Bij wie kan ik terecht
Loop je tijdens je studie tegen een probleem aan of zoek je persoonlijk advies? Bekijk het onderstaande overzicht of lees de tips en tools om zelf mee de slag te gaan .
Opleidingsgerelateerd
Tijdens je studie aan de Universiteit Utrecht kun je bij verschillende begeleiders terecht voor vragen, begeleiding of advies op maat over allerlei zaken met betrekking tot je opleiding.

Het Studie-informatiepunt (STIP) is het eerste aanspreekpunt voor studenten en geïnteresseerden.
Je kunt er terecht met al je vragen over je (toekomstige) studie aan de faculteit Sociale Wetenschappen.
Telefoon
030 253 4949.
Bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur.
Stel je vraag door het vragenformulier in te vullen.
Balie
Sjoerd Groenmangebouw, Padualaan 14, verdieping 0.
Open: maandag, dinsdag en donderdag, 11.00 - 13.00 uur.
Studentmentoren zijn ouderejaars studenten die eerstejaars studenten wegwijs maken binnen de opleiding, de faculteit en de universiteit. Zij begeleiden de studenten gedurende het eerste jaar.
Waarom zijn er studentmentoren?
Tijdens de FaculteitsIntroductie worden de eerstejaars geïntroduceerd in het studentenleven en leren zij alle kneepjes van het studeren. Echter door de grote hoeveelheid aan nieuwe informatie is er na afloop altijd een aantal studenten dat achterblijft met onbeantwoorde vragen of onduidelijkheden. Gedurende het eerste studiejaar zijn er vaak studenten die meer behoefte hebben aan persoonlijke begeleiding.
Als ‘ervaringsdeskundigen’ vormen ouderejaars studentmentoren een laagdrempelige aanvulling op het bestaande (docent)tutoraat. Daarnaast is het mentorschap voor de studentmentoren zelf een nuttige leerschool waarin ze relevante ervaring opdoen en kennis en vaardigheden kunnen overdragen.
Iedere werkgroep uit het eerste jaar krijgt een studentmentor die in samenwerking met de tutor de mentorgroep vanaf de FaculteitsIntroductie tot aan het einde van het eerste jaar begeleidt.
In de bachelorfase krijg je een persoonlijke begeleider bij wie je altijd terecht kunt met vragen over je opleiding. Deze begeleider, de tutor, is op de hoogte van de inhoud van je studie en de keuzemogelijkheden die er zijn. Bij problemen die je studie beïnvloeden, zoals ziekte, bijzondere familieomstandigheden of studeerproblemen, is de tutor je eerste aanspreekpunt. Mogelijk verwijst je tutor je door naar een studieadviseur, studentendecaan of studentenpsycholoog.
Groepsbijeenkomsten
Je maakt kennis met je tutor in een groepsbijeenkomst in de eerste week van je studie, waarin onder andere aandacht wordt besteed aan het bindend studieadvies (BSA) en de begeleiding van de tutor daarbij. Zo krijg je meer inzicht in wat de opleiding van je verwacht.
Individueel consult
Naast deze groepsbijeenkomsten is de tutor beschikbaar voor individuele consulten. In de eerste onderwijsperiode krijgen alle studenten standaard een individueel gesprek met de tutor. Hierdoor kunnen jullie elkaar vanaf het begin al goed leren kennen.
In het kader van het tutoraat zorgt de opleiding voor voorlichtingsbijeenkomsten over het kiezen van cursussen in het tweede en derde jaar van de bachelor, en het vervolgperspectief na de bacheloropleiding. Ook worden er workshops georganiseerd rondom academische vaardigheden zoals plannen en tentamens maken.
Aan het begin van de studie krijg je je tutor toegewezen. Tweede- en derdejaars studenten kunnen terecht bij de tutor die zij ook hadden in het eerste respectievelijk het tweede jaar. De tutor monitort de studievoortgang en nodigt studenten uit voor een gesprek. Daarnaast kunnen studenten altijd zelf een afspraak maken met de tutor. In het kader van het tutoraat worden in jaar 2 en 3 een aantal activiteiten georganiseerd.
De studieadviseurs helpen je bij vragen over je bachelor- en masteropleiding en geven persoonlijke studiebegeleiding. Raadpleeg ons bij problemen die invloed hebben op het verloop van je studie, zoals persoonlijke omstandigheden, ziekte, studievertraging of studievaardigheidsproblemen. De studieadviseur is onafhankelijk en gaat vertrouwelijk met je informatie om.
Contact
- Inloopspreekuur (in kamer A006/A008 van het Sjoerd Groenmangebouw):
- Maandag tot en met donderdag van 11.00 tot 12.30 uur.
- Maandag-, dinsdag- en donderdagmiddag van 13.00 tot 15.00 uur.
Je kunt snel zonder afspraak terecht. Mocht je vragen hebben waar langer voor nodig is, kunnen we tijdens het spreekuur een vervolgafspraak maken.
- Telefonisch spreekuur: tel. 030 253 4876. Elke werkdag van 11.00 tot 12.30 uur.
Voor korte vragen of urgente zaken waarvoor je niet langs kunt komen. - Mail: studieadviseurs.fsw@uu.nl. Je kunt je vragen ook via mail stellen. Als het nodig is, verwijzen we je door naar het spreekuur of maken we een afspraak met je. Als je al eerder via e-mail contact met een studieadviseur hebt gehad, kun je ook het persoonlijke e-mailadres gebruiken.
Welke onderwerpen kun je bespreken met de studieadviseur?
- Persoonlijke omstandigheden die (mogelijk) leiden tot studievertraging.
- Vragen rondom functiebeperking, studeren met een handicap of chronische ziekte, zie ook Studeren met een functiebeperking.
- Vragen of zorgen over het bindend studieadvies.
- Studieplanning: bespreek dit eerst met je tutor. Komen jullie er samen niet uit, kom dan langs.
- Studieplanning bij vrijstellingen in je programma (benader voor vrijstellingen eerst de examencommissie, examencommissie.fsw@uu.nl).
- Cursusinschrijving, lees eerst de informatie over planning en inschrijving .
- Wat te doen bij vakkenkeuze.
- Vragen over overgangsregelingen.
- Afstudeercheck.
- Twijfel over de inhoud van je studie (bij twijfel of je een andere studie zou willen doen kun je ook terecht bij de studiekeuzebegeleiders).
- Klachten, zie ook Klachten, bezwaar en beroep.
- Andere studiegerelateerde vragen.
De studieadviseur kan je eventueel doorverwijzen naar andere begeleiders, zoals de studentendecaan, de studentenpsycholoog of het Skills Lab. Je kunt hier ook zonder verwijzing terecht!
Opleidingsoverstijgend
De universiteit heeft ook begeleiders voor opleidingsoverstijgende vragen. Bijvoorbeeld als je door bijzondere omstandigheden studievertraging oploopt en dit niet meer kunt oplossen door een aanpassing in het studieprogramma, of als je door psychische problemen niet goed kunt studeren. In het overzicht hieronder staan de begeleiders die je kunt benaderen.
Zie ook de studeertips en tools en trainingen die je verder kunnen helpen.
Bij Studentenservice kun je terecht voor informatie over studeren en het studentenleven, zoals informatie over aanmelding en inschrijving, collegegeld, studiefinanciering, bestuursbeurzen, arbeidsmarktoriëntatie, studentenorganisaties en studeren in het buitenland.
In verband met de maatregelen rond het coronavirus: Afspraken worden, voor zover mogelijk, telefonisch of via beeldbellen (Microsoft Teams) gedaan. Je kunt je voorkeur aangeven bij het maken van een afspraak. Je kunt gebeld worden zonder nummerherkenning, of vanaf een mobiel nummer. |
Een studentendecaan begeleidt en adviseert studenten die door overmacht studievertraging oplopen of dreigen op te lopen. Bijvoorbeeld door een functiebeperking (handicap, (chronische) ziekte), bestuurswerk, topsport of bijzondere familieomstandigheden. Je kunt bij de studentendecaan terecht voor financiële of juridische vragen over wettelijke of universitaire regelingen. Via Studentenservice kun je telefonisch of aan de balie een afspraak maken.
Studentenpsychologen helpen je bij het oplossen van persoonlijke en studiegerelateerde problemen die je studievoortgang in de weg staan. Lees de tips en tools die je alvast verder kunnen helpen of maak een afspraak bij een studentenpsycholoog.
De Universiteit Utrecht vindt een veilig sociaal klimaat voor alle studenten en medewerkers belangrijk. We behandelen elkaar met respect. Toch kan het gebeuren dat studenten of medewerkers op een voor hen ongewenste manier worden benaderd. Onder ongewenste omgangsvormen wordt verstaan: ‘Alles in de omgang en communicatie wat als ongewenst/kwetsend wordt ervaren en tot gevolg heeft dat je je niet langer veilig voelt in de opleiding of in de privésfeer.’ Je kunt hierbij denken aan (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, pesten of discriminatie.
De vertrouwenspersoon ongewenst gedrag kun je inschakelen voor advies en ondersteuning. Ook kun je met de vertrouwenspersoon bespreken of je een bepaalde omgangsvorm wel of niet ‘normaal’ hoeft te vinden. Ze gaan vertrouwelijk met jouw ervaring/klacht om en delen het niet met derden zonder jouw expliciete toestemming.
Als je het niet eens bent met de manier waarop een medewerker of dienst van de universiteit zich tegenover jou heeft gedragen, dan kun je daar wat aan doen.
Denk bij voorbeeld aan:
- het niet nakomen van de programmering van het onderwijs of de tentamens;
- het gedrag van een docent of een ander personeelslid;
- gebrekkige of ontbrekende faciliteiten;
- de manier waarop een brief is beantwoord.
Misschien kun je langs informele weg tot een oplossing te komen, door je probleem te bespreken met degene die het betreft. Of advies in te winnen van je studieadviseur of een studentendecaan.
Vind je dat er sprake is van een ernstige klacht, vind je het lastig om je klacht te bespreken of het is niet gelukt om je probleem informeel op te lossen? Dan kun je ook een formele klacht indienen.
- Klachten over je opleiding en faculteit worden behandeld door de klachtencoördinator van je opleiding of faculteit
- Klachten over centrale, universitaire diensten worden behandeld door de universitaire klachtencoördinator
Het Skills Lab brengt zo helder mogelijk in kaart wat er allemaal te vinden is aan:
- trainingen
- workshops
- cursussen
- individuele begeleiding
- tools
Op het gebied van academische vaardigheden (beter en effectiever te studeren, onderzoeken of communiceren)
Caring Universities biedt gratis online programma's aan om de geestelijke gezondheid van studenten te helpen verbeteren. Alle programma's zijn evidence-based, gemaakt door klinische psychologen, en omvatten online coaching. Lees meer op de pagina over Caring Universities.
De career officers van Career Services helpen je bij het oriënteren op de arbeidsmarkt. Je kunt hier onder meer terecht voor loopbaantrainingen, een review van je sollicitatiebrief of CV of een individueel adviesgesprek.
Als je twijfelt of je bachelorstudie bij je past, ga dan eens praten met de tutor en/of de studieadviseur van je opleiding. Je kunt je ook inschrijven voor een workshop studiekeuze of een afspraak maken voor een studiekeuzegesprek. Andere tips en informatie vind je op de studiekeuzepagina.
Ben je op zoek naar een passende master? Kijk dan op de pagina begeleiding voor masterkiezers.
Het Platform Onbeperkt Studeren is een platform voor en door studenten met een functiebeperking. Naast inspraak in het beleid en het geven van voorlichting, begeleiden ze studenten met een functiebeperking zoals dyslexie, AD(H)D, autisme etc. Wil jij meer weten of heb je behoefte aan extra ondersteuning of begeleiding voor bij je studie of buiten je studie zoals wonen, werken en uitgaan? Wellicht is een buddy wel iets voor jou. Kijk op: https://students.uu.nl/onbeperktstuderen
Het International Office is het aanspreekpunt voor inkomende en uitgaande uitwisselingsstudenten van de faculteit Sociale Wetenschappen. Je kunt hier terecht met al je vragen over het tijdelijk studeren in het buitenland.
Het International Office:

Loes van Velzen
Contactpersoon voor studenten van de faculteit Sociale Wetenschappen die naar het buitenland willen.

Carlijn Cretier
Contactpersoon voor studenten van de faculteit Sociale Wetenschappen die naar het buitenland willen.

Nicole van den Hoeven-Sneijder
Contactpersoon voor internationale studenten die naar Utrecht komen om aan de faculteit Sociale Wetenschappen een uitwisseling te doen.
Contact opnemen met Loes, Carlijn of Nicole kan via:
E-mail: io.sbs@uu.nl
Telefoon: +31 (0)30 253 3659, bereikbaar op maandagmiddag en donderdagmiddag van 13.30 tot 15.00 uur. Niet op donderdag 28 september.
Afspraak
Voor korte vragen (+/- 10 minuten) of een adviesgesprek (+/- 30 minuten) kan je een afspraak maken met een International Office medewerker. Adviesgesprekken zijn bedoeld voor studenten die nog niet (zeker) weten naar welke bestemming ze willen en de opties willen bespreken met een medewerker. Voor alle overige vragen kan je een 10 minuten gesprek inplannen.
Handtekening of documenten nodig? Daar hoef je geen afspraak voor te maken, maar kan je de formulieren en/of documentverzoeken mailen naar io.sbs@uu.nl.