Nothing works better than a career
Maand van Werk Sociale Geografie en Planologie

Waar kom je als Sociaal geograaf of Planoloog na je studie terecht? Denk alvast na over je carrière tijdens de 'Maand van Werk' in maart. Bekijk het programma hieronder en schrijf je snel in voor de verschillende (online) activiteiten. Er zijn verschillende workshops, online inhousedagen, Meet the Professional en een Carrièredag. Ontdek je drijfveren, talenten en interesses: wat kun je met Sociale Geografie en Planologie in de toekomst? Tijdens de 'Maand van Werk’ organiseren het onderwijsinstituut Sociale Geografie en Planologie, Studievereniging V.U.G.S. en Career Services UU allerlei activiteiten om jou voor te bereiden op je carrière.
Het omvangrijke alumninetwerk van Sociale geografie en Planologie draagt bij aan de invulling van dit programma.
Inhousedagen maart 2022
Wanneer | Dinsdag 15 maart 2022 van 14:30 - 18:00 uur incl. borrel |
Locatie | Maliebaan 85, Utrecht |
Contactpersoon | Bregje de Looff (Strategisch Vastgoedadviseur & SGPL alumni) Thijs Konijnendijk (Head of Research & SGPL alumni) Astrid Scheper (HR Manager) |
Max aantal studenten | 15 |
Inschrijven | Inschrijven voor 10 maart 23:59 uur |
Over Capital Value
Capital Value is specialist en marktleider op de Nederlandse woningbeleggingsmarkt. Wij leveren transactie-, taxatie-, research & consultancy en asset management-diensten aan beleggers, woningcorporaties, banken, ontwikkelaars, (semi)overheid en zorginstellingen. Dat doen wij met een team van 70 enthousiaste professionals.
Wij zijn ambitieus, ondernemend, resultaatgericht, persoonlijk en integer. Ons kantoor bevindt zich aan de Maliebaan in Utrecht en we hebben ook twee vestigingen in Amsterdam en Rotterdam.
Onze diensten:
We verbinden marktpartijen, nemen werk uit handen door helder en integer projectmanagement en we gaan voor het beste resultaat. Of dat nu de hoogste opbrengst of het beste taxatierapport is, wij voegen waarde toe aan het kapitaal van onze klant.
- Transactiediensten
Wij begeleiden aan- en verkoopprocessen van wooncomplexen en woningportefeuilles in heel Nederland. Sinds onze oprichting in 2012 hebben wij meer dan 30.000 woningen succesvol verkocht. Van een enkel complex van 10 woningen tot complete portefeuilles met duizenden woningen. Zowel bestaand als nieuwbouw. Dit alles door de kennis en ervaring van ons team van professionals. De rol van ruimtelijke data wordt in deze tak van ons bedrijf alsmaar groter.
- Taxatiediensten
Onze gespecialiseerde taxatieafdeling adviseert over de waarde van vastgoed. Wij taxeren voor alle doeleinden, waaronder de jaarrekening van corporaties en beleggers, (her)financieringen of bij aan- of verkoop. Naast onze specialisatie in woningen, taxeren wij ook bedrijfsmatig onroerend goed, maatschappelijk onroerend goed en zorgvastgoed. Bij het taxeren is geografische kennis haast onontbeerlijk. Meerdere taxatiecollega’s hebben dan ook een geografische achtergrond.
- Research & Strategisch advies
Wij geven strategisch advies over alle vraagstukken die betrekking hebben op de woningbeleggingsmarkt in Nederland. Bijvoorbeeld over acquisitie of dispositie, over bestaande woningen, over nieuwbouw, transformatieprojecten of zorgvastgoed. Hierbij gebruiken we geografische-, demografische en woningmarktdata, en de meest actuele kennis over woningmarktbeleid. Dit passen we toe voor ontwikkelaars, gemeenten en woningbeleggers uit binnen- en buitenland.
- Asset Management
Wij leveren asset management diensten aan buitenlandse investeerders die hun platform in Nederland verder willen uitbreiden.
Wat kun je verwachten?
Tijdens een inhousedag bij Capital Value leer je wie wij zijn, wat wij doen, waar wij aan werken en welke opleiding/achtergrond daarvoor nodig is. Er is volop ruimte voor interactie en het stellen van vragen.
PROGRAMMA:
- Ontvangst en welkomstwoord door Thijs Konijnendijk (Head of Research) en Bregje de Looff (manager corporaties), beiden oud studenten Sociale Geografie & Planologie
- Kijkje achter de schermen bij Capital Value: wat gebeurt er op de woningbeleggingsmarkt en hoe ziet een dag als vastgoedadviseur eruit?
- Aan de slag: Aan de hand van tips en uitleg ga je zelf aan de slag met het vaststellen van de waarde van een wooncomplex voor een belegger.
- Vragen en open discussie. Na afloop beschik je over meer kennis van de woningbeleggingsmarkt, zie je de toepassing van geografische kennis en vaardigheden in ons werkveld en weet jij of het voor jou interessant zou kunnen zijn om in onze branche te komen werken.
Graag tot 15 maart!
Wanneer | Dinsdag 15 Maart 2022 van 13:00 - 17:00 uur |
Locatie | Den Haag, met busvervoer vanaf het Utrecht Science Park |
Contactpersoon | Eelke Visscher (Hoofd bedrijfsvoering) |
Inschrijven | Inschrijven tot en met 10 maart 23:59 uur |
Maximum aantal inschrijvingen | 20 studenten |
De energietransitie, economische herstructurering en het woningtekort… Vind jij er iets van?
Mooi, want het is zomaar een greep uit maatschappelijke onderwerpen waarin jíj na je afstuderen al snel het verschil kunt maken.
We nodigen je daarom graag uit voor een in-house middag van de Vereniging van Nederlandse Gemeente (VNG).
Alumni Eelke Visscher - hoofd bedrijfsvoering - en Maarten Beks - sr. beleidsmedewerker - vertellen je graag over hun carrière na hun studie Sociale Geografie en Planologie. Eén tipje van de sluier kunnen we alvast oplichten. Geen dag is hetzelfde! De VNG heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. 352 gemeenten bepalen de agenda: vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van de leden.
Voor een vliegende start van jouw carrière binnen de (lokale) overheid vertellen we je ook meer over het VNG Connect Traineeship en stagemogelijkheden binnen de VNG.
Programma
- 13.00 – 14.15
- Busreis vanuit de Uithof naar de VNG
- Presentaties van o.a. Eelke Visscher (hoofd bedrijfsvoering), Maarten Beks (sr. beleidsmedewerker), Dirk Jan Jonker (VNG Connect) en Kim de Vries (beleidsmedewerker Europa).
- 14.15-15.45
- Casus
- Presentatie van burgemeester of wethouder over de vraagstukken omtrent regiovorming. Na de presentatie ga je zelf aan de slag met deze casus.
- 16.00
- Borrel en netwerken
Wil jij op 15 maart instappen in de bus naar Den Haag? Meld je dan nu aan!
Wanneer | Dinsdag 15 maart 2022 van 14:00 - 16:00 uur |
Locatie | Plotterweg 30, Amersfoort (loopafstand NS station Amersfoort Schothorst) |
Contactpersoon | Rob de Vries |
Max aantal studenten | 10 |
Inschrijven | Inschrijven voor 10 maart 23:59 |
We nodigen studenten graag uit om kennis te maken met de boeiende wereld van transformeren en verduurzamen. Hoe maak je van een leeg kantoor een appartementengebouw? Welke disciplines heb je daar voor nodig ? In het samenspel tussen gemeente, provincie, woningbouwvereniging, architect en aannemer ben je als projectontwikkelaar de spin in het web die het voor elkaar krijgt nieuwe woningen te realiseren. Welke risico’s moet je managen tav planologie, financiën en wetgeving? Waarom kan de sociaal geograaf kan hier veel toegevoegde waarde brengen?
Op de bouwlocatie zitten jullie letterlijk en figuurlijk midden in het transformatie proces. Bouwhelm is aanwezig en doe stevige schoenen aan!
Meer informatie: www.alta-sv.nl
Projectbezoek transformatie
Thema: ombouw van Kantoor naar sociale huur appartementen.
Het betreft een bezoek aan een leeg kantoorgebouw waar binnenkort 49 nieuwe appartementen gerealiseerd worden. Hoe gaat dit proces in zijn werk, wat moet er allemaal gebeuren voordat er gebouwd wordt en welke rol kunnen geografen vervullen in dit proces.
Alta-SV is een zelfstandige projectontwikkelaar die zich heeft gespecialiseerd in transformaties en ombouwen van kantoren naar appartementen. Alta doet dit voor eigen rekening en risico en werkt veel samen met woningbouwverenigingen.
Programma
- Ontvangst in de vergaderruimte
- Introductie door Rob de Vries, alumnus en oprichter van het bedrijf
- Toelichting op het project
- Bezoek van het project Amersfoort (vastgoed)
- Functie van geografen in de vastgoedwereld en afsluitend vragen.
Wanneer | Donderdag 17 maart 2022 13:30 - 15:00 uur |
Locatie | Stationsplein 15 Amersfoort |
Trainer/career coach | Frederik Oorschot, curriculumontwikkelaar aardrijkskunde |
Max aantal studenten | 15 |
Inschrijven | Inschrijven voor 11 maart 23:59 |
Hart voor het onderwijs
Van jongs af aan wist ik dat ik voor de klas wilde staan. Het is fantastisch om aardrijkskunde te geven en anderen te laten leren over o.a. landschappen of culturen. Die anderen zijn jonge kinderen, pubers of studenten.
Een aanlokkelijk beroepsperspectief?
Ja, het is ontzettend leuk om te werken in onderwijs. De dynamiek in het onderwijs is groot. En van het een komt het ander. Docent, opleider, afdelingsleider, medeauteur van een methode en nu curriculumexpert voor aardrijkskunde. Je maakt je toekomst zelf, ook in het onderwijs!
Wanneer | Vrijdag 18 maart 2022 van 11:00 - 17:00 uur |
Locatie | Stationsville Princenhove (het kantoor/clubhuis van Areaal Advies) Driebergseweg 26, Zeist (tegenover station Driebergen-Zeist) |
Trainer/career coach | Joost Nicasie en Denya van Disseldorp |
Voor | Master studenten |
Max aantal studenten | 12 |
Inschrijven | Inschrijven voor 13 maart 23:59 |
Wil jij er in één dag achter komen hoe het is om adviseur te zijn bij Areaal Advies? Kom dan op vrijdag 18 maart naar onze in-housedag voor zowel bachelor als masterstudenten.
We beginnen de dag met een kop koffie en een presentatie van twee collega’s over hoe het is om bij Areaal Advies te werken, de leuke opdrachten die we mogen doen, en hoe de stap van student naar werkende wordt ervaren. Vervolgens gaan we in verschillende teams van studenten hard aan de slag om een case met ons eigen Achtfacettenmodel (8FM) op te lossen!
Jullie zullen een bezoek brengen aan het centrum van Zeist om hier het 8FM hier toe te passen en presenteren aan het eind van de dag jullie oplossingen. Uiteraard zorgen wij voor een lekkere lunch én afsluitende borrel!
Areaal Advies ontwikkelt duurzame, daadkrachtige adviezen en oplossingen voor ruimtelijk-economische en vastgoedvraagstukken. We zijn specialist in de koppeling van strategisch en uitvoerend werk voor overheden, woningcorporaties en vastgoedeigenaren.
Wanneer | Woensdag 23 maart van 13:30 - 16:00 uur |
Locatie | Stationsplein 45, Rotterdam (Groothandelsgebouw) |
Contactpersoon | Isabel Liedtke (Adviseur Studio bereikbaar) |
Max aantal studenten | 16 |
Inschrijven | Inschrijven voor 17 maart 23:59 |
Studio Bereikbaar is een adviesbureau op het snijvlak van mobiliteit en ruimtelijke ordening. Ons doel: zorgen voor een mooier en beter Nederland. Dat doen wij door te adviseren op beslisniveau over strategische bereikbaarheidsvraagstukken. Hierbij werken wij vanuit de visie dat bereikbaarheid een maatschappelijk goed is, waarin keuzes worden gemaakt door maatschappij, politiek en betrokken partijen. Met een club van 13 personen helpen wij deze partijen keuzes te maken.
Je bent van harte welkom om deel te nemen aan onze in-house middag op woensdag 23 maart. Tijdens onze in-house dag kom je meer te weten over het werk van een adviseur en de brede scala aan projecten (o.a. MIRT, Verstedelijkingsstrategieën, Ontwerpend Onderzoek, Straatpuzzel) die we doen. Daarnaast laten we jullie meedenken over actueel project van ons. Van deze middag kan je het volgende verwachten:
- Wie zijn wij en wat doen we?
- Korte rondleiding en Q&A
- Uitleg project en opdracht
- Werken aan opdracht
- Opdracht presentatie en afronding
Wanneer | Vrijdag 25 maart 2022 12:45 - 17:00 uur |
Locatie | Ganzenmarkt 6, Utrecht (Boven de Boons in hartje binnenstad) |
Contactpersoon | Michiel Doelman (Senior adviseur) |
Wie kan zich inschrijven | 3e jaar bachelor en master studenten |
Max aantal studenten | 12 |
Inschrijven | Inschrijven voor 20 maart 23:59 |
Keypoint Consultancy is een middelgroot adviesbureau (25 werknemers) met kantoren in Enschede en Utrecht. Wij zijn sterk op het snijvlak van Mobiliteit, Technologie en Data. Daarbij richten we ons op 4 thema’s: Fiets, Openbaar Vervoer, Intelligente Transport Systemen (ITS) en Digitalisering. Onze werknemers hebben houden zich daarbinnen bezig met Integrale mobiliteitsnetwerken bij gebiedsontwikkeling, data-analyses ten behoeve van doorstroming en (OV) betrouwbaarheid, Hubs/deelmobiliteit/Mobility as a Service (MaaS), slimme verkeerslichten, data uit voertuigen etc. Onze klanten zijn vooral nationale, regionale en lokale overheden.
Het programma inhousedag:
12:45 Inloop
13:00 Introductie Keypoint en casus
13:30 Uitvoeren casus ‘Touringcars Amsterdam'
Amsterdam trekt jaarlijks zo’n negen miljoen buitenlandse toeristen. Velen van hen bezoeken de stad met een touringcar. Dit levert natuurlijk inkomsten op voor musea, attracties en horeca. Tegelijkertijd ervaren bewoners van Amsterdam overlast van de vele bussen in de stad, is het verkeer soms choatisch en staan er ook nog eens een groot aantal historische kademuren op instorten. Daarom zijn we op zoek naar een plan waarmee we de aanwezigheid van touringcars in de stad kunnen reguleren, rekening houdend met de verschillende belangen van een groot aantal stakeholders. Het is een actuele casus, waarvoor we op dit moment een project uitvoeren.
In 2,5 uur werken we in groepen aan een oplossing voor dit probleem. Daarna volgt er een presentatie/pitch van de ideeën voor een jury. Het beste idee wint!
16:00 Presentatie/pitch
16:30 Borrel
Wanneer | Dinsdag 29 maart 2022 14:30 - 17:30 uur |
Locatie | Van Deventerlaan 31-51, 3528 AG Utrecht |
Contactpersoon | Bram Brouwer (managing director), Josse van Sleeuwen (senior adviseur), beide oud-studenten Sociale geografie en planologie |
Wie kan zich inschrijven | 3e jaar bachelor en master studenten |
Max aantal studenten | 15 |
Inschrijven | Inschrijven t/m 24 maart 23:59 |
Over Berenschot
Wij zien een Nederland dat altijd in ruimtelijke ontwikkeling is. Zowel sociaal als organisatorisch verandert er veel. Al meer dan tachtig jaar volgen wij deze ontwikkelingen op de voet en werken we aan een vooruitstrevende samenleving. Daarbij staan we voor duurzaam advies en de implementatie hiervan. Altijd gericht op vooruitgang én echt iets kunnen betekenen voor mensen, organisaties en de maatschappij. Jullie zijn uitgenodigd door de adviesgroep Energie & Fysieke leefomgeving. Dit is een afdeling van 50 adviseurs verdeeld over 5 teams. Zij geven strategisch advies over de energietransitie, de mobiliteitsontwikkelingen en de ruimtelijke ontwikkelingen (stikstof, versnelling woningbouw, klimaatadaptatie, gebiedsgericht werken) aan o.a. ministeries, provincies, gemeenten, netbeheerders, projectontwikkelaars en regionale samenwerkingsorganisaties. Wij helpen momenteel o.a. minister Hugo de Jonge om de woningaanpak te versnellen, werken aan de energietransitie door regionale energiestrategieën met stakeholders op te zetten en adviseren provincies om te komen tot een aanpak om duurzame landbouw te ontwikkelen in relatie tot de stikstofproblematiek.
Wat kan je verwachten?
Tijdens de inhousedag bij Berenschot krijg je inzicht in wie wij zijn, wat we doen en ga je in een team, onder leiding van een adviseur, aan de slag met een casus. Er is continue interactie en ruimte voor vragen. Daarbij zoeken wij elk jaar nieuwe trainees, Klimaattalenten en stagiaires. Daarmee is de inhousedag een uniek moment om te kijken of een carrière bij Berenschot past bij jouw ontwikkeling!
Programma (14.30 - 17.30)
- Voorstelrondje en Introductie Berenschot
- Vragenvuurtje (over bijvoorbeeld: type projecten, manier van werken, werkdruk en sfeer)
- Aan de slag met de casus (over de energietransitie en/of de duurzame leefomgeving)
- Pitches per groep
- Afronding en borrel
Het programma wordt begeleid door Bram Brouwer (managing director) en Josse van Sleeuwen (adviseur fysieke leefomgeving), beide oud-studenten Sociale geografie en planologie.
When | Maart 2022 |
Location | Will be announced later |
For | Master students (both Dutch and English) |
Enrollment | Enrollment |
In the Coach café there will be three rounds, in which you will be coached by a diverse group of alumni, in small groups. The topics of these rounds are:
- Round 1: discover your talent/core quality
Key question: What is your core quality, the talent you would like to use in the future? - Round 2: explore your future
Key question: what would you like to do with the talent you have selected in the 1st round? - Round 3: shaping the next step
Key question: How can you make your dream a reality, and what might be the first step that could help you to get started on your way?
Due to Covid-19 this activity has been postponed, students who have already registered, will be the first to be given the opportunity to re-register.