Inspraak en medezeggenschap
Wil je zelf meepraten en meebeslissen over zaken die het onderwijs aangaan? Als lid of bestuurslid van een medezeggenschapsorgaan doe je veel ervaring op en leer je constructief meedenken en meebeslissen over veranderingen en verbeteringen in een grote organisatie. In elke laag van de organisatie van de Universiteit Utrecht denken studenten en medewerkers mee over het beleid en geven adviezen aan de verschillende bestuurlijke organen. Een goed georganiseerde medezeggenschap is van groot belang voor het functioneren van de universiteit.
Bij de faculteit Diergeneeskunde zijn studenten vertegenwoordigd in onderstaande (medezeggenschaps-) organen:
Wat is de Studentenraad?
De Studentenraad (SR) is het overkoepelende orgaan van alle studenvertegenwoordigers binnen diergeneeskunde. De SR bestaat uit studentleden van de jaar- en masterkernen, D.S.K., Board of Studies, Faculteitsraad, Opleidingscommissie en het Faculteitsbestuur. Samen met een onafhankelijke voorzitter vergaderen zij elke twee weken om de belangrijkste onderwijs en facultaire zaken te bespreken.
In de praktijk betekent dat dat we het over van alles kunnen hebben! Alle suggesties, ideeën en klachten over onderwijs en facultaire zaken komen namelijk via de afzonderlijke organen bij de SR. Qua onderwijs kun je denken aan roostering, hoeveelheid contacturen, hoeveelheid toetsen, toetskwaliteit etc. Qua facultaire zaken kan het gaan over studiefaciliteiten als het studielandschap, kwaliteit computer, bureaustoelen maar ook het aanbod aan eten in de kantine!
Eigenlijk alles wat je maar kunt bedenken wat met de faculteit Diergeneeskunde te maken heeft.
In de vergaderingen van de SR, die om de week worden gehouden, worden problemen gesignaleerd en besproken, gaan we na of het een probleem is wat door meerdere studenten wordt ervaren en hoe ernstig het is. Daarna denken we na over een vervolgactie. Soms kunnen we het zelf oplossen, anders geven we het door aan de Faculteitsraad / Opleidingscommissie of de Studentassessor van het bestuur die het dan in een officiële vergadering aan kan kaarten. Ook hebben we 1x per maand een vergadering met OSZ om dingen aan te geven die zij misschien kunnen oplossen en ze op de hoogte te houden van wat er speelt.
Samenstelling Studentenraad 2022-2023
- Voorzitter: Joshua Bom
- Jaarkern 1: Rutger Wentink en Demi van den Kommer
- Jaarkern 2: Siem van Hensbergen
- Jaarkern 3: Rosa van Halderen
- Master Paard: Ilse Kerstens en Josephine Marchand
- Master Landbouwhuisdieren: Amber van Suylekom en Quinten Nijenhuis
- Master Gezelschapsdieren: Julia Leenders
- Masterkern Uniform: Myrthe Lubbers, Barbara van Dijk, Myrthe Janson en Hedzer Adema
- Studentassessor Faculteitsbestuur: Rebecca Drok
- Board of Studies: Iris van Drie (master) en Rebecca Oostrom (bachelor)
- Assessor DSK: Gianna Lanzing
- Faculteitsraad/Opleidingscommissie: Iris van Drie en Rosa van Halderen
Meer informatie en contact
Voor meer informatie kun je altijd één van de leden van de studentenraad aanspreken! Heb je vragen of opmerkingen over onderwijs en faculteitsgerelateerde zaken, geef het door aan je jaar- of masterkern. Zij zullen deze zaken opnemen of doorgeven aan de Studentenraad. Direct mailen naar ons mag ook op studentenraad.vet@uu.nl.
Altijd op de hoogte zijn? Volg ons dan op Instagram (@studentenraad_diergeneeskunde).
E-mail: masterkernpaard@uu.nl.
Samenstelling masterkern Gezondheidszorg paard
- Sophie Binnerts (voorzitter)
- Fay Zeeman (vertegenwoordiger in de studentenraad)
- Joséphine Marchant (vertegenwoordiger in de studentenraad)
- Femke Boer
- Charlotte Ludin
- Frédérique Schless
- Ilse Kerstens
- Willeke van den Boer
Wat doet de masterkern?
Elk masterprogramma heeft een eigen masterkern. Deze wordt gevormd door ongeveer tien studenten. De kern houdt zich bezig met het signaleren van eventuele problemen die tijdens het onderwijs en de studie in het algemeen bij hun jaargenoten/studiegenoten naar voren komen (bijvoorbeeld het onderwijsrooster, de studiewijzers, onderwijsfaciliteiten e.d.). De kernen spelen dit door naar betrokken docenten, faculteitsmedewerkers of de Studentenraad.
Daarnaast heeft de masterkern de zorg voor het doorgeven van mededelingen en informatie aan de jaargenoten/studiegenoten, het opnemen van de hoorcolleges en het evalueren van de cursussen met de cursusleiders. De masterkern kan ook initiatieven nemen, zoals:
- Voeling houden met de achterban enerzijds en de jaargenoten in allerlei faculteitsorganen anderzijds
- Als intermediair fungeren bij het voordragen van jaargenoten in faculteitsorganen en hen waar nodig bijstaan in de werkzaamheden
- In het algemeen naar behoefte iets over een bepaalde aangelegenheid voor het eigen jaar organiseren
- Contact onderhouden met de Studentenraad
- Het op de hoogte houden van jaargenoten/studiegenoten over onderwerpen die besproken worden in de Studentenraad en in de kwaliteitszorggesprekken met de cursusleiders.
Interesse?
Neem dan contact op met de kern: masterkernpaard@uu.nl
De Faculteitsraad (FR) is het medezeggenschapsorgaan voor personeel en studenten. De raad is de gesprekspartner van de decaan als het gaat om maatregelen van het bestuur en de inrichting van de faculteit.
Samenstelling faculteitsraad 2022-2023
De FR heeft 16 zetels: 8 voor personeelsleden en 8 voor studenten. De studenten van de FR zijn tevens de studenten van de Opleidingscommissie (OC). De personeelsleden van de FR en OC zijn wel (grotendeels) verschillend.
- Onafhankelijk technisch voorzitter: prof.dr. M.E. Everts
- Personeel: Len Lipman, Luciel van Vuuren, Trudi Miltenburg, Christine Piek, Mieke Matthijs, Arend Schot, Marlies van Maren, Alice Sijts
- Studenten (bachelor): Rosa van Halderen, Pernilla Krans, Sanne Vreeburg
- Studenten (master): Florance van Dam, Kyra Zeeland, Iris van Drie, René Gommers
De studentleden van de faculteitsraad 2023-2024 zijn ook al bekend.
Bevoegdheden faculteitsraad
De Faculteitsraad heeft adviesrecht en instemmingsrecht. De bevoegdheden en werkwijze van de raad zijn vastgelegd in het faculteitsreglement en het reglement van orde, die gebaseerd zijn op de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW). Ook heeft de raad initiatiefrecht, wat inhoudt dat zij dingen die zij belangrijk vindt kan agenderen bij het bestuur!
Vergaderingen
De faculteitsraad vergadert iedere maand met het bestuur: om de maand is dit een formeel of een informeel overleg. De formele vergaderingen zijn openbaar. De agenda en vergaderstukken van de faculteitsraad worden de donderdag, een week voor de faculteitsraadsvergadering - en eerder indien mogelijk - op de teamsite van de faculteitsraad geplaatst. Je kunt inloggen met je solisgegevens.
Data 2022-2023
In 2022-2023 zijn de formele raadsvergaderingen op de volgende data:
- 29 september 2022 12.45-15.00 uur
- 17 november 2022 12.45-15.00 uur
- 19 januari 2023 12.45-15.00 uur
- 16 maart 2023 12.45-15.00 uur
- 25 mei 2023 12.45-15.00 uur
- 22 juni 2023 12.45-15.00 uur. Deze vergadering staat de begroting 2024 (instemmingsrecht) op de agenda.
- 24 augustus 2023 12.45-15.00 uur. Deze vergadering staat de begroting 2024 (instemmingsrecht) op de agenda.
De locatie van de vergaderingen is in principe in Androclus W436. De vergaderingen zijn openbaar en je mag dus altijd een keer meekijken!
Contact
Studentgeleding: SFRDGK@uu.nl
Gehele raad: DGK.Faculteitsraad@uu.nl
Bestuurlijk adviesorgaan
Elke faculteit kent een Board of Studies - een bestuurlijk adviesorgaan, benoemd door de decaan van de faculteit - die het faculteitsbestuur gevraagd en ongevraagd adviseert over onderwijsbeleid. De Board of Studies bewaakt de kwaliteit en organisatie van het onderwijs.
De Board of Studies Diergeneeskunde bestaat uit de onderwijsdirecteuren van de bachelor Diergeneeskunde, de master Diergeneeskunde, de bachelor Zorg, Gezondheid en Samenleving en het Onderwijs voor Professionals, de departementale portefeuillehouders onderwijs, een bachelorstudent, een masterstudent, De hoofden van de diensten BBO en OSZ (beiden adviserend lid). De Board wordt voorgezeten door de vice-decaan onderwijs en ondersteund door een secretaris.
Samenstelling Board of Studies
- Harold Bok, vice-decaan
- Theo van Haeften, onderwijsdirecteur bachelor Diergeneeskunde
- Cornélie Westermann, onderwijsdirecteur master Diergeneeskunde
- Renske van Gestel, opleidingsdirecteur Zorg, gezondheid en samenleving
- Danielle Salvatori, onderwijsdirecteur onderwijs voor professionals
- Jeffrey de Gier, portefeuillehouder onderwijs Clinical Sciences
- Judith van den Brand, portefeuillehouder onderwijs Biomolecular Health Science
- Gerrit Koop, portefeuillehouder onderwijs Population Health Science
- Rebecca Oostrom, studentlid bachelor
- Iris van Drie, studentlid master
- Tobias Boerboom, adviseur, hoofd BBO
- Marlise Mensink, adviseur, hoofd OSZ
- Julia Caussin, secretaris
Vragen?
Heb je een vraag over de BoS? Neem dan contact op met studentleden Rebecca Oostrom (bachelor) en/of Iris van Drie (master).
Inspraak- en medezeggenschapsorgaan
De faculteit Diergeneeskunde heeft een facultaire opleidingscommissie (OC) en voor elke opleiding een opleidingsadviescommissie (OAC)
De OC is het inspraakorgaan en medezeggenschapsorgaan voor de onderwijsaangelegenheden binnen de faculteit Diergeneeskunde. De OC adviseert de decaan, vice-decaan en/of onderwijsdirecteuren over de kwaliteit van het onderwijs. Ze is samengesteld uit de voorzitters van de student- en docentgeleding uit elke OAC en bestaat dus uit drie studentleden en drie docentleden.
De OAC is een informeel inspraakorgaan dat zich bezighoudt met de kwaliteit van één opleiding. We hebben er dus drie: een OAC voor de bachelor Diergeneeskunde, de OAC voor de master Diergeneeskunde en een OAC voor de bachelor Zorg, Gezondheid en Samenleving. De OAC’s van de bachelor en de master Diergeneeskunde hebben ervoor gekozen samen te vergaderen.
De belangrijkste taken van de OC en OAC
De OC van de faculteit Diergeneeskunde
- Stelt de Onderwijs- en Examenregelingen (OER) van de opleidingen vast*,
- Bewaakt de kwaliteit van het onderwijs aan de faculteit,
- Adviseert gevraagd en ongevraagd adviseren onderwijsontwikkelingen in de toekomst.
* Formeel berust het recht om de OER vast te stellen bij zowel de faculteitsraad (FR) als de OC, maar de FR heeft deze bevoegdheid gedelegeerd via de afspraak dat de FR een advies van de OC zonder discussie zal overnemen.
De OC doet dit voornamelijk op facultair niveau en vaak op advies van de OAC die zich op opleidingsniveau met dezelfde dingen bezighoudt.
Samenstelling opleidingscommissies per september 2022
Bachelor Diergeneeskunde
- Docenten:
- Danielle Padilla de Beer
- Bas Vaandrager
- Lian Vermunt (lid facultaire OC)
- Studenten:
- Rosa van Halderen
- Pernilla Krans (lid facultaire OC)
- Sanne Vreeburg
Master Diergeneeskunde
- Docenten:
- Sylvia Djajadiningrat-Laanen
- Susanne Kirchhoff (lid facultaire OC)
- Anniek Lotterman
- Studenten:
- Floor van Dam (lid facultaire OC)
- Renée Gommers
- Kyra Zeeland
Bachelor Zorg, Gezondheid en Samenleving
- Docenten:
- Judith Scheerens (lid facultaire OC)
- Claudia Wolschrijn
- Tom Roeling
- Studenten:
- Martina van 't Klooster
- Rumi Renckens
- Sara Smit (lid facultaire OC)
Vergaderingen
Vergaderingen van de OC en de OAC’s zijn openbaar en ook online te volgen. Wil je een vergadering bijwonen? Voeg dan de Teams site van de OC met de code 347x3mh toen. Wil je een vergadering van een OAC bijwonen? Neem dan contact op met de voorzitter van de studentgeleding.
Voorlopig geplande vergaderingen Opleidingscommissie DGK
- 20 september 2022, 13:30 uur
- 19 januari 2023, 13:30 uur
- 11 mei 2023, 13:30 uur
De vergaderingen beginnen om 13:30 uur, de locatie is te vinden op de Teams site.
Voorlopig geplande vergaderingen OAC Bachelor en Master Diergeneeskunde
- 13 september 2022, 13:30 uur
- 22 november 2022, 13:30 uur
- 23 februari 2023, 13:30 uur
- 20 april 2023, 13:30 uur
- 29 juni 2023, 13:30 uur
De locatie kun je via de voorzitter van de studentgeleding krijgen.
Voorlopig geplande vergaderingen OAC Zorg, Gezondheid en Samenleving
- 12 september 2022, 15:30 uur
- 21 november 2022, 15:30 uur
- 22 februari 2023, 15:30 uur
- 19 april 2023, 15:30 uur
- 29 juni 2023, 15:30 uur
De locatie kun je via de voorzitter van de studentgeleding krijgen.
Contact
Algemene vragen: secretaris OC, Julia Caussin, e-mail: j.caussin@uu.nl.
Inhoudelijke vragen: mail de studenten van de betreffende OAC.
Leiding over de faculteit
De decaan heeft de dagelijkse leiding over de faculteit. De decaan wordt daarbij ondersteund door een bestuursteam dat uit vijf leden bestaat. In het faculteitsbestuur zit één student, namelijk de student-assessor. De assessor is onderdeel van het faculteitsbestuur en is hiermee de belangrijkste connectie tussen studenten en het faculteitsbestuur. De assessor onderhoudt regelmatig contact met de verschillende medezeggenschapsorganen en studieverenigingen om tijdig aandachtspunten te signaleren.
Samenstelling faculteitsbestuur
- Prof. dr. A.D.C. (Debbie) Jaarsma (decaan)
- Dr. G.J. (Harold) Bok (onderwijsdirecteur, vice-decaan, portefeuille onderwijs)
- Prof. dr. ir. D.J.J. (Dick) Heederik (onderzoeksdirecteur, vice-decaan, portefeuille onderzoek)
- Drs. G.J. (Geert) Tillemans (faculteitsdirecteur)
- R. (Rebecca) Drok (student-assessor 2022-2023)
- Mr. Benedikte Sam (bestuurssecretaris), e-mail: b.d.l.sam@uu.nl
Contact
Voor vragen kun je altijd contact opnemen met de huidige student-assessor Rebecca Drok, e-mail: studentassessor.dgk@uu.nl.
Bij de Universiteit Utrecht op centraal niveau zijn studenten vertegenwoordigd in onderstaand medezeggenschapsorgaan:
De universiteitsraad (U-raad) behartigt de belangen van alle medewerkers en studenten richting het College van Bestuur van de UU. De raad levert een belangrijke bijdrage aan de koers van de universiteit en de gang van zaken binnen de universiteit. De U-raad volgt het College van Bestuur kritisch, voorziet het (on)gevraagd van advies en beslist mee over belangrijke onderwerpen. De U-raad bestaat uit 12 personeelsleden en 12 studentleden, afkomstig van alle faculteiten en diensten.
Meer weten?
- Mail: studentenuraad@uu.nl
- Facebook: UniversiteitsraadUU
- Twitter: UniversiteitsraadUU
- Instagram: universiteitsraad
- Telefoon: (030) 253 9086
- Stel je vraag bij het Medezeggenschapsloket
- Of kom langs in kamer 4.14 in het Bestuursgebouw
Nuttige links
- Agenda's, nota's, verslagen en bijbehorende stukken staan op de algemene medezeggenschapsteamsite (inloggen met @uu.nl- of @students.uu.nl-adres en vervolgens opnieuw met dit mailadres en Solis-wachtwoord)
- Vragen over de raadsstukken? Lees de reglementen of neem contact op met één van de secretarissen van de universiteitsraad Anne-Marie Partridge of Trudelien van't Hof.
Verkiezingen
Elk jaar organiseert het Centraal Stembureau verkiezingen voor de studentenzetels van de universiteitsraad. En iedere twee jaar voor de medewerkerszetels. Lees meer over de verkiezingen en hoe je je kandidaat stelt.
Lees voor meer informatie over de verkiezingen de reglementen of neem contact op met de secretaris van het Centraal Stembureau, Anne Marie Partridge via telefoonnummer 030-253 43 55.