Inspraak en medezeggenschap
Zorg jij dat de studenten van ZGS ook in de Faculteitsraad zijn vertegenwoordigd?
Maak JIJ het verschil? Stel jezelf kandidaat voor de faculteitsraad!
Lidmaatschap van de FR duurt een jaar en als tegemoetkoming voor je uren ontvang je een bestuursbeurs.
Tijdsplanning verkiezingen studentgeleding FR 2024
1 maart 2024 | peildatum opstellen kiesregister |
7 maart t/m 11 april | inzien en correctie kiesregister |
11 april | deadline kandidaatstelling |
13 t/m 15 mei | verkiezingen |
17 mei | uitslag verkiezingen |
Alle benodigde formulieren en aanvullende informatie kun je vinden op de pagina over de Faculteitsraad verkiezingen.
Alles over jezelf verkiesbaar stellen en de FR verkiezingenDe opleiding Zorg, gezondheid en samenleving kent de volgende medezeggenschapsorganen:
De Faculteitsraad (FR) is het medezeggenschapsorgaan voor personeel en studenten. De raad is de gesprekspartner van de decaan als het gaat om maatregelen van het bestuur en de inrichting van de faculteit.
Samenstelling faculteitsraad 2024-2025
De FR heeft 16 zetels: 8 voor personeelsleden en 8 voor studenten. Een deel van de studenten van de FR zijn tevens lid van de Opleidings(advies)commissie (O(A)C). De personeelsleden van de FR en O(A)C zijn wel (grotendeels) verschillend.
- Onafhankelijk technisch voorzitter: prof.dr. M.E. Everts
- Personeel: Marlies van Maren, Mieke Matthijs, Louis Penning, Christine Piek, Pim Rooymans, Sarah van Rijn, Alice Sijts, Lian Vermunt, Luciel van Vuuren
- Studenten (bachelor): Marjolein de Jong, Else Smelik, Kars Schouteten, Martina van’t Klooster
- Studenten (master): Tim Haverkort, Aimee Sardijo-Brouwer, Bart Bokkers, Kyra van Tilburg
Bevoegdheden faculteitsraad
De Faculteitsraad heeft adviesrecht en instemmingsrecht. De bevoegdheden en werkwijze van de raad zijn vastgelegd in het faculteitsreglement en het reglement van orde, die gebaseerd zijn op de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW). Ook heeft de raad initiatiefrecht, wat inhoudt dat zij dingen die zij belangrijk vindt kan agenderen bij het bestuur!
Vergaderingen
De faculteitsraad vergadert iedere maand met het bestuur: om de maand is dit een formeel of een informeel overleg. De formele vergaderingen zijn openbaar. De agenda en vergaderstukken van de faculteitsraad worden de donderdag, een week voor de faculteitsraadsvergadering - en eerder indien mogelijk - op de teamsite van de faculteitsraad geplaatst. Je kunt inloggen met je solisgegevens.
Data 2024-2025
In 2024-2025 zijn de formele raadsvergaderingen op de volgende data:
- 20 juni 2024 12.00-14.00 uur. Deze vergadering staat de middelenverdeling 2025 (instemmingsrecht) op de agenda.
- 29 augustus 2024 13.15-15.15 uur. Deze vergadering staat de begroting 2025 (instemmingsrecht) op de agenda.
- 26 september 2024 13.15-15.15 uur
- 21 november 2024 13.00-15.00 uur
- 23 januari 2025 10:00-12:00 uur
- 20 maart 2025 10:00-12:00 uur
- 15 mei 2025 10:00-12:00 uur
- 19 juni 2025 10:00-12:00 uur.
- 28 augustus 2025 10:00-12:00 uur.
De locatie van de vergaderingen is in principe in Androclus W436. De vergaderingen zijn openbaar en je mag dus altijd een keer meekijken!
Contact
Studentgeleding: SFRDGK@uu.nl
Gehele raad: DGK.Faculteitsraad@uu.nl
Bestuurlijk adviesorgaan
Elke faculteit kent een Board of Studies - een bestuurlijk adviesorgaan, benoemd door de decaan van de faculteit - die het faculteitsbestuur gevraagd en ongevraagd adviseert over onderwijsbeleid. De Board of Studies bewaakt de kwaliteit en organisatie van het onderwijs.
De Board of Studies Diergeneeskunde bestaat uit de onderwijsdirecteuren van de bachelor Diergeneeskunde, de master Diergeneeskunde, de bachelor Zorg, Gezondheid en Samenleving en het Onderwijs voor Professionals, de departementale portefeuillehouders onderwijs, een bachelorstudent, een masterstudent, De hoofden van de diensten BBO en OSZ (beiden adviserend lid). De Board wordt voorgezeten door de vice-decaan onderwijs en ondersteund door een secretaris.
Samenstelling Board of Studies
- Harold Bok, vice-decaan
- Jooske IJzer, onderwijsdirecteur bachelor Diergeneeskunde
- Cornélie Westermann, onderwijsdirecteur master Diergeneeskunde
- Freek Hoebeek, onderwijsdirecteur bachelor Zorg, gezondheid & samenleving
- Robert Favier, onderwijsdirecteur onderwijs voor professionals
- Jeffrey de Gier, portefeuillehouder onderwijs Clinical Sciences
- Femke Broers, portefeuillehouder onderwijs Biomolecular Health Science
- Len Lipman, portefeuillehouder onderwijs Population Health Science
- Anne ten Hove, studentlid bachelor Diergeneeskunde
- Kyra van Tilburg, studentlid master Diergeneeskunde
- Vacature, studentlid bachelor Zorg, gezondheid & samenleving
- Tobias Boerboom, adviseur, hoofd BBO
- Marlise Mensink, adviseur, hoofd OSZ
- Julia Caussin, secretaris
Vragen?
Heb je een vraag over de BoS? Neem dan contact op met Julia Caussin (j.caussin@uu.nl).
De bacheloropleiding Zorg, gezondheid en samenleving valt onder de faculteit Diergeneeskunde. De faculteit Diergeneeskunde heeft een opleidingscommissie (OC) en voor elke opleiding een opleidingsadviescommissie (OAC).
De OC is het inspraakorgaan en medezeggenschapsorgaan voor de onderwijsaangelegenheden binnen de faculteit Diergeneeskunde. De OC adviseert de decaan, vice-decaan en/of onderwijsdirecteuren over de kwaliteit van het onderwijs. Ze is samengesteld uit de voorzitters van de student- en docentgeleding uit elke OAC en bestaat dus uit drie studentleden en drie docentleden. De OAC is een informeel inspraakorgaan dat zich bezighoudt met de kwaliteit van één opleiding.
De opleidingscommissie faculteit Diergeneeskunde
- Stelt de Onderwijs- en Examenregelingen (OER) van de opleidingen vast*,
- Bewaakt de kwaliteit van het onderwijs aan de faculteit,
- Adviseert gevraagd en ongevraagd onderwijsontwikkelingen in de toekomst.
* Formeel berust het recht om de OER vast te stellen bij zowel de faculteitsraad (FR) als de OC, maar de FR heeft deze bevoegdheid gedelegeerd via de afspraak dat de FR een advies van de OC zonder discussie zal overnemen.
De OC doet dit voornamelijk op facultair niveau en vaak op advies van de OAC die zich op opleidingsniveau met dezelfde dingen bezighoudt.
Opleidingsadviescommissie Zorg, gezondheid en samenleving
Je kunt bij de OAC onder andere terecht voor vragen met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs en voor klachten.
Samenstelling OAC
- Docenten:
- Judith Scheerens (voorzitter, lid facultaire OC)
- Claudia Wolschrijn
- Tom Roeling
- Studenten:
- Martina van 't Klooster
- Sara Smit (lid facultaire OC)
- Louise Stipthout
Vergaderingen
Vergaderingen van de OC en de OAC’s zijn openbaar en ook online te volgen. Wil je een vergadering van de OAC bijwonen? Neem dan contact op met de studentgeleding.
Voorlopig geplande vergaderingen OAC Zorg, Gezondheid en Samenleving
- 10 oktober 2023
- 19 december 2023
- 29 februari 2024
- 11 april 2024
- 20 juni 2024
Contact
Inhoudelijke vragen of klachten: oac.zgs@uu.nl.
Leiding over de faculteit
De decaan heeft de dagelijkse leiding over de faculteit. De decaan wordt daarbij ondersteund door een bestuursteam dat uit vijf leden bestaat. In het faculteitsbestuur zit één student, namelijk de student-assessor. De assessor is onderdeel van het faculteitsbestuur en is hiermee de belangrijkste connectie tussen studenten en het faculteitsbestuur. De assessor onderhoudt regelmatig contact met de verschillende medezeggenschapsorganen en studieverenigingen om tijdig aandachtspunten te signaleren.
Samenstelling faculteitsbestuur
- Debbie Jaarsma (decaan)
- Harold Bok (vice-decaan, portefeuille onderwijs)
- Celia Berkers (vice-decaan, portefeuille onderzoek)
- Mark van de Streek (faculteitsdirecteur)
- Suus Wiersma (student-assessor 2023- 2024) / Thomas Renzenbrink (student-assessor 2024-2025)
- Monica Hoppenbrouwers (bestuurssecretaris a.i.), e-mail: m.m.hoppenbrouwers@uu.nl
Contact
Voor vragen kun je altijd contact opnemen met de huidige student-assessor Suus Wiersma/Thomas Renzenbrink, e-mail: studentassessor.dgk@uu.nl.