Bring Your Own Device (BYOD)
Vraag en antwoord
We rekenen erop dat je zelf een laptop meebrengt naar de universiteit als je computeronderwijs volgt. Via je laptop kun je als UU-student altijd, overal en gratis bij vrijwel alle studiesoftware.
Hieronder vind je de meest gestelde vragen over het gebruik van je eigen laptop.
Wanneer moet ik een laptop meenemen?
Hoe weet ik of ik een laptop moet meenemen naar het computerpracticum?
Moet ik mijn laptop meenemen naar de FaculteitsIntroductie?
Wat voor laptop heb ik nodig?
Kan ik met elke willekeurige laptop deelnemen aan een computerpracticum?
Kan ik ook met een tablet of telefoon deelnemen aan een computerpracticum?
Ik heb al langere tijd een laptop, moet ik nu een nieuwe kopen?
Kom ik in de problemen met een Mac?
Moet ik de laptop kopen bij een specifieke leverancier?
Waar vind ik praktische informatie over het werken met een laptop?
Wat zijn de aanbevolen specificaties?
Wat zijn de aanbevolen specificaties als ik een nieuwe laptop ga kopen?
Hoe controleer ik of mijn laptop aan de aanbevolen specificaties voldoet?
Blijven de aanbevolen specificaties gedurende mijn hele studie gelijk?
Zijn de aanbevolen specificaties voor alle opleidingen gelijk?
Wat moet ik doen als mijn laptop niet aan de aanbevolen specificaties voldoet?
Ik heb geen laptop bij me. Wat nu?
Wat moet ik doen als ik geen laptop heb?
Ik ben mijn laptop vergeten. Wat nu?
Mijn laptop is kapot. Wat nu?
Wat is een leenlaptop of leen-Chromebook?
Hoe kom ik aan een leenlaptop?
Krijg ik zomaar een leenlaptop mee als ik zelf geen laptop heb?
Wat gebeurt er als mijn leenlaptop beschadigt of kwijtraakt?
Hoe zit het met wifi, opladen en opbergen?
Hoe zit het met de internetverbinding op de universiteit?
Waar kan ik mijn laptop opladen?
Kan ik mijn laptop veilig opbergen op de universiteit?
Hoe zorg ik voor de juiste software?
Moet ik zelf software aanschaffen?
Kan ik meteen aan de slag met SolisWorkspace?
Kan ik zelf de Citrix Workspace App (Receiver) installeren?
Waar kan ik terecht met vragen?
Waar kan ik terecht met vragen over wifi, SolisWorkspace en standaardsoftware?
De antwoorden:
Hoe weet ik of ik een laptop moet meenemen naar het computerpracticum?
Je kunt dit checken bij de cursusinformatie in de onderwijscatalogus of in de cursushandleiding. Indien je een laptop moet meenemen dan staat dit specifiek vermeld. Via je laptop kun je als UU-student altijd, overal en gratis bij vrijwel alle studiesoftware via SolisWorkspace. Zorg er altijd voor dat je met een opgeladen laptop naar het computerpracticum komt.
terug naar boven
Moet ik mijn laptop meenemen naar de FaculteitsIntroductie?
De organisatie van de FaculteitsIntroductie streeft ernaar dat je geen laptop nodig hebt tijdens de Faculteitsintroductie. Als er toch een laptop nodig is, dan word je hier tijdig over geïnformeerd vanuit de FaculteitsIntroductie. Het is aan te raden om Citrix Workspace App (Receiver) te installeren voorafgaand aan het eerste (werk)college. Op https://manuals.uu.nl/nl/a-z/ staat onder de ‘S’ van ‘SolisWorkspace een uitgebreide handleiding.
Kan ik met elke willekeurige laptop deelnemen aan een computerpracticum?
In principe is iedere laptop die beschikt over Windows 11 geschikt voor deelname aan een computerpracticum. Ook met een Mac kun je deelnemen aan een computerpracticum. Er kan alleen niet voor iedere laptop (b.v. verouderde laptops) gegarandeerd worden dat de benodigde onderwijsapplicaties er goed op functioneren. Zorg er dus voor dat je dit voorafgaand aan het computerpracticum test.
Kan ik ook met een tablet of telefoon deelnemen aan een computerpracticum?
Nee, je kunt niet met een tablet of telefoon deelnemen aan een computerpracticum.
Ik heb al langere tijd een laptop, moet ik nu een nieuwe kopen?
In de meeste gevallen zullen de onderwijsapplicaties die je nodig hebt voor het computerpracticum ook werken op een oudere laptop. Je kunt voorafgaand aan het computerpracticum thuis testen of de benodigde onderwijsapplicaties (die meestal beschikbaar worden gesteld via SolisWorkspace) ook daadwerkelijk functioneren op je laptop.
Kom ik in de problemen met een Mac?
Nee. De meeste software die tijdens computerpractica wordt gebruikt is beschikbaar via SolisWorkspace. SolisWorkspace kun je gebruiken met zowel een Apple MacBook als met een Windows-laptop. Een Windows-laptop werkt wel iets eenvoudiger omdat de Universiteit Utrecht veel gebruik maakt van Microsoft-producten.
Moet ik de laptop kopen bij een specifieke leverancier?
Nee, je kunt zelf kiezen bij welke leverancier je een laptop wilt aanschaffen.
Waar vind ik praktische informatie over het werken met een laptop?
Praktische informatie om je laptop te beschermen tegen virussen en diefstal, om de batterijwerktijd te vergroten en over gezond werken met een laptop vind je op de pagina over informatiebeveiligingsbeleid. Lees ook de informatie en tips over het voorkomen van klachten aan arm, nek en schouders (KANS).
Wat zijn de aanbevolen specificaties als ik een nieuwe laptop ga kopen?
Voor computerpractica adviseren we een laptop met minimaal de volgende specificaties:
Omschrijving | Minimale specificaties | Aanbevolen specificaties |
---|---|---|
Processor | minimaal 2 GHZ (64 bit) I5 processor | 2,8 GHZ of hoger (64bit) I7 processor |
RAM geheugen | 8 GB (uitbreidbaar) | 16 GB of hoger |
OS | Windows 11 | idem |
Harddisk | 256 GB | 512 GB (SSD) |
Resolutie | 1920 X 1080 | geen |
Netwerk/wifi-adapter | Ethernet LAN en Dual Band, wifi netwerkkaart (geschikt voor 2.4 GHz en 5 GHz) | geen |
USB | Minimaal 2 USB-poorten (3.0) | geen |
Muis | Aanbevolen | geen |
Extra accu | Aanbevolen | geen |
Hoofdtelefoon-aansluiting | Aanbevolen | geen |
Zorg ook voor een recente versie van een goed antivirusprogramma en een anti-malwareprogramma op je laptop. Deze software kun je gecombineerd aanschaffen. Heb je al een laptop met Windows 11, dan is een nieuw antivirus- en anti-malwareprogramma niet nodig.
Hoe controleer ik of mijn laptop aan de aanbevolen specificaties voldoet?
Je kunt op je laptop bij de systeemfuncties checken wat de hardware- en softwarespecificaties zijn. De wijze waarop je dit kunt nagaan verschilt per besturingssysteem. Er komen ook (nog vast te stellen) locaties op Utrecht Science Park waar je je laptop kunt laten checken.
Blijven de aanbevolen specificaties gedurende mijn hele studie gelijk?
De aanbevolen minimale specificaties zouden toereikend moeten zijn om gedurende ten minste de duur van je opleiding computerpractica te volgen. We kunnen echter niet garanderen dat de minimale specificaties de komende jaren gelijk zullen blijven.
Zijn de aanbevolen specificaties voor alle opleidingen gelijk?
Ja, de specificaties zijn gelijk voor alle opleidingen van de faculteit Sociale Wetenschappen. Ga je onderwijs volgen bij een andere faculteit, check dan vooraf even welke specificaties daarvoor gelden.
Wat moet ik doen als mijn laptop niet aan de aanbevolen specificaties voldoet?
In de meeste gevallen zal de onderwijsapplicatie die je nodig hebt ook werken op een laptop die niet aan de aanbevolen minimale specificaties voldoet. We adviseren je om dit voorafgaand aan het computerpracticum te testen. Werkt de benodigde onderwijsapplicatie niet goed op je oude laptop, dan is het mogelijk om een laptop te lenen voor het computerpracticum.
Wat moet ik doen als ik geen laptop heb?
We adviseren je om een laptop aan te schaffen. Indien je geen laptop hebt, kun je tijdens het computerpracticum gebruikmaken van een leenlaptop.
Ik ben mijn laptop vergeten. Wat nu?
Ben je je laptop vergeten of heb je geen laptop voor het computerpracticum, dan kun je tegen bepaalde voorwaarden maximaal 1 werkdag per keer gebruik maken van een leenlaptop.
Mijn laptop is kapot. Wat nu?
Je bent zelf verantwoordelijk voor de ondersteuning van je hardware en eventuele reparaties aan de laptop. Je kunt dit bijvoorbeeld regelen met een garantieregeling bij de aanschaf van de laptop of met de “Snelle studenten Service” bij Campusshop.nl.
Je kunt met IT-problemen terecht bij een IT-Servicepunt van de UU. Op het Utrecht Science Park (USP) zit deze in het Educatorium-gebouw naast de receptie, en in de binnenstad is de balie te vinden aan de Kromme Nieuwegracht 80.
Let op: de ondersteuning van ITS beperkt zich tot hulp bij het instellen van ITS diensten op je laptop als je er met de handleiding niet uitkomt. Dus bijvoorbeeld bij het instellen van UU WiFi, printing, SolisWorkspace etc. ITS levert echter geen ondersteuning op de werking van het apparaat zelf.
Wat is een leenlaptop?
Je kunt bij een FSC-Servicepunt een laptop lenen voor computerpractica als je er zelf (nog) geen hebt. Op een leenlaptop kun je lokaal geen bestanden opslaan of zelf software installeren. Je kunt een laptop lenen voor de duur van maximaal 1 dag.
Hoe kom ik aan een leenlaptop?
Je kunt een leenlaptop aanvragen via de self-service portal binnen Topdesk. Vervolgens kun je de leenlaptop voor aanvang van het computerpracticum ophalen bij het facilitaire servicepunt in het Educatorium of in het Koningsbergergebouw. Na het computerpracticum, op dezelfde dag, lever je de leenlaptop daar weer in.
Krijg ik zomaar een leenlaptop mee als ik zelf geen laptop heb?
Om beschikking te krijgen over een leenlaptop moet je een geldige legitimatie en je digitale studentenkaart kunnen laten zien. Daarnaast onderteken je een bruikleenovereenkomst voordat de laptop aan je wordt uitgeleend. Na het inleveren van de laptop krijg je een vrijwaringsbewijs.
Wat gebeurt er als mijn leenlaptop beschadigt of kwijtraakt?
Dat is afhankelijk van de situatie. Per situatie wordt beoordeeld of je aansprakelijk kunt worden gesteld voor verlies, beschadiging of defect.
Hoe zit het met de internetverbinding op de universiteit?
Het computeronderwijs wordt geroosterd in computerloze werkgroepruimten die beschikken over goede wifi-voorzieningen. Je kunt dus ongestoord gebruikmaken van je laptop en de onderwijsapplicatie tijdens het computerpracticum.
Waar kan ik mijn laptop opladen?
Het computeronderwijs wordt geroosterd in werkgroepruimten die in principe beschikken over voldoende aansluitpunten om je laptop tussentijds op te laden. We kunnen echter niet garanderen dat je hier altijd gebruik van kunt maken omdat de beschikbaarheid samenhangt met het aantal studenten dat de elektrapunten tegelijkertijd wil gebruiken. Zorg er daarom altijd voor dat je met een opgeladen laptop naar de universiteit komt.
Kan ik mijn laptop veilig opbergen op de universiteit?
Het Langeveldgebouw en het Sjoerd Groenmangebouw beschikken over een beperkt aantal lockers waarin je veilig je laptop kunt opbergen. Een aantal lockers is voorzien van een stopcontact om je laptop op te laden.
Moet ik zelf software aanschaffen?
De meeste onderwijsapplicaties zijn kosteloos beschikbaar via SolisWorkspace. Daarnaast kun je tijdens je studie gratis gebruikmaken van diverse software, waaronder Microsoft 365 Pro Plus (Teams, Onedrive, Outlook, Word, Excel, PowerPoint). Meer informatie vind je op students.uu.nl/gratis-software. Voor de aanschaf van antivirussoftware en anti-malwareprogramma’s verwijzen we je naar www.surfspot.nl. Voor onderwijsapplicaties die niet beschikbaar zijn via SolisWorkspace wordt een computerleerzaal gebruikt.
Kan ik meteen aan de slag met SolisWorkspace?
Om SolisWorkSpace goed te kunnen gebruiken moet je eerst de zogenaamde Citrix Workspace App (Receiver) installeren op je laptop. Het is belangrijk om dit te doen voor de start van het eerste computerpracticum. De docent houdt geen rekening met extra installatietijd tijdens het practicum.
Kan ik zelf de Citrix Workspace App (Receiver) installeren?
Op https://manuals.uu.nl/nl/a-z/ staat onder de ‘S’ van ‘SolisWorkspace’ een uitgebreide handleiding voor het installeren van de Citrix Workspace App (Receiver) op je laptop. Studenten die in september starten kunnen tijdens de FaculteitsIntroductie ondersteuning krijgen bij de installatie van de Citrix Workspace App (Receiver). Gezien het volle programma van de FaculteitsIntroductie adviseren we je echter om het eerst zelf te proberen.
Waar kan ik terecht met vragen over wifi, SolisWorkspace en standaardsoftware?
Kijk eerst eens op de handleidingen-pagina of daar een antwoord of oplossing te vinden is. Kom je er zelf niet uit? Neem dan contact op met de IT-Servicedesk.