Bij wie kan ik terecht
Loop je tijdens je studie tegen een probleem aan of zoek je persoonlijk advies? De Universiteit Utrecht heeft verschillende begeleiders bij wie je terecht kunt voor een advies op maat
Opleidingsgerelateerd
Tijdens je studie aan de Universiteit Utrecht kun je bij verschillende begeleiders terecht voor vragen, begeleiding of advies op maat over allerlei zaken met betrekking tot je opleiding.
Het Studie-informatiepunt (STIP) is het eerste aanspreekpunt voor studenten en geïnteresseerden.
Je kunt er terecht met al je vragen over je (toekomstige) studie aan de faculteit Sociale Wetenschappen.
Telefoon
030 253 4949.
Bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur.
Stel je vraag door het vragenformulier in te vullen.
Balie
Sjoerd Groenmangebouw, Padualaan 14, verdieping 0.
Open: maandag, dinsdag en donderdag, 11.00 - 13.00 uur.
Gedurende de bachelor Pedagogische wetenschappen krijg je persoonlijke begeleiding via het Tutoraat (Basis en Verdiepend). Binnen het tutoraat ga je nadenken over jouw ontwikkeling, wat jij belangrijk vindt in je studie en wat jij graag wilt bereiken in de toekomst. Je wordt hierbij begeleid door een tutor. Deze docent is je eerste aanspreekpunt binnen de opleiding.
Eerste jaar: Tutoraat Basis
Je begint je bachelor met het Tutoraat Basis. Dit omvat informatie tijdens werkgroepbijeenkomsten, individuele gesprekken met je tutor, arbeidsmarktoriëntatie en het maken van een reflectiedossier.
In de werkgroepbijeenkomsten ga je onder andere nadenken over je eigen studiegedrag en planvaardigheden, je eigen kwaliteiten en competenties en maak je een keuze voor een studiepad.
Drie keer in het eerste jaar heb je een individueel gesprek met je tutor. Hierin bespreken jullie de studievoortgang en het bindend studieadvies.
Verder vinden er gedurende het jaar een bijeenkomst over arbeidsmarktoriëntatie plaats. Hierin maak je kennis met de beroepsmogelijkheden van een (ortho)pedagoog.
Naast al deze bijeenkomsten werk je aan je reflectiedossier. In dit dossier komen de verschillende opdrachten die je gemaakt hebt voor de bijeenkomsten. Het dossier helpt je reflecteren op de ontwikkeling van jouw academische en professionele houding en vaardigheden en kan input geven aan de individuele gesprekken met je tutor.
Tweede jaar: Tutoraat Verdiepend
In het tweede jaar is er het Tutoraat Verdiepend. Je begint het tweede jaar met een kennismakingsbijeenkomst met je tutor en medestudenten.
Halverwege het jaar vindt er weer een arbeidsmarkoriëntatiebijeenkomst plaats en is er een bijeenkomst over stage-ervaringen van masterstudenten. Deze bijeenkomsten geven je informatie over beroepsmogelijkheden, beroepsregistraties en vervolgopleidingen.
Halverwege en richting het einde van het jaar vinden er individuele gesprekken plaats met je tutor. In deze gesprekken staan jullie stil bij de studievoortgang, je academisch/professionele ontwikkeling en keuzemogelijkheden voor de profileringsruimte. Gedurende het jaar werk je verder aan je reflectiedossier.
Derde jaar
De tutor in het tweede studiejaar blijft je tutor in het derde studiejaar. In het derde studiejaar heb je eveneens een gesprek met je tutor en kun je je keuzes bespreken of bijvoorbeeld je studievoortgang.
De studieadviseurs helpen je bij vragen over je bachelor- en masteropleiding en geven persoonlijke studiebegeleiding. Raadpleeg ons bij problemen die invloed hebben op het verloop van je studie, zoals persoonlijke omstandigheden, ziekte, studievertraging of studievaardigheidsproblemen. De studieadviseur is onafhankelijk en gaat vertrouwelijk met je informatie om.
Welke onderwerpen kun je bespreken met de studieadviseur?
- Persoonlijke omstandigheden die (mogelijk) leiden tot studievertraging. Meld deze omstandigheden zo snel mogelijk.
- Vragen rondom functiebeperking, studeren met een beperking of chronische ziekte, zie ook Studeren met een functiebeperking.
- Vragen of zorgen over het bindend studieadvies.
- Studieplanning: bespreek dit eerst met je tutor. Komen jullie er samen niet uit, kom dan langs.
- Studieplanning bij vrijstellingen in je programma (benader voor vrijstellingen eerst de examencommissie, examencommissie.fsw@uu.nl).
- Cursusinschrijving, lees eerst de informatie over planning en inschrijving .
- Vragen over overgangsregelingen.
- Afstudeercheck.
- Twijfel of je een andere studie zou willen doen. Hiervoor kun je ook terecht bij de studiekeuzebegeleiders).
- Klachten, zie ook Klachten, bezwaar en beroep.
- Andere studiegerelateerde vragen.
De studieadviseur kan je eventueel doorverwijzen naar andere begeleiders, zoals de studentendecaan, de studentenpsycholoog of het Skills Lab. Je kunt hier ook zonder verwijzing terecht.
Contact
- Inloopspreekuur (Sjoerd Groenmangebouw, A006/A008):
- Maandag t/m donderdag van 11.00 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 15.00 uur.
- Je kunt snel zonder afspraak terecht. Mocht je vragen hebben waar langer voor nodig is, kunnen we tijdens het spreekuur een vervolgafspraak maken.
- Telefonisch spreekuur. Elke werkdag van 11.00 tot 12.30 uur: tel. 030 253 4876.
Voor korte vragen of urgente zaken waarvoor je niet langs kunt komen. - Mail: studieadviseurs.fsw@uu.nl. Je kunt je vragen ook via mail stellen. Als het nodig is, verwijzen we je door naar het spreekuur of maken we een afspraak met je. Als je al eerder via e-mail contact met een studieadviseur hebt gehad, kun je ook het persoonlijke e-mailadres gebruiken.
Opleidingsoverstijgend
De universiteit heeft ook begeleiders voor opleidingsoverstijgende vragen. Bijvoorbeeld als je door bijzondere omstandigheden studievertraging oploopt en dit niet meer kunt oplossen door een aanpassing in het studieprogramma, of als je door psychische problemen niet goed kunt studeren. In het overzicht hieronder staan de begeleiders die je kunt benaderen.
Zie ook de studeertips en tools en trainingen die je verder kunnen helpen.
Bij Studentenservice kun je terecht voor informatie over studeren en het studentenleven, zoals informatie over aanmelding en inschrijving, collegegeld, studiefinanciering, bestuursbeurzen, arbeidsmarktoriëntatie, studentenorganisaties en studeren in het buitenland.
Een studentendecaan begeleidt en adviseert studenten die door overmacht studievertraging oplopen of dreigen op te lopen. Bijvoorbeeld door een functiebeperking (handicap, (chronische) ziekte), bestuurswerk, topsport of bijzondere familieomstandigheden. Je kunt bij de studentendecaan terecht voor financiële of juridische vragen over wettelijke of universitaire regelingen. Via Studentenservice kun je telefonisch of aan de balie een afspraak maken.
Studentenpsychologen helpen je bij het oplossen van persoonlijke en studiegerelateerde problemen die je studievoortgang in de weg staan. Lees de tips en tools die je alvast verder kunnen helpen of maak een afspraak bij een studentenpsycholoog.
Bij de faculteit Sociale Wetenschappen willen we dat alle medewerkers en studenten zich veilig voelen en in een prettige en constructieve sfeer kunnen werken en studeren. Toch kan het gebeuren dat je op een ongewenste manier wordt benaderd; bijvoorbeeld in de vorm van intimidatie (seksueel, verbaal etc.), discriminatie, agressie, geweld of pesten. Als jij denkt dat je te maken hebt (gehad) met ongewenst gedrag, houd het dan niet voor je maar bespreek het. Ook als je getuige bent (geweest) van ongewenst gedrag, kun je dit bespreekbaar maken.
Bij wie kun je terecht?
Bij de facultaire contactpersonen kun je op een laagdrempelige manier je verhaal vertellen. Zij kunnen met je meedenken over eventuele vervolgstappen. Je kunt vanzelfsprekend ook rechtstreeks contact opnemen met een van de twee vertrouwenspersonen van de universiteit. Alle gesprekken zijn vertrouwelijk.
Contactpersoon ongewenst gedrag studenten FSW
Emmy Krooshof
E-mail: e.krooshof@uu.nl
Contactpersoon ongewenst gedrag medewerkers FSW
Alle e-mails worden vertrouwelijk behandeld en zijn alleen toegankelijk voor de contactpersonen ongewenst gedrag. Emmy is de contactpersoon voor studenten, maar studenten die om wat voor reden dan ook liever naar Jolien stappen, kunnen daar ook voor kiezen. In vakantietijd zullen de facultaire contactpersonen elkaar vervangen.
Als je het niet eens bent met de manier waarop een medewerker of dienst van de universiteit zich tegenover jou heeft gedragen, dan kun je daar wat aan doen.
Denk bij voorbeeld aan:
- het niet nakomen van de programmering van het onderwijs of de tentamens;
- het gedrag van een docent of een ander personeelslid;
- gebrekkige of ontbrekende faciliteiten;
- de manier waarop een brief is beantwoord.
Misschien kun je langs informele weg tot een oplossing te komen, door je probleem te bespreken met degene die het betreft. Of advies in te winnen van je studieadviseur of een studentendecaan.
Vind je dat er sprake is van een ernstige klacht, vind je het lastig om je klacht te bespreken of het is niet gelukt om je probleem informeel op te lossen? Dan kun je ook een formele klacht indienen.
- Klachten over je opleiding en faculteit worden behandeld door de klachtencoördinator van je opleiding of faculteit
- Klachten over centrale, universitaire diensten worden behandeld door de universitaire klachtencoördinator
Vind je dat je klacht, bijvoorbeeld via je studieadviseur of de klachtencoördinator, niet goed is afgehandeld? Dien dan een klacht in bij Roel Notten, de Ombudsfunctionaris Studenten. Hij helpt jou als student als je problemen ervaart of klachten hebt wanneer je vindt dat je onredelijk bent behandeld binnen de Universiteit Utrecht. Notten heeft een onafhankelijke positie en is onpartijdig.
Het Skills Lab brengt zo helder mogelijk in kaart wat er allemaal te vinden is aan:
- trainingen
- workshops
- cursussen
- individuele begeleiding
- tools
Op het gebied van academische vaardigheden (beter en effectiever te studeren, onderzoeken of communiceren)
Caring Universities biedt gratis online programma's aan om de geestelijke gezondheid van studenten te helpen verbeteren. Alle programma's zijn evidence-based, gemaakt door klinische psychologen, en omvatten online coaching. Lees meer op de pagina over Caring Universities.
De career officers van Career Services helpen je bij het oriënteren op de arbeidsmarkt. Je kunt hier onder meer terecht voor loopbaantrainingen, een review van je sollicitatiebrief of CV of een individueel adviesgesprek.
Als je twijfelt of je bachelorstudie bij je past, ga dan eens praten met de tutor en/of de studieadviseur van je opleiding. Je kunt je ook inschrijven voor een workshop studiekeuze of een afspraak maken voor een studiekeuzegesprek. Andere tips en informatie vind je op de studiekeuzepagina.
Ben je op zoek naar een passende master? Kijk dan op de pagina begeleiding voor masterkiezers.
Het Platform Onbeperkt Studeren is een platform voor en door studenten met een functiebeperking. Naast inspraak in het beleid en het geven van voorlichting, begeleiden ze studenten met een functiebeperking zoals dyslexie, AD(H)D, autisme etc. Wil jij meer weten of heb je behoefte aan extra ondersteuning of begeleiding voor bij je studie of buiten je studie zoals wonen, werken en uitgaan? Wellicht is een buddy wel iets voor jou. Kijk op: https://students.uu.nl/onbeperktstuderen
Het International Office is het aanspreekpunt voor inkomende en uitgaande uitwisselingsstudenten van de faculteit Sociale Wetenschappen. Je kunt hier terecht met al je vragen over het tijdelijk studeren in het buitenland.
Het International Office:
Loes van Velzen
Contactpersoon voor studenten van de faculteit Sociale Wetenschappen die naar het buitenland willen.
Carlijn Cretier
Contactpersoon voor studenten van de faculteit Sociale Wetenschappen die naar het buitenland willen.
Nicole van den Hoeven-Sneijder
Contactpersoon voor internationale studenten die naar Utrecht komen om aan de faculteit Sociale Wetenschappen een uitwisseling te doen.
Contact opnemen met Loes, Carlijn of Nicole kan via:
E-mail: io.sbs@uu.nl
Telefoon: +31 (0)30 253 3659, bereikbaar op maandagmiddag en donderdagmiddag van 13.30 tot 15.00 uur.
Balie: op onderstaande data kan je tussen 11:00 tot 12:30 langskomen bij de STIP-balie voor korte uitwisseling-gerelateerde vragen. Er zal dan een medewerker van het International Office aanwezig zijn. Heb je andere vragen of wil je een adviesgesprek? Plan dan een afspraak in.
- 22, 24, 31 oktober
- 5, 7, 12, 14, 21, 26, 28 november
Afspraak
Voor korte vragen (+/- 10 minuten) of een adviesgesprek (+/- 30 minuten) kan je een afspraak maken met een International Office medewerker. Adviesgesprekken zijn bedoeld voor studenten die nog niet (zeker) weten naar welke bestemming ze willen en de opties willen bespreken met een medewerker. Voor alle overige vragen kan je een 10 minuten gesprek inplannen.
Handtekening of documenten nodig? Daar hoef je geen afspraak voor te maken, maar kan je de formulieren en/of documentverzoeken mailen naar io.sbs@uu.nl.