Als economische geograaf houd je je bezig met hoe en waar mensen en bedrijven geld verdienen en uitgeven. Waarom kiest een bedrijf bijvoorbeeld voor een bepaalde vestigingsstad? Dit studiepad is een goede voorbereiding op de éénjarige master Urban and Economic Geography en de tweejarige master Global Urban Transformations.
Stadsgeografie
Als stadsgeograaf kijk je naar hoe de bebouwde omgeving is ingericht. Vragen die je je hierbij kunt stellen zijn waarom bepaalde groepen mensen in bepaalde wijken wonen of welke problemen de binnenstad kent. Ook dit studiepad is een goede voorbereiding op de éénjarige master Urban and Economic Geography en de tweejarige master Global Urban Transformations.
Geo-informatie (GIS)
Werken met Geografische Informatie Systemen is een toegepaste vorm van geografie. In dit studiepad leer je hoe je werkt met geografische gegevens en deze kunt gebruiken in onderzoek. Voor de tweejarige master GIMA is Advanced GIS een voorwaarde.
Ontwikkelingsgeografie (IDS)
In dit studiepad kijk je onder meer naar de effecten van globalisering op de verschillende delen van de wereld. Voor de éénjarige master International Development Studies volg je tenminste Ontwikkelingsgeografie III.
Regionale, politieke en culturele geografie
Je houd je in dit studiepad bezig met hoe regio's zijn ingebed in het groter geheel. Welke samenhang is er tussen de inrichting van een regio en de economie, bevolking, cultuur, geschiedenis, enz.? Je kijkt naar identiteitsvraagstukken en oriënteert je op educatieve toepassingen waarin omgevingswetenschappen een rol spelen, bijvoorbeeld in het (voortgezet) onderwijs of in het bredere werkveld van educatie en communicatie. En goede voorbereiding op de tweejarige master Geografie: educatie en communicatie.
Planologie
Kies je voor het studiepad planologie, dan kijk je naar de totstandkoming van ruimtelijke planning. Hoe is die ingebed in de maatschappij? Welke belangen spelen er? Je gaat na hoe het stedelijk landschap zo gebalanceerd mogelijk kan worden vormgeven. Je leert publiek beleid creëren voor duurzame steden. Dit is een goede voorbereiding voor de éénjarige master Spatial Planning.
Heb je vragen over het kiezen van cursussen of kom je er niet uit met je studieplanning? Neem dan contact op met de studieadviseur.