Hieronder staan de vijf CEL cursussen van de minor kort omschreven. Je kiest er vier.
Er zijn voor de vakken in de minor geen specifieke vereisten voor wat betreft gewenste voorkennis. Het is mogelijk om de vier vakken in elke volgorde te doorlopen
Actie, Leren en Impact (202200022)
Periode 1 (Geen specifieke voorkennis vereist)
Inschrijven in juni.
In het kader van het vak Actie Leren en impact doe je samen met een team een actie onderzoek. Het gaat meer specifiek om zogenaamd ‘insider action research’ waarbij je samen met enkele leden van een bepaalde (wijkgerichte) organisatie in de rol van mede-onderzoekers een verandering in die organisatie maakt. Actie en first en second person reflectie gaan hierbij hand in hand. Actie Onderzoek leidt tot ‘actie kennis’ over het maken van verandering. Op deze manier voerden studenten binnen één van de eerdere edities met sociaal makelaars in de rol van mede-onderzoeker veranderingen door in de context van wijkpartner DOCK. Thematisch aandachtspunt is de subjectiviteit van de actie-onderzoeker. Ethisch handelen is daarbij een belangrijk gegeven zowel in de praktijk als in de theorie van Actie-onderzoek.
De toekomst is nu; duurzaam besturen en organiseren van urgente maatschappelijke uitdagingen (USG4670)
Periode 2 (geen specifieke voorkennis vereist)
Deze cursus gaat over nieuwe manieren van organiseren en besturen binnen het spanningsveld van nu en de toekomst, manieren die nodig zijn om uitdagingen rondom duurzaamheid, diversiteit en inclusie en digitalisering aan te pakken.Het uitgangspunt is dat we met elkaar - studenten, (gast)docenten, wetenschappers en maatschappelijke partners – samenwerken en van elkaar leren. Je leert als student niet over publieke organisaties, maar samen met die organisaties en de mensen die daarin werken. Je verkent gezamenlijk het thema van de cursus – organiseren en besturen tussen nu en de toekomst – in de alledaagse realiteit en je ontwerpt interventies om met het betreffende thema praktisch om te leren gaan. Het zijn organisaties die in hun dagelijks werk zoeken naar nieuwe manieren om het hoofd te bieden aan uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, diversiteit en inclusie of digitalisering, nu en in de toekomst.
We hebben een basisstructuur voor de cursus ontwikkeld, maar hoe de cursus exact vorm krijgt en voor welke werkvormen wordt gekozen, bepalen en organiseren we in samenspraak met de studenten die meedoen. Dit is een van de uitgangspunten van het ervaringsgericht onderwijs van deze cursus.
Door samenwerking met medestudenten, (gast)docenten, wetenschappers, en maatschappelijke organisaties gaan we verder dan ‘begrijpen hoe het zit’. We zullen ook, en bovenal, interventies ontwerpen en testen. Je ontwikkelt vaardigheden die je klaarstomen voor de toekomst, en om de toekomst een plek te geven aan tafel.
TIC Thematic Interdisciplinary Challenge (B-B3TIC20)
Periode 3 (geen specifieke voorkennis vereist)
Een TIC staat behalve voor bachelor 3 studenten, ook open voor masterstudenten en professionals. Studenten werken bij de TIC in gemengde teams aan een challenge die gekoppeld is aan de strategische thema’s van de UU. Deze challenges kunnen per jaar veranderen. In 2021 kunnen studenten kiezen uit 6 challenges gekoppeld aan drie thema’s namelijk ‘green teens’, ‘contesting governance’ en ‘drowning delta’s’. Meer informatie over de thema’s en challenges is te vinden op de TIC website
De didactische insteek van de TICs is experiental learning dat wil zeggen dat je leert door ervaring waarbij theoretische kennis aan een praktijksituatie wordt gekoppeld. Met de keuze voor een challenge kies je ook voor een thematische partner/ opdrachtgever die baat heeft bij de oplossingen die in een proces van co-creatie met hen ontwikkeld worden (design thinking). Je werkt in teams met verschillende disciplines en niveaus (mixed class room); interdisciplinair werken is vertrekpunt zowel voor wat betreft het werken aan het (implementeren) van oplossingen als ook vanuit theoretisch perspectief. Boundary crossing is een centraal leerdoel. De voertaal in de context van de TICs is Engels.
Creating Societal Impact: Interdisciplinary cooperation and contributing to public value (USG-4541)
Periode 3
Dit keuzevak is een gecombineerd UCU REBO honours course en als gevolg daarvan zijn maximaal 5 plaatsen beschikbaar voor studenten die de minor CEL volgen.
How do you begin to make a change in the world around you? How do you take change-making away from theory or pragmatic projects, and bring it close to yourself, in your world, and with the people and communities around you? In Creating Societal Impact we will initiate ‘social innovation’ in a reflexive way, connecting the “I” (who you are), the “we” (your learning community) and the “world”. It will invite you to work on any theme that matters to you, and to reflect on the deeper meanings it represents. It will offer you tools, skills and practices that can help you make small meaningful interventions that can be playful, artistic, confronting and/or deep.
De voertaal in de context van dit vak is Engels.
I am Utrecht: een interdisciplinair wijkproject (202200009)
Deze cursus is verdeeld over periode 3 en 4! Het vraagt 8-10u per week van februari t/m juni.
Inschrijven in november.
In deze cursus werk je aan een zelfgekozen project in een interdisciplinair team. In co-creatie werk je samen met partners aan een maatschappelijk vraagstuk uit een wijk of uit de stad Utrecht. Dit kan betekenen dat je eerst meedraait op een bestaande locatie van een wijkpartner om je project scherper te kunnen definiëren. Wat je precies gaat doen is context specifiek. Het doel is dat je met bewuste interventies een verandering bereikt richting een gewenst doel om zo een bijdrage te leveren aan de stad waar je studeert. Het uitgangspunt is dat alle deelnemende partijen deel uitmaken van het leerproces dat hierdoor ontstaat.
Het meewerken in een gemeenschap aan een complex vraagstuk kan ertoe leiden dat je beter zich krijgt op ongelijkheid en dat is soms een oncomfortabele positie. Bv. bij het mede opzetten van het welkomhuis in Overvecht werkten studenten met vluchtelingen samen. Het verschil tussen henzelf en de ander was ook soms schrijnend, naast leerzaam en verrijkend.
Studenten hebben afgelopen jaar een project over laaggeletterdheid in Sterrenwijk en samengewerkt met bv. Stichting Move.