IT-voorzieningen
Vanaf september 2018 gebruik je voor computerpractica je eigen laptop. Hiervoor heeft de universiteit MyWorkplace ingericht, een voorziening waarop veel onderwijssoftware altijd en overal toegankelijk is. Op het moment dat je een Solis-id en wachtwoord hebt, kun je hiervan gebruik maken, ook in computerpractica.
Overige software
Sommige software voor specifieke cursussen kan niet geïnstalleerd worden in MyWorkplace, vanwege technische redenen of vanwege licenties. In dat geval moet je software op je eigen laptop installeren. Hiervoor zal je voor aanvang van je cursus nadere instructies krijgen.
Computerleerzaal
Wanneer in een cursus zware onderwijsapplicaties worden gebruikt (of applicaties die aan specifieke licentie-eisen moeten voldoen), wordt een computerpracticum alsnog in een computerleerzaal gegeven. In dat geval is het niet noodzakelijk je eigen laptop mee te nemen.
Vragen?
Kijk voor een antwoord op je vraag bij de Frequently Asked Questions onderaan deze pagina.
Solis-id en wachtwoord
Je Solis-id is je gebruikersnaam voor de meeste universitaire diensten en komt overeen met je 7-cijferig studentnummer, dat je ontvangt na je inschrijfverzoek in Studielink. Dit nummer kun je terugvinden in je ontvangen berichten. Als nieuwe student ontvang je je Solis-id per e-mail, samen met een link naar het wachtwoordportaal waar je jouw wachtwoord kunt instellen. Meer informatie vind je op de pagina over het Solis-id.
2FA
Naast je wachtwoord heb je ook 2FA nodig: twee-factor-authenticatie. Ook die heb je nodig voor veel universitaire diensten. Je stelt dit hier in. Het is erg belangrijk dat je jouw herstelcode (recovery code) opslaat tijdens het instellen.
Beveiliging
Veilig werken is steeds belangrijker. Stel je voor dat iemand bij jouw data kan. Kijk op deze pagina hoe je jouw data beter beveiligt.
Toegang tot systemen na uitschrijving
Na je uitschrijfdatum heb je nog drie maanden toegang tot IT-systemen van de universiteit (e-mail, U-schijf, OneDrive, etc.). Daarna heb je geen toegang meer tot je data en worden deze verwijderd.
Wat moet je regelen als je vertrekt?
- Zorg dat je persoonlijke e-mailadres in Osiris klopt, zodat je nog met de universiteit kunt corresponderen en wij met jou. Onderaan deze handleiding staat hoe je dit aanpast.
- Sla je persoonlijke data op, zoals e-mails die je wilt bewaren of data van je U-schijf, OneDrive, enzovoorts. Let op: dit geldt ook voor de OneDrive die je via de UU krijgt! Indien je OneDrive met (persoonlijke) data hebt gekoppeld op je mobiele telefoon, tablet of computer, kun je straks niet meer bij die data. Stel deze dus ook veilig.
Meer informatie over je account lees je op https://www.uu.nl/rollen. Hier wordt ook naar verwezen in een e-mail die je krijgt wanneer je de universiteit verlaat. Neem bij vragen contact op met de ICT Servicedesk.
Osiris
In Osiris student kun je je inschrijven voor cursussen, je cijfers bekijken en je adresgegevens wijzigen.
Blackboard
Blackboard is de elektronische leeromgeving van de UU. Hier kun je o.a. opdrachten inleveren en wordt informatie gedeeld omtrent je vakken en studie.
SolisWorkspace
Als student aan de UU kan je via SolisWorkspace gratis gebruik maken van de software die je voor jouw studie nodig hebt. Denk aan SPSS, Mathematica, Matlab, Nvivo of Stella. Alles staat voor je klaar. Hoe het werkt, lees je in de handleidingen.
Software via de UU of SURFspot
De universiteit biedt naast SolisWorkspace ook een aantal applicaties en pakketten aan (zoals Microsoft 365 met Word, Outlook, Excel, etc.) die je lokaal kunt installeren op je eigen computer. Ook via SURFspot kun je korting krijgen op software (en hardware).
UU Videoplatform
Met het videoplatform kun je onderwijsgerelateerde kennisclips opnemen, uploaden, bewerken en delen. Dit kan thuis of in speciaal uitgeruste studio’s op de campus. Handleidingen vind je op de handleidingensite.
MyUU
De MyUU app biedt toegang tot je collegekaart, bibliotheekpas, persoonlijke rooster en je cijfers uit Osiris. Je kunt de app downloaden uit de Appstore.
Utrecht University wifi-netwerk
Op de campus kun je gebruik maken van het wifi-netwerk 'Utrecht University'. Je gebruikersnaam is je UU e-mailadres (bijvoorbeeld j.a.janssen@students.uu.nl). Werkt het niet? Vul dan je studentnummer@soliscom.uu.nl in. Je wachtwoord is het wachtwoord van je Solis-id.
Eduroam wifi-netwerk
Je kunt ook gebruik maken van eduroam. Dit is een landelijk wifi-netwerk voor alle onderwijsinstellingen. Je gebruikersnaam is je UU e-mailadres (bijvoorbeeld j.a.janssen@students.uu.nl). Je wachtwoord is het wachtwoord van je Solis-id. De mogelijkheden met eduroam zijn beperkter dan die van ‘Utrecht University’. Zo kun je beperkt gebruik maken van UU-diensten (zoals printen) en biedt het voornamelijk internettoegang.
Handleidingen
Handleiding om wifi in te stellen op jouw telefoon of laptop vind je op de handleidingensite. Oude apparaten die geen updates meer ontvangen kunnen om veiligheidsredenen mogelijk geen verbinding maken met de wifi-netwerken.
Alle studenten krijgen een UU e-mailadres. Je hebt je e-mailadres ontvangen op je privé-emailadres (wat in studielink staat) bij je inschrijving.
Zo log je in via je browser:
- Ga naar https://outlook.live.com
- Gebruik je UU-emailadres als gebruikersnaam (bijvoorbeeld: j.a.janssen@students.uu.nl) en je Solis-wachtwoord, en (indien nodig) je 2FA.
Je kunt ook je mail instellen op je telefoon of laptop. Hoe je dit doet, lees je op de handleidingensite.
Je kunt op verschillende plekken je data opslaan en delen met andere studenten of medewerkers. Hieronder geven we de mogelijkheden. Het gebruik van USB-sticks of schijven raden we af. Deze worden niet door ons geback-upt. Ook kan (gevoelige) informatie op straat komen te liggen.
OneDrive
Alle studenten kunnen tijdens hun studie gratis gebruik maken van OneDrive via de UU. Je kunt hier al je data veilig opslaan en je hebt 1 TB aan opslag. Let op: na je studie stopt de toegang tot deze OneDrive.
U-schijf
De U-schijf wordt uitgefaseerd. We adviseren deze niet meer te gebruiken.
SURFfilesender: delen van bestanden
Met SURFfilesender kun je bestanden delen met anderen, ook buiten de UU. Hierbij wordt de inhoud van je bestanden veilig verstuurd en kijkt niemand mee naar de inhoud. Bij andere openbare diensten kan dit anders zijn.
Bij sommige faculteiten is een eigen laptop voor je studie verplicht, bij anderen een advies. Ook de systeemeisen verschillen per faculteit (zie hieronder). Vraag dit na voor je eigen studie. Het is in het algemeen aan te raden dat je laptop geschikt is voor het werken met SolisWorkspace en dat je Office 365 kunt installeren.
De faculteit Bètawetenschappen, Sociale wetenschappen en Geowetenschappen hebben een eigen pagina met informatie. Andere faculteiten stellen geen specifieke eisen aan de hardware of communiceren dit zelf aan je.
FAQ gebruik eigen laptop
Hoe weet ik of ik een laptop moet meenemen naar het computerpracticum?
Je wordt hierover geïnformeerd door je docent via de cursushandleiding, Blackboard of mondeling in het college ervoor. Zorg ervoor dat je voorafgaand aan het eerste practicum je laptop geschikt hebt gemaakt voor gebruik in het onderwijs. Instructies hiervoor vind je op de instructiepagina.
Moet ik mijn laptop meenemen naar de introductieweek?
In het programma voor de introductieweek wordt vermeld of (en wanneer) je je laptop mee moet nemen.
Zijn er vanaf september nog steeds computerleerzalen?
Voor de meeste computerpractica moet je een laptop meenemen. Onderwijs waarin gebruik wordt gemaakt van zware onderwijsapplicaties en rekenmodellen -te zwaar voor gebruik op laptops- zal plaatsvinden in computerleerzalen.
Wat zijn de aanbevolen specificaties als ik een nieuwe laptop ga kopen?
Voor computerpractica adviseren we een laptop met minimaal de volgende specificaties:
Zorg ook voor een recente versie van een goed antivirusprogramma en een anti-malwareprogramma op je laptop.
Moet ik de laptop kopen bij een specifieke leverancier?
Nee, je kunt zelf kiezen bij welke leverancier je een laptop wilt aanschaffen. Er zijn wel hardwareleveranciers die korting bieden aan studenten, dus we raden je aan je goed te laten informeren.
Blijven de aanbevolen specificaties gedurende mijn hele studie gelijk?
De aanbevolen minimale specificaties zouden toereikend moeten zijn om gedurende je opleiding computerpractica te volgen.
Zijn de aanbevolen specificaties voor alle opleidingen gelijk?
Ja, de specificaties zijn gelijk voor alle opleidingen van de faculteit Geowetenschappen.
Ik heb al langere tijd een laptop, moet ik nu een nieuwe kopen?
In de meeste gevallen zullen de onderwijsapplicaties die je nodig hebt voor het computerpracticum ook werken op een oudere laptop. Je kunt voorafgaand aan het computerpracticum thuis testen of de benodigde onderwijsapplicaties ook daadwerkelijk functioneren op je laptop. Werkt de benodigde onderwijsapplicatie niet goed op je oude laptop, dan is het mogelijk om een laptop te lenen voor het computerpracticum bij het Facilitair Service Centrum in het Educatorium en Koningsbergergebouw. Een laptop leen je steeds voor één dag.
Kan ik met elke laptop deelnemen aan een computerpracticum?
In principe is iedere laptop die beschikt over Windows 10 (of Windows 11) geschikt voor deelname aan een computerpracticum. Er kan alleen niet voor iedere laptop (b.v. verouderde laptops) gegarandeerd worden dat de benodigde onderwijsapplicaties er goed op functioneren. Zorg dus dat je dit voorafgaand aan het computerpracticum test.
Voor het computerpracticum kun je ook een Mac gebruiken. De voorkeur gaat echter uit naar een Windows laptop omdat Universiteit Utrecht veel gebruik maakt van Microsoft producten.
Hoe test ik of mijn laptop geschikt is voor mijn computerpracticum?
Als je een Solis-id en wachtwoord hebt, kun je je laptop voorbereiden voor gebruik van SolisWorkSpace (zie de handleiding). Wanneer je op SolisWorkSpace een applicatie start en in de URL-balk van je browser 'HTML5client' ziet staan, dan is Citrix niet goed geïnstalleerd. Zie je geen 'HTML5client' staan, dan is je Citrix goed geïnstalleerd. Wanneer je voor een specifieke cursus software zelf moet installeren op je laptop, adviseren we je dit te testen voor het eerste computerpracticum met deze software.
Kan ik ook met een tablet of telefoon deelnemen aan een computerpracticum?
Nee, je kunt (nog) niet met een tablet of telefoon deelnemen aan een computerpracticum.
Kan ik ook een Mac gebruiken voor computerpractica?
Ja. De meeste software die tijdens computerpractica wordt gebruikt is beschikbaar via SolisWorkSpace. SolisWorkSpace kun je gebruiken op zowel een Mac als een Windows laptop. Voor specifieke cursussen is het echter nodig lokaal software op je Mac te kunnen draaien. Deze software is soms alleen beschikbaar voor Windows. In dat geval heb je aanvullende software op je Mac nodig om Windows applicaties te kunnen draaien (een Windows licentie in combinatie met óf Apple’s 'Boot Camp' of virtualisatie-software zoals Parallels (verkrijgbaar via Surfspot.nl).
Hoe controleer ik of mijn laptop aan de aanbevolen specificaties voldoet?
Je kunt op je laptop bij de systeemfuncties checken wat de hardware- en softwarespecificaties zijn. De wijze waarop je dit kunt nagaan verschilt per besturingssysteem. In Windows10 bijvoorbeeld, doe je dit door in het Start-menu te kiezen voor 'Configuratiescherm', vervolgens voor 'Systeem'.
Ik ben mijn laptop vergeten. Wat nu?
Ben je je laptop vergeten, dan kun je als student van Universiteit Utrecht een laptop lenen. Deze leenlaptop lever je aan het eind van de dag weer in. Of vraag aan een medestudent of je tijdelijk kunt meekijken, afhankelijk van de opzet van het computerpracticum. En als hij/zij hier geen hinder van ondervindt natuurlijk.
Mijn laptop is kapot. Wat nu?
Je bent zelf verantwoordelijk voor de ondersteuning van je hardware en eventuele reparaties aan je laptop. Je kunt dit bijvoorbeeld regelen met een garantieregeling bij de aanschaf van de laptop.
Heb je problemen met de toegang tot de IT-voorzieningen van de UU, zoals WiFi, SolisWorkspace of printen? Met dit soort IT-problemen kan je terecht bij een IT Servicepunt van de UU. Op het Utrecht Science Park (USP) is dit te vinden in het Educatorium naast de receptie.
Ik heb geen laptop en heb onvoldoende financiële middelen om er een aan te schaffen. Wat nu?
Wij vinden het van belang om de toegankelijkheid tot het hoger onderwijs te waarborgen voor iedereen, onafhankelijk van de financiële middelen. Voor studenten die een laptop niet kunnen betalen stellen wij leenlaptops ter beschikking, daarnaast zijn wij ons aan het oriënteren of er vriendelijke afbetalingsregelingen kunnen komen.
Hoe kom ik aan een leenlaptop?
Je kunt een leenlaptop aanvragen via het FSC self service portal. In deze portal volgt je dit pad: Home > Onderwijs & Studentenzaken > Software/Applicaties > Nieuwe Melding. Vervolgens kun je de leenlaptop voor aanvang van het computerpracticum ophalen bij het Facilitair Service Centrum in het Educatorium en het Koningsbergergebouw. Lever dezelfde dag, na het computerpracticum, de leenlaptop daar ook weer in.
Wat gebeurt er als mijn leenlaptop beschadigt is of als ik hem kwijtraakt?
Dat is afhankelijk van de situatie. Per situatie wordt beoordeeld of je aansprakelijk kunt worden gesteld voor verlies, beschadiging of defect.
Heb ik een goede internetverbinding tijdens computerpractica?
De computerpractica worden gegeven in zalen zonder computers, maar die beschikken over goede wifi-voorzieningen. Je kunt dus ongestoord gebruikmaken van je laptop en de onderwijsapplicatie tijdens het computerpracticum. Je kunt met je e-mailadres en wachtwoord inloggen op het netwerk van de Universiteit Utrecht voor snel internet. Instructies om verbinding te maken vind je op manuals.uu.nl.
Kan ik mijn laptop tijdens het practicum opladen?
Computerpractica worden geroosterd in werkgroepruimtes die in principe beschikken over voldoende aansluitpunten om je laptop tussentijds op te laden. We kunnen echter niet garanderen dat je hier altijd gebruik van kunt maken omdat de beschikbaarheid samenhangt met het aantal studenten dat de elektrapunten tegelijkertijd wil gebruiken. Zorg er daarom altijd voor dat je met een opgeladen laptop naar de universiteit komt.
Hoe kan ik printen bij de Universiteit Utrecht?
Lees de handleiding om te kunnen printen op het UU-netwerk.
Hoe kan ik documenten het beste opslaan?
Je kunt in alle gevallen (of je nu SolisWorkSpace gebruikt of lokaal geïnstalleerde software) je bestanden opslaan op je lokale schijf. Als je in SolisWorkSpace werkt, kun je ook opslaan op een schijf in SolisWorkSpace. In alle gevallen raden we je aan om na het practicum je bestanden te kopiëren (of te verplaatsen) naar je Google Drive (waar je als UU-student beschikking over hebt) zodat je zeker weet dat je later al je documenten gezamenlijk en overzichtelijk hebt opgeslagen.
Moet ik zelf software aanschaffen?
De meeste onderwijsapplicaties zijn kosteloos beschikbaar via SolisWorkSpace. Tijdens je studieprogramma krijg je ook diverse andere software gratis tot je beschikking, waaronder Microsoft 365 Pro Plus (Teams, Onedrive, Word, Excel, PowerPoint). Meer informatie vind je op https://students.uu.nl/en/free-software. Voor de aanschaf van antivirus- en antimalwareprogramma's kunt u terecht op www.surfspot.nl.
Kan ik meteen aan de slag met SolisWorkSpace?
Om SolisWorkSpace goed te kunnen gebruiken moet je eerst de zogenaamde Citrix receiver installeren op je laptop. Het is belangrijk om dit te doen voor de start van het eerste computerpracticum. De docent houdt namelijk geen rekening met extra installatietijd tijdens het eerste practicum. Lees de SolisWorkSpace handleiding om je computer klaar te maken voor gebruik.
Kan ik zelf de Citrix receiver installeren?
Lees de SolisWorkSpace handleiding voor het installeren van de Citrix receiver op je laptop.
Waar kan ik terecht hulp bij het installeren van Wifi, MyWorkplace en standaardsoftware?
Met vragen over het installeren van wifi, MyWorkplace, printers en standaard software kun je terecht bij de IT Service Desk (de IT dienst van de Universiteit Utrecht). Zij bieden studenten zo veel mogelijk ondersteuning via de IT-balies, WhatsApp, mail of telefonisch. Uiteindelijk ben je als student wel zelf verantwoordelijk voor je laptop. Als IT het probleem niet kan oplossen, zul je je bijvoorbeeld tot je hardwareleverancier moeten richten. Nieuwe studenten kunnen bovendien hulp vragen tijdens de introductieweek. Probeer voorafgaand aan de introductie alvast je laptop goed in te richten. Tijdens te introductie zullen er op verschillende momenten mogelijkheden zijn om je bij een medewerker te melden die je bij eventuele problemen helpt. Via de opleiding wordt je hierover verder geïnformeerd.
Hoe voorkom ik klachten van arm, nek en schouder bij het werken met mijn laptop?
Langdurig gebruik van een laptop kan mogelijk fysieke problemen veroorzaken. Als je buiten je computerpractica om ook nog regelmatig met je laptop werkt, loop je mogelijk een risico. Het is daarom belangrijk dat je een verantwoorde werkwijze hanteert (zie tips). Docenten zullen bij computerpractica die langer dan twee uur duren een pauze inlassen, zodat je ook in de onderwijstijd de mogelijkheid hebt om voldoende van houding te veranderen.
Hoe voorkom ik dat mijn laptop gestolen wordt?
- Verberg je laptop
In plaats van de professionele laptop-tas, kun je je laptop ook gewoon in een normale laptop-tas of rugzak voor de laptop meenemen. Zorg dat je je laptop nooit in de steek laat. - Markeer alles
Markeer je tas en je laptop duidelijk zichtbaar met je naam en adres. Zo heb je meer kans dat een verloren laptop toch nog terecht komt. - Herken je eigen laptop
Zorg ervoor dat je je eigen laptop kan herkennen en bewijzen dat hij ook daadwerkelijk van jou is. Je kan bijvoorbeeld het serienummer ergens opschrijven en bewaren of een foto nemen. Tenminste één close-up van iets unieks (denk aan serienummer, opvallende kras, ...) - Tracking software voor je laptop
Houd je apparaat in de gaten nadat deze is gestolen/verloren. Houd controle over je persoonlijke data. De volgende software kan je hierbij helpen:
- Windows7/8, MacOSX, Linux, iOS, Android: Prey OpenSource software (download)
- MacOSX: Find my device (aanbevolen, standaard in iCloud)
Hoe kan ik de batterijwerktijd van mijn laptop vergroten?
- Kies een energieschema dat is gericht op energiebesparing.
- Reduceer de helderheid van het beeldscherm.
- Maak de periode voordat het beeldscherm wordt gedimd en wordt uitgeschakeld korter.
- Schakel apparaten die u niet gebruikt uit of verwijder deze.
- Schakel pc-kaarten en geïntegreerde draadloze apparaten (bluetooth) uit.
Hoe kan ik de IT-security van mijn laptop vergroten?
- Virussen
Zodra je computer op een netwerk is aangesloten of op een andere manier in contact komt met nieuwe software (usb-stick, cd/dvd), bestaat er gevaar voor infectie met virussen, malware, spamware. Installeer altijd officiële versies van software en haal die altijd bij de fabrikant zelf (niet via andere sites). Wees voorzichtig met het openen van attachments van afzenders die je niet kent (en soms wel kent). Ook Office documenten kunnen virussen bevatten. Gebruik een antivirusprogramma, op zijn minst (igv Windows7): de Microsoft security essentials, vanaf Windows8 zijn security essentials ingebouwd in Windows Defender. - Hackers
Laat je Firewall aanstaan. Een firewall is software of hardware die controle uitvoert op informatie die van internet of een netwerk binnenkomt en deze informatie vervolgens blokkeert of naar je computer doorlaat, al naar gelang uw firewallinstellingen. Op deze manier kan een firewall helpen voorkomen dat hackers en schadelijke software toegang krijgen tot je computer. Windows Firewall is in Windows ingebouwd en wordt automatisch ingeschakeld. - Spyware
Windows heeft het ingebouwde antispywareprogramma Windows Defender, dat standaard ingeschakeld is. Vanaf Windows8 zit hier ook de standaard antirus software in verwerkt. - Windows updates
Microsoft maakt van tijd tot tijd belangrijke updates voor Windows beschikbaar waarmee je je computer beter kunt beschermen tegen nieuwe virussen en andere beveiligingsrisico's. Als je deze updates zo snel mogelijk wilt ontvangen, schakelt u de functie voor automatische updates in.