We rekenen erop dat je zelf een laptop meebrengt naar de universiteit als je computeronderwijs volgt. Via je laptop kun je als UU-student altijd, overal en gratis bij vrijwel alle studiesoftware.

Hieronder vind je de meest gestelde vragen over het gebruik van je eigen laptop.

Wanneer moet ik een laptop meenemen?
Hoe weet ik of ik een laptop moet meenemen naar het computerpracticum?
Moet ik mijn laptop meenemen naar de StudieStartWeek?

Wat voor laptop heb ik nodig?
Kan ik met elke willekeurige laptop deelnemen aan een computerpracticum?
Kan ik ook met een tablet of telefoon deelnemen aan een computerpracticum?
Ik heb al langere tijd een laptop, moet ik nu een nieuwe kopen?
Kom ik in de problemen met een Mac?
Moet ik de laptop kopen bij een specifieke leverancier?
Waar vind ik praktische informatie over het werken met een laptop? 

Wat zijn de aanbevolen specificaties?
Wat zijn de aanbevolen specificaties als ik een nieuwe laptop ga kopen?
Hoe controleer ik of mijn laptop aan de aanbevolen specificaties voldoet?
Blijven de aanbevolen specificaties gedurende mijn hele studie gelijk?
Zijn de aanbevolen specificaties voor alle opleidingen gelijk?
Wat moet ik doen als mijn laptop niet aan de aanbevolen specificaties voldoet?

Ik heb geen laptop bij me. Wat nu?
Wat moet ik doen als ik geen laptop heb?
Ik ben mijn laptop vergeten. Wat nu?
Mijn laptop is kapot. Wat nu?
Wat is een leenlaptop?
Hoe kom ik aan een leenlaptop?
Krijg ik zomaar een leenlaptop mee als ik zelf geen laptop heb?
Wat gebeurt er als mijn leenlaptop beschadigt of kwijtraakt?

Hoe zit het met wifi, opladen en opbergen?
Hoe zit het met de internetverbinding op de universiteit?
Waar kan ik mijn laptop opladen?
Kan ik mijn laptop veilig opbergen op de universiteit?

Hoe zorg ik voor de juiste software?
Moet ik zelf software aanschaffen?
Kan ik meteen aan de slag met MyWorkplace?
Kan ik zelf de Citrix receiver installeren?

Waar kan ik terecht met vragen?
Waar kan ik terecht met vragen over wifi, MyWorkplace en standaardsoftware?

Antwoorden

Hoe weet ik of ik een laptop moet meenemen naar het computerpracticum?
Je kunt dit checken bij de cursusinformatie in de onderwijscatalogus of in de cursushandleiding. Indien je een laptop moet meenemen dan staat dit specifiek vermeld. Via je laptop kun je als UU-student altijd, overal en gratis bij vrijwel alle studiesoftware via MyWorkplace. Zorg er altijd voor dat je met een opgeladen laptop naar het computerpracticum komt.

>> terug naar boven

Moet ik mijn laptop meenemen naar de StudieStartWeek?
Tijdens de StudieStartWeek kun je op woensdagmiddag op een paar (nog vast te stellen) locaties op de Uithof de zogenaamde Citrix receiver op je laptop laten installeren. Deze service geldt uitsluitend tijdens de StudieStartWeek. De Citrix receiver is nodig om met je laptop te kunnen deelnemen aan computerpractica. Je kunt ook zelf de Citrix receiver installeren voorafgaand aan de StudieStartWeek. Op www.uu.nl/handleidingen staat onder ‘MyWorkplace’ een uitgebreide handleiding.

>> terug naar boven

Kan ik met elke willekeurige laptop deelnemen aan een computerpracticum?
In principe is iedere laptop die beschikt over Windows 10 (bij voorkeur) of Windows 7 geschikt voor deelname aan een computerpracticum. Ook met een Mac kun je deelnemen aan een computerpracticum. Er kan alleen niet voor iedere laptop (b.v. verouderde laptops) gegarandeerd worden dat de benodigde onderwijsapplicaties er goed op functioneren. Zorg er dus voor dat je dit voorafgaand aan het computerpracticum test.

>> terug naar boven

Kan ik ook met een tablet of telefoon deelnemen aan een computerpracticum?
Nee, je kunt niet met een tablet of telefoon deelnemen aan een computerpracticum.

>> terug naar boven

Ik heb al langere tijd een laptop, moet ik nu een nieuwe kopen?
In de meeste gevallen zullen de onderwijsapplicaties die je nodig hebt voor het computerpracticum ook werken op een oudere laptop. Je kunt voorafgaand aan het computerpracticum thuis testen of de benodigde onderwijsapplicaties (die meestal beschikbaar worden gesteld via MyWorkplace) ook daadwerkelijk functioneren op je laptop.

>> terug naar boven

Kom ik in de problemen met een Mac?
Nee. De meeste software die tijdens computerpractica wordt gebruikt is beschikbaar via MyWorkplace. MyWorkplace kun je gebruiken met zowel een Apple MacBook als met een Windows-laptop. Een Windows-laptop werkt wel iets eenvoudiger omdat de Universiteit Utrecht gebruikmaakt van Microsoftproducten.

>> terug naar boven

Moet ik de laptop kopen bij een specifieke leverancier?
Nee, je kunt zelf kiezen bij welke leverancier je een laptop wilt aanschaffen.

>> terug naar boven

Waar vind ik praktische informatie over het werken met een laptop?

Praktische informatie om je laptop te beschermen tegen virussen en diefstal, om de batterijwerktijd te vergroten en over gezond werken met een laptop vind je hier. Lees ook de informatie en tips over het voorkomen van klachten aan arm, nek en schouders (KANS).

>> terug naar boven

Wat zijn de aanbevolen specificaties als ik een nieuwe laptop ga kopen?
Voor computerpractica adviseren we een laptop met minimaal de volgende specificaties:

Omschrijving Minimale specificaties Aanbevolen specificaties
Processor minimaal 2 GHZ (64 bit) 2,6 GHZ of hoger (64bit)
RAM geheugen 8 GB uitbreidmogelijkheid met meer dan 8GB
OS Windows 10 ondersteuning  
Harddisk 256 GB 512 GB (SSD)
Resolutie 1920 X 1080  
Netwerk/wifi-adapter

 

Ethernet LAN en Dual Band,
wifi netwerkkaart
(geschikt voor 2.4 GHz en 5 GHz)
 
USB Minimaal 2 USB-poorten (3.0)  
Muis Aanbevolen  
Extra accu Aanbevolen  
Hoofdtelefoon-aansluiting Aanbevolen  

Zorg ook voor een recente versie van een goed antivirusprogramma en een anti-malwareprogramma op je laptop. Deze software kun je gecombineerd aanschaffen. Heb je al een laptop met Windows 10, dan is een nieuw antivirus- en anti-malwareprogramma niet nodig.

>> terug naar boven

Hoe controleer ik of mijn laptop aan de aanbevolen specificaties voldoet?

Je kunt op je laptop bij de systeemfuncties checken wat de hardware- en softwarespecificaties zijn. De wijze waarop je dit kunt nagaan verschilt per besturingssysteem. Er komen ook (nog vast te stellen) locaties op de Uithof waar je je laptop kunt laten checken.

>> terug naar boven

Blijven de aanbevolen specificaties gedurende mijn hele studie gelijk?
De aanbevolen minimale specificaties zouden toereikend moeten zijn om gedurende ten minste de duur van je opleiding computerpractica te volgen. We kunnen echter niet garanderen dat de minimale specificaties de komende jaren gelijk zullen blijven.

>> terug naar boven

Zijn de aanbevolen specificaties voor alle opleidingen gelijk?
Ja, de specificaties zijn gelijk voor alle opleidingen van de faculteit Sociale Wetenschappen. Ga je onderwijs volgen bij een andere faculteit, check dan vooraf even welke specificaties daarvoor gelden.

>> terug naar boven

Wat moet ik doen als mijn laptop niet aan de aanbevolen specificaties voldoet?
In de meeste gevallen zal de onderwijsapplicatie die je nodig hebt ook werken op een laptop die niet aan de aanbevolen minimale specificaties voldoet. We adviseren je om dit voorafgaand aan het computerpracticum te testen. Werkt de benodigde onderwijsapplicatie niet goed op je oude laptop, dan is het mogelijk om een laptop te lenen voor het computerpracticum.

>> terug naar boven

Wat moet ik doen als ik geen laptop heb?
We adviseren je om een laptop aan te schaffen. Indien je geen laptop hebt, kun je tijdens het computerpracticum gebruikmaken van een leenlaptop.

>> terug naar boven

Ik ben mijn laptop vergeten. Wat nu?
Ben je je laptop vergeten of heb je geen laptop voor het computerpracticum, dan kun je tegen bepaalde voorwaarden maximaal 1 werkdag per keer gebruik maken van een leenlaptop.

>> terug naar boven

Mijn laptop is kapot. Wat nu?
Je bent zelf verantwoordelijk voor de ondersteuning van je hardware en eventuele reparaties aan de laptop. Je kunt dit bijvoorbeeld regelen met een garantieregeling bij de aanschaf van de laptop of met de “Snelle studenten Service” bij Campusshop.nl.

Er komen ook (nog vast te stellen) locaties op de Uithof waar je je laptop door deskundigen kunt laten controleren. Zij kunnen dan proberen om een diagnose te stellen.

>> terug naar boven

Wat is een leenlaptop?
Er zijn twee soorten laptops die worden uitgeleend voor computerpractica: Chromebooks en laptops. Beide typen geven toegang tot MyWorkplace. Op een Chromebook kun je geen bestanden opslaan of zelf software installeren; op een laptop kan dat wel. Je kunt een Chromebook of laptop lenen voor de duur van maximaal 1 dag.

>> terug naar boven

Hoe kom ik aan een leenlaptop?
Je kunt een leenlaptop aanvragen via Topdesk. Vervolgens kun je de leenlaptop voor aanvang van het computerpracticum ophalen bij het facilitaire servicepunt in het Educatorium of in het Koningsbergergebouw. Na het computerpracticum, op dezelfde dag, lever je de leenlaptop daar weer in.

>> terug naar boven

Krijg ik zomaar een leenlaptop mee als ik zelf geen laptop heb?
Om beschikking te krijgen over een leenlaptop moet je een geldige legitimatie en je digitale studentenkaart kunnen laten zien. Daarnaast onderteken je een bruikleenovereenkomst voordat de laptop aan je wordt uitgeleend. Na het inleveren van de laptop krijg je een vrijwaringsbewijs.

>> terug naar boven

Wat gebeurt er als mijn leenlaptop beschadigt of kwijtraakt?
Dat is afhankelijk van de situatie. Per situatie wordt beoordeeld of je aansprakelijk kunt worden gesteld voor verlies, beschadiging of defect.

>> terug naar boven

Hoe zit het met de internetverbinding op de universiteit?
Het computeronderwijs wordt geroosterd in computerloze werkgroepruimten die beschikken over goede wifi-voorzieningen. Je kunt dus ongestoord gebruikmaken van je laptop en de onderwijsapplicatie tijdens het computerpracticum.

>> terug naar boven

Waar kan ik mijn laptop opladen?
Het computeronderwijs wordt geroosterd in werkgroepruimten die in principe beschikken over voldoende aansluitpunten om je laptop tussentijds op te laden. We kunnen echter niet garanderen dat je hier altijd gebruik van kunt maken omdat de beschikbaarheid samenhangt met het aantal studenten dat de elektrapunten tegelijkertijd wil gebruiken. Zorg er daarom altijd voor dat je met een opgeladen laptop naar de universiteit komt.

>> terug naar boven

Kan ik mijn laptop veilig opbergen op de universiteit?
Het Langeveldgebouw en het Sjoerd Groenmangebouw beschikken over een beperkt aantal lockers waarin je veilig je laptop kunt opbergen. Een aantal lockers is voorzien van een stopcontact om je laptop op te laden.

>> terug naar boven

Moet ik zelf software aanschaffen?
De meeste onderwijsapplicaties zijn kosteloos beschikbaar via MyWorkplace. Daarnaast kun je tijdens je studie gratis gebruikmaken van diverse software, waaronder Microsoft 365 Pro Plus (Word, Excel, PowerPoint en Skype). Meer informatie vind je op https://students.uu.nl/gratis-software. Voor de aanschaf van antivirussoftware en anti-malwareprogramma’s verwijzen we je naar www.surfspot.nl. Voor onderwijsapplicaties die nu nog niet beschikbaar zijn via MyWorkplace wordt een computerleerzaal gebruikt.

>> terug naar boven

Kan ik meteen aan de slag met MyWorkplace?
Om MyWorkplace goed te kunnen gebruiken moet je eerst de zogenaamde Citrix receiver installeren op je laptop. Het is belangrijk om dit te doen voor de start van het eerste computerpracticum. De docent houdt geen rekening met extra installatietijd tijdens het practicum.

>> terug naar boven

Kan ik zelf de Citrix receiver installeren?
Op www.uu.nl/handleidingen staat onder ‘MyWorkplace’ een uitgebreide handleiding voor het installeren van de Citrix receiver op je laptop. Studenten die in september starten kunnen tijdens de StudieStartWeek ondersteuning krijgen bij de installatie van de Citrix receiver. Gezien het volle programma van de StudieStartWeek adviseren we je echter om het eerst zelf te proberen .

>> terug naar boven

Waar kan ik terecht met vragen over wifi, MyWorkplace en standaardsoftware?
Met vragen over het installeren van wifi, MyWorkplace en standaardsoftware kun je terecht bij ITS, zie https://students.uu.nl/praktische-zaken/it-voorzieningen. ITS biedt studenten in beperkte mate ondersteuning.

>> terug naar boven