Curriculum Committees
Bachelor programmes
De opleidingscommissie van CIW bestaat uit de volgende leden:
- dr. Karin Fikkers (voorzitter)
- dr. Niels Kerssens
- dr. Donya Alinejad
- Gianluca Massaro (studentlid)
- Janey Donders (studentlid)
- Melissa Hoogerwerf (studentlid)
Contact opleidingscommissie
De studentleden van de opleidingscommissie zijn per mail te bereiken: OC-CIW@uu.nl, via hun eigen Facebook-pagina of Instagram-pagina.
Contact
OCDuits.gw@uu.nl
(of via het postvak van de voorzitter, op Trans 10, kamer 0.07)
Samenstelling
- dr. Charis Goer (voorzitter)
- dr. Barbara Mariacher
- Sanne Pronk (studentlid)
- Olivia Szabo (studentlid)
De studieadviseur van Duits is adviserend lid.
Wat doet de opleidingscommissie Duits?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Contact
Samenstelling
- dr. K. (Koen) Sebregts (voorzitter)
- dr. L.J. (Lieke) Stelling
- dr. M.P.J. (Marcelle) Cole
- W.R.H.M. (Welmoed) Tevel (studentlid)
- F.J. (Floor) Klein Hesselink (studentlid)
- H.M. (Anne Marije) Lam (studentlid)
De opleidingscoördinator (prof. dr. David Pascoe) en de studieadviseur zijn adviserend lid.
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Contact
Je kunt contact opnemen met de studentleden van de OC via ocbafil@uu.nl (kopieer emaildres en klik op plusje achter emailadres, vervolgens verschijnen alle emailadressen van de OC-leden).
Samenstelling 2022-2023
- Victor Smit (tijdelijk voorzitter, studentlid)
- dr. Rachel Boddy (docentlid)
- dr. Rob van Gerwen (docentlid)
- Mathijs Brinkhuis (studentlid)
- Nisrin el Ghalbzouri (studentlid)
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Contact
Samenstelling
- drs. Marie-Claire van den Wijngaard-Foux (voorzitter)
- dr. Marie Steffens
- Marit Pleijte (studentlid)
- Anne Brouwer (studentlid)
De studieadviseur van Frans is adviserend lid.
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Contact
De studentleden van de opleidinsgcommissie zijn per mail te bereiken: GW_OCGeschiedenis@uu.nl.
Samenstelling
- dr. Peter Malcontent (voorzitter)
- dr. Paschalis Pechlivanis (docentlid)
- dr. Rutger Kramer (docentlid)
- dr. Frank Sterkenburg (docentlid)
- Levi Verbeek (studentlid)
- Tamar Kooistra (studentlid)
- Eva Meijer (studentlid)
- Kes van Achterbergh (studentlid)
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Contact
Kadir Turkmen (voorzitter OC): m.k.turkmen@uu.nl
Samenstelling 2022-2023
- drs. Kadir Turkmen
- dr. Margreet van Es
- dr. Mehdi Sajid
- Lars Middelkoop (studentlid)
- Lisa Pais (studentlid)
- Niek Engelhart (studentlid)
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Samenstelling
- dr. Gandolfo Cascio (voorzitter)
- dr. Carlo Giordano
- Valentijn As (studentlid)
- Flore Nolet (studentlid)
Contact
De opleidingscommissie is per e-mail te bereiken: OCKeltisch.gw@uu.nl.
Samenstelling
- dr. Natalia Petrovskaia (voorzitter)
- dr. Mícheál Ó Flaithearta
- Rosalie Derickx (studentlid)
- Manouk Jacobs (studentlid)
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Contact
De studentleden van de opleidingscommissie zijn per mail te bereiken: GW_OCKunstges@uu.nl.
Samenstelling
De opleidingscommissie heeft twee staf- en twee studentleden:
- dr. Dirk van de Vijver (voorzitter)
- dr. Annemieke Hoogenboom (docentlid)
- Marthe Van 't Veld (studentlid)
- Luna van Hofslot (studentlid)
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Contact
Facebook: www.facebook.com/opleidingscommissie.ki
E-mail: oc-ki@uu.nl
Het contact tussen studenten en de opleidingscommissie verloopt via de studentleden.
Samenstelling 2022-2023
- drs. Jeroen Fokker (voorzitter)
- dr. Dominik Klein
- dr. Baptist Liefooghe
- dr. Jakub Dotlacil
- Fabio Dijkshoorn (studentlid)
- Sheetal Ramdas (studentlid)
- Lara Visser (studentlid)
- Lisa Aaldijk (studentlid)
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Contact
De studentleden van de opleidingscommissie kun je bereiken op oc-las@uu.nl.
Samenstelling
- Roosmarijn van Woerden MSc MA (voorzitter)
- Florentine Sterk MA
- Siebren Teule MA
- Dr Simon Gusman
- Tibbe Klein (studentlid)
- Saskia Roozeboom (studentlid)
- Tijmen Steg (studentlid)
- Vera Termeulen (studentlid)
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Contact
Samenstelling opleidingscommissie
- dr. Susanne Knittel (voorzitter)
- dr. Michela Borzaga
- Linsey Hermsen (studentlid)
- Rana Saleh (studentlid)
De studieadviseur is adviserend lid.
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Contact
Om te weten wat er leeft bij de studenten en welke zaken ze aan moeten kaarten, hebben de studentleden je hulp nodig. Je kunt hen op verschillende manieren bereiken:
Samenstelling
- dr. Jasper van Vught (voorzitter)
- dr. Evelyn Wan
- Macy Hohenleitner (studentlid)
- Bente Geusebroek (studentlid)
- Samuel van der Loo (studentlid)
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
De studentleden van de opleidingscommissie komen gemiddeld één keer in de twee weken bij elkaar om agendapunten van de OC-vergadering voor te bereiden en zaken die belangrijk zijn voor de kwaliteit van de opleiding te bespreken.
Afwisselend vindt er één keer per blok een DOO (Departementaal Overleg Orgaan) - waar alle leden van alle opleidingscommissies van het departement bij elkaar komen - en een FOO (Facultair Overleg Orgaan) - waar alle studentleden van de faculteit bij elkaar komen - plaats. Het doel van beide organen is het uitwisselen van ervaringen en het komen tot gezamenlijke oplossingen.
Contact
De opleidingscommissie van Muziekwetenschap is bereikbaar per e-mail: ocmuziekwetenschap.gw@uu.nl
Samenstelling
- dr. Jasper van Vught (voorzitter)
- dr. Rebekah Ahrendt
- Rosalie van Hinsbergen (studentlid)
- Sophie Hazeu (studentlid)
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Contact
Samenstelling
- dr. Eddy Ruys (voorzitter)
- dr. Yvette Linders
- dr. Martine Veldhuizen
- Myrthe Brouwers (studentlid)
- Maria-Meg Verbaan (studentlid)
- Bernadette Feiters (studentlid)
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Contact
Kadir Turkmen (voorzitter OC): m.k.turkmen@uu.nl
Samenstelling 2022-2023
- drs. Kadir Turkmen
- dr. Margreet van Es
- dr. Mehdi Sajid
- Lars Middelkoop (studentlid)
- Lisa Pais (studentlid)
- Niek Engelhart (studentlid)
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Contact
Samenstelling
- dr. Sergio Baauw (voorzitter)
- dr. Luisa García-Manso
- Patrick Heuvelman (studentlid)
- Indy van Buul (studentlid)
De studieadviseur (drs. Corine den Hamer) is adviserend lid.
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Samenstelling
- Madelief Herforth (studentlid)
- Saskia Corveleijn (studentlid)
- Lian Ribbers (studentlid)
- Isabel Redder (studentlid)
- dr Koen Leurs - departement Media- en cultuurwetenschappen, Genderstudies
- dr Christiaan Harinck - departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis, Geschiedenis
- dr Marloes van Moort - departement Taal Literatuur en Communicatie, Communicatie- en informatiewetenschap
- dr Thijs Hagendijk - departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis, Kunstgeschiedenis
De studieadviseurs van TCS, zijn adviserend lid.
Contact
- Het secretariaat van de opleidingscommissie is bereikbaar via Dianne Draper.
- Voor (eventuele) problemen die je tegenkomt tijdens het volgen van de opleiding, is de studentgeleding van de opleidingscommissie bereikbaar via e-mail: octcs.gw@uu.nl. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten en suggesties over de opleiding.
- Op de hoogte blijven van belangrijke zaken rondom TCS? Like de opleidingscommissie van TCS op Facebook en volg ons op Instagram!
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
» Klik hier als je deze tekst wilt downloaden als pdf-bestand
Dit is het actieplan 2021-2022 van de Opleidingscommissie van Taal- en cultuurstudies. In dit plan worden de belangrijkste speerpunten toegelicht waar de OC dit jaar mee aan de slag zal gaan. De OC bestaat uit vier studentleden en vier docentleden.
Dit zijn de studenten die dit jaar deel uitmaken van de studentgeleding van de OC:
- Voorzitter Timo Ilbrink
- Secretaris/PR Lola Godeke
- Coördinator Voorlichtingen en Klachten Isabel Redder
- Coördinator cursusevaluaties Esmee Koen
Dit zijn de docenten die dit jaar deel uitmaken van de OC:
- dr. Koen Leurs - departement Media- en Cultuurwetenschappen, Genderstudies
- dr. Christiaan Harinck - departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis, Geschiedenis
- dr. Rena Zendedel - departement Talen, Literatuur en Communicatie, Nederlands
- dr. Thijs Hagendijk - departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis, Kunstgeschiedenis
De opleidingscommissie geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de opleiding. De reflectie op het onderwijs vindt voornamelijk op de twee manieren plaats: het bekijken van de cursusevaluaties en de Onderwijs- en Examenregeling (de OER). Daarnaast is de studentgeleding van de OC voor studenten altijd te bereiken op het mailadres OC-TCS@uu.nl wanneer zij klachten, aan- of opmerkingen hebben omtrent de opleiding. Ook via de Facebook en Instagrampagina is de OC bereikbaar.
Speerpunten
Dit jaar zal de OC zich gaan bezighouden met de volgende speerpunten:
Op cursusniveau
- Evalueren van de TCS-cursussen (met name TOC’s en BCO’s). De OC evalueert TCS cursussen, waaronder de TOC’s en BCO’s en TPG. Daarnaast richt de OC zich dit jaar in het bijzonder op het evalueren van de cursussen die voorbereiden op het bacheloreindwerkstuk en bacheloreindwerkstukcursussen zelf.
- Stimuleren van het invullen van de Caracal-evaluaties. Bijvoorbeeld: evaluaties in de les afnemen.
- Tussentijdse evaluaties
Op cursus-overstijgend niveau
- De OC is door de faculteit gevraagd de kwaliteitsafspraken te monitoren. Hiertoe zal zij dit jaar focusgroepen houden met studenten die interdisciplinaire minoren als kernpakket hebben gekozen.
- Monitoren van fysiek/hybride/online onderwijsvormen.
- Afname eerstejaarsenquêtete (over het eerste semester, bv. met oog op evalueren zowel hoe de basiscursussen in het algemeen worden ervaren als hoe ze aansluiten op het kernpakket).
- Afname ouderejaarsenquete (na de kerst, bv. met oog op evalueren van feedback en vaardigheden, zowel hoe de basiscursussen in het algemeen worden ervaren als hoe ze samen met TOC’s aansluiten op het kernpakket).
- Input verzamelen over wenselijkheid van het behouden of aanpassen van de naam van de opleiding, onder andere via bovengenoemde evaluaties.
Overig
- De Onderwijs- en Examenregeling
- Aandacht voor zichtbaarheid en toegankelijkheid
- De Onderwijsevaluatiedag
- Diversiteit en inclusiviteit
- Archivering & toegankelijkheid OC-stukken
- Samenwerking met opleidingscommissie Liberal Arts and Sciences (ook met het oog op geplande focusgroep gesprekken)
Cursusevaluaties via Caracal
Elk jaar is het de taak van de OC om de cursusevaluaties die zijn ingevuld door de studenten te analyseren. Dit jaar zal Esmee Koen de evaluaties uitvoeren samen met Christiaan Harinck. In principe kijken alle student- en docentleden naar de evaluaties zodat de gehele OC uiteindelijk achter de conclusies staat. Alle reguliere cursussen met TCS-cursuscodes worden geëvalueerd. De OC zal tevens een lijst opvragen om te zien bij welke cursussen de OC als tweede of derde OC dient te worden toegevoegd. Wanneer er ruimte voor verbetering is zullen er aanbevelingen gedaan worden aan de cursuscoördinator via de opleidingsdirecteur. Ook wanneer er complimenten kunnen worden uitgedeeld zullen we dat via deze route doen.
De Onderwijs- en Examenregeling (de OER)
De Opleidingscommissie heeft ieder jaar advies- en instemmingsrecht over de Onderwijs- en Examenregeling, afgekort de ‘OER’. De OC kijkt zowel naar de algemene OER van bacheloropleidingen als naar de OER van Taal- en cultuurstudies. De algemene OER bevat de regelingen die gelden voor alle opleidingen binnen Geesteswetenschappen en de specifieke OER omvat alle regelingen die opleidingsspecifiek zijn. In deze regelingen staan onder andere het programma, de studielast en specifieke ingangseisen van de studie. Zowel de algemene als de specifieke OER kunnen ieder jaar worden aangepast door en het is aan de Opleidingscommissie om naar deze aanpassingen te kijken en advies te geven voor verbetering en aanpassing. Nadat deze adviezen zijn bekeken en beoordeeld, kan de OER na instemming van de OC pas definitief worden vastgesteld. Aan het eind van kalenderjaar 2021 zal de OC naar de conceptversie van de algemene en opleidingsspecifieke OER voor collegejaar 2022-2023 kijken.
De Onderwijsevaluatiedag
Zoals elk jaar wordt ook in 2022, op dinsdag 8 maart, het onderwijsgesprek bij Taal- en cultuurstudies georganiseerd door de een speciale Aliascommissie in samenwerking met de OC en de opleiding. Dit gesprek heet de Onderwijsevaluatiedag, afgekort de ‘OED’. Docenten, studenten en betrokkenen bij de opleiding gaan met elkaar in gesprek over verschillende thema’s die spelen binnen TCS en binnen de universiteit. De deelnemers komen in verschillende groepen in verschillende ruimtes bij elkaar om te discussiëren over deze onderwerpen. Voor de OC is dit onderwijsgesprek erg belangrijk, omdat er veel nuttige informatie uit de discussies gehaald kan worden. Op de OED zijn zowel student- als docentleden van de Opleidingscommissie aanwezig, zodat zij kunnen meepraten en achtergrondinformatie bij verschillende thema’s kunnen geven. De voorzitter van de OED-commissie zal een verslag schrijven van de gesprekken en de OC haalt belangrijke punten uit dit verslag. Hierbij bouwen we voort op het advies van De OC 2020-2021 om het thema vaardigheden en feedback te behandelen, alsmede de basiscursussen onderzoek en de opbouw in het vaardighedencurriculum te bespreken.
Focusgroepen interdisciplinaire minoren als kernpakket (2021/2022)
De OC is door de faculteit gevraagd de kwaliteitsafspraken te monitoren. Met de kwaliteitsafspraken wordt er gestreefd naar het verbeteren van de interdisciplinaire minoren, met name door het versterken van feedback, leerlijnen en toetsing. Er zijn enkele interdisciplinaire minoren die TCS’ers in hun programma als kernpakket kunnen kiezen. De OC en de opleiding vinden het belangrijk om te kijken in hoeverre studenten die interdisciplinaire minoren als kernpakket kiezen, gedegen worden voorbereid op het schrijven van het eindwerkstuk. Er is door de OC besloten deze evaluatie uit te voeren middels focus-groepen.
In 2020-2021 heeft de OC TCS, in samenwerking met de OC van LAS, vastgesteld dat studenten de volgende interdisciplinaire pakketten als kernpakket van hun hoofdrichting kunnen volgen:
- Antieke Cultuur
- Creative Cities
- Ethics in Modern Society
- Genderstudies
- Latijnse taal en cultuur in de Europese traditie
- Middeleeuwen
- Postcolonial Studies
- Visual Culture
- PPE-minor
- Brains & Bodies
- Europa in de vroegmoderne tijd
Daarnaast gaat de OC de te ontwikkelen toetsmatrijzen van de minoren bekijken.
Evalueren van impact van COVID-19 maatregelen, met name hybride en online-onderwijs
Dit collegejaar zal er zoals vorig jaar naast fysiek ook onderwijs online plaatsvinden vanwege de maatregelen die de universiteit heeft getroffen ter voorkoming van de verspreiding van het coronavirus. Online-onderwijs is in veel opzichten anders dan fysiek onderwijs. Als OC vinden wij het belangrijk dat de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft. Iedereen is zich ervan bewust dat zowel voor studenten als docenten het krijgen en geven van online-onderwijs soms een lastige opgave kan zijn. Desalniettemin vinden wij het als OC heel belangrijk dat studenten goed aangepast onderwijs krijgen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de student direct contact blijft houden met de docent en met medestudenten uit de cursus en dat dus niet alle colleges van tevoren zijn opgenomen. Op deze manier kan er een vorm van interactie tussen docent en student blijven bestaan. Op momenten zoals de studentenraden zal er veel gesproken worden over dit thema en daar hopen we de ervaringen van veel studenten te kunnen verzamelen. Verder wil de OC dit jaar vooral een duidelijk meldpunt zijn voor klachten en problemen omtrent schakelen van fysiek naar hybride en online-onderwijs. Zoals ook gedaan in het OC jaarverslag 2021-2022 willen we als OC een praktische bijdrage kunnen leveren door ook de positieve ervaringen van studenten en docenten mee te nemen die we kunnen vertalen naar tips en tricks die het online- onderwijs kunnen verbeteren. Aangezien we dit collegejaar fysiek zijn begonnen, en in herfst 2021 toch weer deels online gaan, is het goed te evalueren welke positieve dingen er uit de online-tijd zijn of worden meegenomen. Welke tools en werkvormen uit de online-omgeving werken ook in fysiek onderwijs kwaliteitsverhogend of prettig?
Aandacht voor zichtbaarheid en toegankelijkheid
Om zichtbaar te zijn voor studenten Taal- en cultuurstudies is de OC de afgelopen jaren bezig geweest met promotie via verschillende kanalen. Zichtbaarheid is belangrijk voor de OC, omdat studenten moeten weten waar ze terecht kunnen met klachten. Daarnaast maakt deze zichtbaarheid het mogelijk voor studenten om kennis te maken met de studenten en docenten die in de OC zitten. Al een aantal jaar maakt de OC gebruik van een Facebookpagina. Dit jaar is de OC ook te vinden op het platform Instagram. Via dit populaire platform hopen we nog meer TCS-studenten te bereiken met informatieve berichten. Normaal gesproken organiseert de OC zo’n vier keer per jaar zogenaamde ‘OC Koffieleutes’ in de gemeenschappelijke Aliasruimte. Dit is een moment waarop de studentleden van de OC zich goed kenbaar kunnen maken aan de TCS-studenten. In het najaar van 2021 is de Aliasruimte ten gevolge van coronamaatregelen wederom gesloten. We hopen dat deze sluiting van korte duur is. Zo niet, zullen we proberen op een andere manier dit soort ‘kennismakingsmomentjes’ te organiseren, waaronder bijvoorbeeld het organiseren van een online Koffieleute. Het stimuleren van respons voor de Caracal-evaluaties werkte in 2020-2021 heel erg goed. Dat willen we huidig collegejaar voortzetten.
Diversiteit en inclusie
Oog hebben voor diversiteit en inclusiviteit zijn speerpunten van de Universiteit Utrecht en de faculteit. Zo is er in de OER bijvoorbeeld aandacht voor genderneutraal taalgebruik. De OC wil oog hebben voor in hoeverre breed beleid terug te zien is bij de opleiding in de praktijk van bijvoorbeeld onderwijsprogrammering, onderwijscurricula en taalgebruik.
Archivering OC-stukken
Naast een Actieplan en Jaarverslag, schrijft de OC verder elk jaar verschillende verslagen op basis van de genotuleerde gesprekken van bijvoorbeeld de Onderwijsevaluatiedag. Daarnaast worden de antwoorden van studenten op enquêtes die de OC uitstuurt ook altijd uitgewerkt in een uitgebreid verslag. Deze stukken worden vaak openbaar gemaakt op de Aliaswebsite, maar uit ervaring blijkt dat niet veel studenten op deze website kijken voor onderwijszaken. Bovendien staan er vaak alleen maar de stukken van het huidige collegejaar. Dit jaar willen kijken of er een mogelijkheid is tot het organiseren van een centraler toegankelijk archief waarin we alle relevante OC-stukken plaatsen die openbaar gemaakt kunnen worden. We gaan bekijken in hoeverre we openbare stukken op de TCS OC-website kunnen plaatsen. Hierbij valt te denken aan de actieplannen, jaarverslagen, OED-verslagen, de uitgewerkte notulen van studentenraden, vergaderingen en andere interessante stukken.
Samenwerking met de Opleidingscommissie van Liberal Arts and Sciences
De opleidingen TCS en LAS vallen binnen dezelfde school in de faculteit Geesteswetenschappen en lijken qua opzet heel erg op elkaar. Vandaar dat het voor ons als OC altijd nuttig is om in contact te blijven met de student- en docentgeleding van de OC van LAS. De samenwerking kan bestaan uit het simpelweg over en weer delen van ervaringen over het organiseren van onderwijsgesprekken of studentenraden, maar de samenwerking kan zich ook vertalen in het samen opstellen van een advies of plan. Met het oog op de geplande focusgroepen kan een samenwerking met de LAS OC het rekruteren van deelnemers misschien faciliteren, aangezien LAS studenten TCS hoofdrichtingen kunnen volgen.
Contact
Samenstelling
- dr. Margot van den Berg (voorzitter)
- dr. Aleksei Nazarov
- Meike Meertens (studentlid)
- Willow Dijkstra (studentlid)
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Contact
Members
- dr. Natalia Petrovskaia (chair)
- dr. Mícheál Ó Flaithearta
- Rosalie Derickx (student member)
- Manouk Jacobs (student member)
What is a curriculum committee?
The curriculum committee is a representative body which consists of both students and lecturers. The committee:
- reports on the Education and Examination Regulations
- guards the quality of your education
- addresses problems that might arrise
- reviews academic education and teaching
- advises on all academic educational matters
A major source of information are course evaluations and the annual evaluation of the Education and Examination Regulations.
Half of the committee consists of students, so do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Contact
Members
- dr. Marcelle Cole (chair)
- dr. Mia You
- dr. Nynke de Haas
- Roos Krijger (student member)
- Owen Jacobs (student member)
- Tobias Blokhuis (student member)
What is a curriculum committee?
The curriculum committee is a representative body which consists of both students and lecturers. The committee:
- reports on the Education and Examination Regulations
- guards the quality of your education
- addresses problems that might arrise
- reviews academic education and teaching
- advises on all academic educational matters
A major source of information are course evaluations and the annual evaluation of the Education and Examination Regulations. Half of the committee consists of students, so do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
The Curriculum Committee is responsible for advising on and anually revising the Education and Examination Regulations. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the Dean on all educational matters.
The members of the History Curriculum Committee are:
- dr. Peter Malcontent (chair)
- dr. Rutger Kramer (staff)
- dr. Paschalis Pechlivanis (staff)
- dr. Frank Sterkenburg (staff)
- Levi Verbeek (student)
- Tamar Kooistra (student)
- Marthe Van 't Veld (student)
- Kes van Achterbergh(student)
The programme coordinator and the Study Advisor are advisory members.
Contact
The student members of the Curriculum Committee can be emailed at GW_OCGeschiedenis@uu.nl.
Contact
Members
- dr. Margot van den Berg (chair)
- dr. Aleksei Nazarov
- Meike Meertens (student member)
- Willow Dijkstra (student member)
What is a curriculum committee?
The curriculum committee is a representative body which consists of both students and lecturers. The committee:
- reports on the Education and Examination Regulations
- guards the quality of your education
- addresses problems that might arrise
- reviews academic education and teaching
- advises on all academic educational matters
A major source of information are course evaluations and the annual evaluation of the Education and Examination Regulations. Half of the committee consists of students, so do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Contact
Members
- dr. Susanne Knittel (chair)
- dr. Michela Borzaga
- Linsey Hermsen (student member)
- Rana Saleh (student member)
The study advisor is a consultative voice in the curriculum committee.
What is a curriculum committee?
The curriculum committee is a representative body which consists of both students and lecturers. The committee:
- reports on the Education and Examination Regulations
- guards the quality of your education
- addresses problems that might arrise
- reviews academic education and teaching
- advises on all academic educational matters
A major source of information are course evaluations and the annual evaluation of the Education and Examination Regulations. Half of the committee consists of students, so do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Members
- dr. Lianne Toussaint (chair)
- dr. Evelyn Wan
- dr. Marijke de Valck
- Sofie Klomp (student member)
- Maria Bosacka (student member)
- Ben Miller (student member)
Contact
What is a curriculum committee?
The curriculum committee is a representative body which consists of both students and lecturers. The committee:
- reports on the Education and Examination Regulations
- guards the quality of your education
- addresses problems that might arrise
- reviews academic education and teaching
- advises on all academic educational matters
A major source of information are course evaluations ans the annual evaluation of the.Education and Examination Regulations.
Half of the committee consists of students, so do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
PPE's Curriculum Committee consists of four students and four staff members:
Students
- Ching-Chih Hsu
- Maryse Wielaard
- Frouke van Dam
- Selma Irmer
The student delegation can be reached via email at CC.PPE@uu.nl.
Staff
- dr. Marc Schramm (chair)
- dr. Jan Pieter Beetz
- dr. Maurits de Jongh
- dr. Maanik Nath
Master programmes
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Samenstelling
- dr. Elena Tribushinina (Meertaligheid en Taalverwerving) (Voorzitter)
- dr. Marie Steffens (Interculturele communicatie)
- dr. Charlotte van Hooijdonk (Communicatie & Organisatie)
- Lisa Vos (studentlid MA Meertaligheid en taalverwerving)
- Chiara Massa (studentlid MA Interculturele communicatie)
- Romy Elbertse (studentlid MA Communicatie & Organisatie)
Contact
De OC is te bereiken via de studentleden: OCTaalwetenschappenMA.gw@uu.nl, en adviseert over de volgende masterprogramma's:
- Interculturele communicatie/intercultural communication
- Meertaligheid en taalverwerving
- Communicatie & Organisatie
Leden opleidingscommissie
- dr. Marloes Beers (voorzitter)
- dr. Pim Huijnen (docentlid)
- dr. Fabio Cristiano (docentlid)
- dr. Luuk Slooter (docentlid)
Studentleden:
- Tom Draaijer (vicevoorzitter, MA International Relations in Historical Perspective)
- Lieke Samuels (MA Geschiedenis van Politiek en Maatschappij)
- Joep Schröder (MA Cultuurgeschiedenis van Modern Europa)
- Rim Aarden (MA Conflict Studies and Human Rights)
Contact
Je kunt de studentleden van de opleidingscommissie mailen op GW_OCGeschiedenis@uu.nl.
Wat doet een opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Leden opleidingscommissie
- dr. André van der Velden (Chair)
- prof. dr. Joost Raessnes
- Demi van de Huygevoort (studentlid)
- Iris Chen (studentlid)
Contact
Je kunt contact opnemen met de OC door de leden te e-mailen.
Wat doet een opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Leden opleidingscommissie
- dr. Marloes Beers (voorzitter)
- dr. Pim Huijnen (docentlid)
- dr. Fabio Cristiano (docentlid)
- dr. Luuk Slooter (docentlid)
Studentleden:
- Tom Draaijer (vicevoorzitter, MA International Relations in Historical Perspective)
- Lieke Samuels (MA Geschiedenis van Politiek en Maatschappij)
- Joep Schröder (MA Cultuurgeschiedenis van Modern Europa)
- Rim Aarden (MA Conflict Studies and Human Rights)
Contact
Je kunt de studentleden van de opleidingscommissie mailen op GW_OCGeschiedenis@uu.nl.
Wat doet een opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Samenstelling
- dr. Elena Tribushinina (Meertaligheid en Taalverwerving) (Voorzitter)
- dr. Marie Steffens (Interculturele communicatie)
- dr. Charlotte van Hooijdonk (Communicatie & Organisatie)
- Lisa Vos (studentlid MA Meertaligheid en taalverwerving)
- Chiara Massa (studentlid MA Interculturele communicatie)
- Romy Elbertse (studentlid MA Communicatie & Organisatie)
Contact
De OC is te bereiken via de studentleden: OCTaalwetenschappenMA.gw@uu.nl, en adviseert over de volgende masterprogramma's:
- Interculturele communicatie/intercultural communication
- Meertaligheid en taalverwerving
- Communicatie & Organisatie
Leden opleidingscommissie
- Dr. Toine Minnaert (voorzitter)
- Prof. dr. Eva-Maria Troelenberg
- Dr. Laura Karreman
- Dr. Floris Schuiling
- Dr. Eva Midden
Studentleden:
- Saar van der Lugt (MA Genderstudies)
- Kimber Miedema (MA Kunstgeschiedenis)
- Thomas Rikkers (MA Applied Musicology)
- Chris Sirois (MA Arts and Society)
- Jasmijn Ooms (MA Contemporary Theatre, Dance and Dramaturgy)
Contact
Je kunt de studentleden van de opleidingscommissie mailen op OC-MA-kunstencultuur@uu.nl.
Wat doet een opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Samenstelling
- Dr. Onno Kosters (Literair Vertalen) Voorzitter
- Dr. Gys Walt van Egdom (Professioneel Vertalen)
- Dr. Paul Bijl (Literature Today)
- Dr. Nina Geerdink (Neerlandistiek)
- Ellen de Smidt (studentlid MA Neerlandistiek)
- Gabriella Arntz (studentlid MA Professioneel Vertalen)
- Britt Prins (studentlid MA Literature Today)
- David Pieters (studentlid MA Literair Vertalen)
Contact
De OC is te bereiken via de studentleden, en adviseert over de volgende masterprogramma's:
- Literair Vertalen
- Professioneel Vertalen
- Literatuur Vandaag/Literature Today
- Neerlandistiek
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Samenstelling
- Dr. Onno Kosters (Literair Vertalen) Voorzitter
- Dr. Gys Walt van Egdom (Professioneel Vertalen)
- Dr. Paul Bijl (Literature Today)
- Dr. Nina Geerdink (Neerlandistiek)
- Ellen de Smidt (studentlid MA Neerlandistiek)
- Gabriella Arntz (studentlid MA Professioneel Vertalen)
- Britt Prins (studentlid MA Literature Today)
- David Pieters (studentlid MA Literair Vertalen)
Contact
De OC is te bereiken via de studentleden, en adviseert over de volgende masterprogramma's:
- Literair Vertalen
- Professioneel Vertalen
- Literatuur Vandaag/Literature Today
- Neerlandistiek
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Samenstelling
- dr. Elena Tribushinina (Meertaligheid en Taalverwerving) (Voorzitter)
- dr. Marie Steffens (Interculturele communicatie)
- dr. Charlotte van Hooijdonk (Communicatie & Organisatie)
- Lisa Vos (studentlid MA Meertaligheid en taalverwerving)
- Chiara Massa (studentlid MA Interculturele communicatie)
- Romy Elbertse (studentlid MA Communicatie & Organisatie)
Contact
De OC is te bereiken via de studentleden: OCTaalwetenschappenMA.gw@uu.nl, en adviseert over de volgende masterprogramma's:
- Interculturele communicatie/intercultural communication
- Meertaligheid en taalverwerving
- Communicatie & Organisatie
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Samenstelling
- dr. Dan Hassler - Forest (voorzitter)
- dr. Monica Jansen
- prof. dr. Geert Buelens
- Chawila Soebhag (student lid)
- Ris Schortinghuis (student lid)
- Floor Mijland (student lid)
Contact
Deze commissie is bereikbaar via de voorzitter, dr. Dan Hassler - Forest.
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Samenstelling
- Dr. Onno Kosters (Literair Vertalen) Voorzitter
- Dr. Gys Walt van Egdom (Professioneel Vertalen)
- Dr. Paul Bijl (Literature Today)
- Dr. Nina Geerdink (Neerlandistiek)
- Ellen de Smidt (studentlid MA Neerlandistiek)
- Gabriella Arntz (studentlid MA Professioneel Vertalen)
- Britt Prins (studentlid MA Literature Today)
- David Pieters (studentlid MA Literair Vertalen)
Contact
De OC is te bereiken via de studentleden, en adviseert over de volgende masterprogramma's:
- Literair Vertalen
- Professioneel Vertalen
- Literatuur Vandaag/Literature Today
- Neerlandistiek
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
Samenstelling
- Dr. Onno Kosters (Literair Vertalen) Voorzitter
- Dr. Gys Walt van Egdom (Professioneel Vertalen)
- Dr. Paul Bijl (Literature Today)
- Dr. Nina Geerdink (Neerlandistiek)
- Ellen de Smidt (studentlid MA Neerlandistiek)
- Gabriella Arntz (studentlid MA Professioneel Vertalen)
- Britt Prins (studentlid MA Literature Today)
- David Pieters (studentlid MA Literair Vertalen)
Contact
De OC is te bereiken via de studentleden, en adviseert over de volgende masterprogramma's:
- Literair Vertalen
- Professioneel Vertalen
- Literatuur Vandaag/Literature Today
- Neerlandistiek
Samenstelling opleidingscommissie 22-23
- dr. Pooyan Tamimi Arab (voorzitter)
- dr. Margreet van Es (personeelslid)
- Anouk van Wetten (studentlid)
- Teun Verweij (studentlid)
Contact
dr. Pooyan Tamimi Arab (voorzitter OC): p.tamimiarab@uu.nl
Wat doet een opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
The Curriculum Committee consists of the following members:
- Dr. Willemijn Ruberg (chair)
- Dr. Rob Meens (staff)
- Dr. Natalia Petrovskaia (external staff)
Student members:
- Stavroula Nikolaou (RMA Ancient, Medieval and Renaissance Studies)
- Sophie Wouters (RMA History)
Contact
The staff members of the Curriculum Committee can be contacted by email seperately.
Members curriculum committee
- Dr Franck Meijboom (chair)
- Drs Carla Kessler
- Aurora Tuozzi (studentmember)
- Léon Stoker (studentmember)
You can contact the student members of the Curriculum Committee through the Studentenparlement.
What does a curriculum committee do?
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Members
- Dr. Toine Minnaert (chair)
- Dr. Laura Karreman
- Dr. Eva Midden
- Dr. Floris Schuiling
- Prof. dr. Eva-Maria Troelenberg
- Saar van der Lugt (student member)
- Thomas Rikkers (student member)
- Chris Sirois (student member)
- Kimber Miedema (student member)
- Jasmijn Ooms (student member)
Members
- dr. Ruxandra Marinescu (chair)
- prof. dr. Berteke Waaldijk
- dr. Katja Rakow (Religious Studies)
- prof. dr. Thijs Weststeijn
- Juan Carlos Méndez Álvarez (student member)
- Pleun van Lieshout (student member)
- Lex Drake (student member Religious Studies)
- Heike de Wit (student member)
The curriculum committee Arts and Culture (research) is responsible for the following programmes:
- Art History
- Gender Studies (research)
- Musicology
- Religious Studies
What does a curriculum committee do?
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students plays a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Members
- Dr. Toine Minnaert (chair)
- Dr. Laura Karreman
- Dr. Eva Midden
- Dr. Floris Schuiling
- Prof. dr. Eva-Maria Troelenberg
- Saar van der Lugt (student member)
- Thomas Rikkers (student member)
- Chris Sirois (student member)
- Kimber Miedema (student member)
- Jasmijn Ooms (student member)
The Curriculum Committee consists of the following members:
- dr. D.A. (Dan) Hassler-Forest (chair)
- dr. M.M. (Monica) Jansen
- dr. J. (Johan) Sonnenschein (first semester)
- prof. dr. G. (Geert) Buelens (second semester)
Student members:
- Olga Efremova (student member)
- Max van Winden (student member)
- África Lopez Zabalegui (student member)
Contact
You can contact the committee by emailing Dr Dan Hassler-Forest.
Members curriculum committee
- dr. Marloes Beers (chair)
- dr. Pim Huijnen (staff)
- dr. Fabio Cristiano (staff)
- dr. Luuk Slooter (staff)
Student members:
- Tom Draaijer (vice-chair, MA International Relations in Historical Perspective)
- Lieke Samuels (MA History of Politics and Society)
- Joep Schröder (MA Cultural History of Modern Europe)
- Rim Aarden(MA Conflict Studies and Human Rights)
Contact
The student members can be contacted by email at: GW_OCGeschiedenis@uu.nl.
What does a curriculum committee do?
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Members
- Dr. Toine Minnaert (chair)
- Dr. Laura Karreman
- Dr. Eva Midden
- Dr. Floris Schuiling
- Prof. dr. Eva-Maria Troelenberg
- Saar van der Lugt (student member)
- Thomas Rikkers (student member)
- Chris Sirois (student member)
- Kimber Miedema (student member)
- Jasmijn Ooms (student member)
Members curriculum committee
- dr. Marloes Beers (chair)
- dr. Pim Huijnen (staff)
- dr. Fabio Cristiano (staff)
- dr. Luuk Slooter (staff)
Student members:
- Tom Draaijer (vice-chair, MA International Relations in Historical Perspective)
- Lieke Samuels (MA History of Politics and Society)
- Joep Schröder (MA Cultural History of Modern Europe)
- Rim Aarden(MA Conflict Studies and Human Rights)
Contact
The student members can be contacted by email at: GW_OCGeschiedenis@uu.nl.
What does a curriculum committee do?
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Members curriculum committee
- dr. André van der Velden (Chair)
- prof. dr. Joost Raessens
- Chen Sizheng (student member)
- Anastacia Langer (student member)
Contact
You can contact the committee by emailing its members.
What does a curriculum committee do?
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Members
- Berteke Waaldijk
- Ruxanadra Marinescu
- Anne Marie Korte
- Sarah Mohan
- Diotima Matthijssen (student member)
- Rickey Frawley (student member)
- Marjolein Wellink (student member)
- Maartje van der Meule (student member)
The curriculum committee Arts and Culture (research) is responsible for the following programmes:
Art History of the Low Countries
Gender Studies (research)
Musicology
Religious Studies
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Members
- Dr. Toine Minnaert (chair)
- Dr. Laura Karreman
- Dr. Eva Midden
- Dr. Floris Schuiling
- Prof. dr. Eva-Maria Troelenberg
- Saar van der Lugt (student member)
- Thomas Rikkers (student member)
- Chris Sirois (student member)
Kimber Miedema (student member)
Jasmijn Ooms (student member)
Members
- dr. Ruxandra Marinescu (chair)
- prof. dr. Berteke Waaldijk
- dr. Katja Rakow (Religious Studies)
- prof. dr. Thijs Weststeijn
- Juan Carlos Méndez Álvarez (student member)
- Pleun van Lieshout (student member)
- Lex Drake (student member Religious Studies)
- Heike de Wit (student member)
The curriculum committee Arts and Culture (research) is responsible for the following programmes:
- Art History
- Gender Studies (research)
- Musicology
- Religious Studies
What does a curriculum committee do?
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students plays a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
The Curriculum Committee consists of the following members:
- Dr. Willemijn Ruberg (chair)
- Dr. Rob Meens (staff)
- Dr. Natalia Petrovskaia (external staff)
Student members:
- Stavroula Nikolaou (RMA Ancient, Medieval and Renaissance Studies)
- Sophie Wouters (RMA History)
Contact
The staff members of the Curriculum Committee can be contacted by email seperately.
Members curriculum committee
- dr. Marloes Beers (chair)
- dr. Pim Huijnen (staff)
- dr. Fabio Cristiano (staff)
- dr. Luuk Slooter (staff)
Student members:
- Tom Draaijer (vice-chair, MA International Relations in Historical Perspective)
- Lieke Samuels (MA History of Politics and Society)
- Joep Schröder (MA Cultural History of Modern Europe)
- Rim Aarden(MA Conflict Studies and Human Rights)
Contact
The student members can be contacted by email at: GW_OCGeschiedenis@uu.nl.
What does a curriculum committee do?
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Members
- dr. Elena Tribushinina (Meertaligheid en taalverwerving) (Chair)
- dr. Marie Steffens (Intercultural communication)
- dr. Charlotte van Hooijdonk (Communicatie & Organisatie)
- Romy Dekker (studentlid MA Meertaligheid en taalverwerving)
- Jytta Jansen (studentlid MA Interculturtural communication)
- Iris Kwakman (studentlid MA Communicatie & Organisatie)
Contact
You can contact the curriculum committee by email: OCTaalwetenschappenMA.gw@uu.nl . The Committee advises the following master's programmes:
Intercultural Communication
Meertaligheid en taalverwerving
Communicatie en organisatie
Members curriculum committee
- dr. Marloes Beers (chair)
- dr. Pim Huijnen (staff)
- dr. Fabio Cristiano (staff)
- dr. Luuk Slooter (staff)
Student members:
- Tom Draaijer (vice-chair, MA International Relations in Historical Perspective)
- Lieke Samuels (MA History of Politics and Society)
- Joep Schröder (MA Cultural History of Modern Europe)
- Rim Aarden(MA Conflict Studies and Human Rights)
Contact
The student members can be contacted by email at: GW_OCGeschiedenis@uu.nl.
What does a curriculum committee do?
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Members
- prof. dr. S. (Sergey) Avrutin (chair)
- dr. A. (Aoju) Chen
- dr. I.C.M.C. (Iris) Mulders
- Keerthie Sridharan Vaidehi (student member)
- Anne Visser (student member)
- Victoria Reshetnikova (student member)
The curriculum committee can be reached via its chair: prof. dr. Sergey Avrutin.
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Members
- Dr. Onno Kosters (Literair Vertalen) Voorzitter
- Dr. Gys Walt van Egdom (Professioneel Vertalen)
- Dr. Paul Bijl (Literature Today)
- Dr. Nina Geerdink (Neerlandistiek)
- Ellen de Smidt (studentlid MA Neerlandistiek)
- Gabriella Arntz (studentlid MA Professioneel Vertalen)
- Britt Prins (studentlid MA Literature Today)
- David Pieters (studentlid MA Literair Vertalen)
Contact
You can contact the curriculum committee by email: OCLetterkundeMA.gw@uu.nl. The Committee advises the following master's programmes:
- Literature Today/Literatuur vandaag
- Literair Vertalen
- Professioneel Vertalen
- Neerlandistiek
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Members
The Curriculum Committee consists of the following members:
- dr. D.A. (Dan) Hassler-Forest (chair)
- dr. M.M. (Monica) Jansen
- prof. dr. G. (Geert) Buelens
Student members:
- Chawila Soebhag (student member)
- Ris Schortinghuis (student member)
- Floor Mijland (student member)
Contact
You can contact the committee by emailing Dr Dan Hassler-Forest.
Members
- dr. Ruxandra Marinescu (chair)
- prof. dr. Berteke Waaldijk
- dr. Katja Rakow (Religious Studies)
- prof. dr. Thijs Weststeijn
- Juan Carlos Méndez Álvarez (student member)
- Pleun van Lieshout (student member)
- Lex Drake (student member Religious Studies)
- Heike de Wit (student member)
The curriculum committee Arts and Culture (research) is responsible for the following programmes:
- Art History
- Gender Studies (research)
- Musicology
- Religious Studies
What does a curriculum committee do?
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students plays a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Members curriculum committee
- dr. André van der Velden (Chair)
- prof. dr. Joost Raessens
- Chen Sizheng (student member)
- Anastacia Langer (student member)
Contact
You can contact the committee by emailing its members.
What does a curriculum committee do?
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Members curriculum committee
- Dr Niels van Miltenburg (Chair)
- Dr Katharina Kinzel
- Jordan Mantov (student member)
- Ethan Auer (student member)
You can contact the student members of the Curriculum Committee through email.
What does a curriculum committee do?
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students play a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
Members
- dr. Ruxandra Marinescu (chair)
- prof. dr. Berteke Waaldijk
- dr. Katja Rakow (Religious Studies)
- prof. dr. Thijs Weststeijn
- Juan Carlos Méndez Álvarez (student member)
- Pleun van Lieshout (student member)
- Lex Drake (student member Religious Studies)
- Heike de Wit (student member)
The curriculum committee Arts and Culture (research) is responsible for the following programmes:
- Art History
- Gender Studies (research)
- Musicology
- Religious Studies
What does a curriculum committee do?
Curriculum committees are representative bodies comprised of students as well as lecturers. They are responsible for advising on the Education and Examination Regulations and its annual evaluation, guarding the quality of education and addressing problems that might arrise. If so requested or of its own accord, they advise the Board of the study programme and the dean on all academic educational matters.
The opinion of students plays a key role in the tasks of the curriculum committees. Through evaluations of the several programmes and course evaluations, curriculum committees review academic education and teaching. Half of the committee is comprised of students. So do not hesitate to contact them if you have an issue that you think needs to be addressed.
FAQ - curriculum committees
Below is an overview of frequently asked questions about and for study programme committees. For more information, check out the handbook for Curriculum committee members with useful links and tips.
Any questions?
Email Martine Paulissen (m.i.c.paulissen@uu.nl)
The CC is a representative advisory body. Its recommendations are addressed to the School, in the person of the Director of Education (supported by the education coordinator), who is expected to weigh the recommendations and to translate them into policy and management measures if required.
The CC consists of an equal number of student and teacher members. The CC elects a chair and a vice-chair, as well as at least one deputy chair and vice-chair. If a teacher is elected as chairperson, the vice-chairperson must be a student and vice versa.
The CC has two core tasks:
- Advising, solicited and unsolicited, on the promoting and safeguarding of the quality of the programme. For instance, the CC has the right to be consulted on the faculty part of the Education and Examination Regulations (EER). CCs also advise on transitional provisions, minors and premaster programmes.
- The CC has the right of approval on the programme-specific part of the OER.
The Higher Education and Scientific Research Act (WHW) contains a precise description of the tasks of a CC. The relevant articles can be found in Appendix 2 of the Curriculum Committee handbook .
The faculty annual planning for CCs mentions which topics will be discussed and when (see Appendix 3 of the Curriculum Committee Handbook). Topics that are not mentioned here can be put on the agenda by the CC itself. A CC determines how the necessary activities are planned and executed. The faculty (i.e. paid) support is limited to five meetings, but the CC is free to meet more often.
The chairperson (possibly with support from the education coordinator) is in charge of the organisation of the meetings, as well as the responsibility for the substantive preparation and possible follow-up.
The CC decides by a majority of votes. Decisions can only be taken if more than half of the sitting members are present at the meeting. The complete - and formal - voting procedure can be found in the Faculty Regulations.
In accordance with the Wet versterking bestuurskracht (WHW) (9.18 paragraph 4 in conjunction with 9.31 paragraph 7), every CC is obliged to adopt Rules of Procedure every year. For this purpose, there is a format within the faculty which the CCs receive at the beginning of the academic year. The CC should include provisions that are necessary for the proper functioning of the CC. If necessary, additional agreements can also be made within a CC on subjects that are not provided for in the format. The chairperson ensures that the policy department of the faculty also receives a version of the adopted Rules of Procedure by sending it to Martine Paulissen (m.i.c.paulissen@uu.nl).
In the autumn, the CCs receive the draft version of the programme-specific part of the EER of the programme concerned. On the basis of track changes, the CC can immediately see what has changed in the EER compared to the previous year. The CC may issue a recommendation on these draft EER. In the spring, they must then either approve or reject the final version of the EER. If a CC decides not to assent to the programme-specific part of the EER, a discussion will follow between the Director of Education and the CC about the reasons why and to see if it is possible to solve this mutually.
The CC has the responsibility to respond to the EER within the set term (determined in consultation with the CC). If the CC does not do so, the Director of Education will assume that the CC agrees with the text of the EER. Also in the case of the right to give advice, the CC has the responsibility to give advice in time. If not, the right to be consulted expires.
The most important tools for the CC to ensure the quality of education and to identify possible points for improvement are:
- Course evaluations: these are conducted digitally, collected and processed through the Caracal evaluation system. The results are digitally accessible for the CC's, who discuss these during their meetings and provide them with advice. Based on this advice, the Director of Education can take action if necessary. For working with and using the evaluation system, there is an extensive website, which can be found via intranet or via www.uu.nl/caracal. The course evaluations follow a standard timetable per block, which can be found on https://caracal.sites.uu.nl/jaarschema-evaluatiecyclus/.
- Teaching evaluation meeting (in Dutch: Onderwijsgesprek): the CC is involved in the organisation of the teaching evaluation meeting and (a delegation of) the members of the CC must be present at the teaching evaluation meeting. The CC can also play a role in monitoring the outcomes of the teaching evaluation meeting and the subsequent actions.
- Other sources of information: national surveys, e.g. Keuzegids Hoger Onderwijs and the
National Student Survey (NSE); Faculty Programme Monitor and the UU Employee Survey.
Students can also refer problems regarding a course to the CC if they cannot be solved with the lecturer. The CCs can report their findings and recommendations to the Director of Education.
As a student you will receive a representative grant for your work for the CC, which is based on the number of hours per week you spend on the tasks (approx. 1 to 3 hours per week). Teachers are not specially compensated for their work as CC member, with the exception of the chairmen.
More information
CCs themselves are responsible for recruiting and inducting new members. Student members are nominated by students and staff members are nominated by the department board.
- Tasks or functioning of the CC: Martine Paulissen (m.i.c.paulissen@uu.nl).
- Caracal: evaluatie.gw@uu.nl
- Specific question about your programme/school: contact the Director of Education or the education coordinator.