Meldpunten
Bij faculteit Diergeneeskunde vinden we het belangrijk dat er onder uitstekende arbeidsomstandigheden gewerkt en gestudeerd wordt. Veiligheid, gezondheid en het welzijn van studenten en medewerkers staan daarbij centraal. Dat is de verantwoordelijkheid van ons allemaal en daarom vragen we je proactief te handelen als je opmerkingen of klachten hebt.
We worden allemaal wel eens gekrabd door een kat, snijden onszelf per ongeluk tijdens een sectie of schieten uit tijdens het prikken.
Toch is het belangrijk om dit soort ongelukjes te melden. Alleen op die manier kunnen we met elkaar voor een veiligere en gezondere werk- en leeromgeving zorgen. Zo kunnen we meldingen onderzoeken en ervan leren. Door ongevallen te melden kunnen we maatregelen treffen om herhaling te voorkomen.
Het hoeft niet altijd een ernstig ongeval of gevaarlijke situatie te zijn wat het melden waard is. Juist van de vele kleine dingen kunnen we een hoop leren!
Wat kan je zoal melden?
- Een prik met een naald
- Gebeten of gekrabd door een kat (of ander dier)
- Een trap van een paard
- Een snee met een scalpel
- Uitgegleden omdat het glad was
- Letsel door ruk of duw van een dier
- Een kapotte trapleuning of gladde vloer
- Zuurkasten die overvol staan
Wat gebeurt er met mijn melding?
De Arbo- en Milieucoördinator (AMC) van de faculteit Diergeneeskunde ontvangt de melding en bekijkt hoe deze het beste aangepakt kan worden. Als het nodig is wordt er contact met je opgenomen, bijvoorbeeld voor meer informatie over het incident. De melding wordt uiteraard conform de AVG behandeld.
Hoe maak je een melding?
Een ongeval, een bijna-ongeval of een gevaarlijke situatie en milieu-incident registreer je snel en eenvoudig in TOPdesk.
Wanneer er direct hulp nodig is, bel je het noodnummer (030 - 253) 44 44 zodat de bedrijfshulpverlening en eventuele hulpdiensten gealarmeerd kunnen worden. Maar daarna is het belangrijk dat het incident wordt geregistreerd zodat het kan worden onderzocht en er maatregelen genomen kunnen worden.
Meer informatie
Heb je vragen over het melden van veiligheidsincidenten? Neem contact op met je studieadviseur of met de afdeling Arbo & Milieu.
De faculteit Diergeneeskunde hecht waarde aan het professioneel handelen van studenten en medewerkers. Hierbij gaat het niet alleen om veterinair-technisch handelen, maar ook om professionele verantwoordelijkheid ten aanzien van dierenwelzijn.
Als wettelijke of ethische kaders overschreden worden
Binnen het onderwijs, onderzoek en patiëntenzorg, kun je geconfronteerd worden met gedrag van diereigenaren, medewerkers, docenten of medestudenten dat de grens van wettelijke of ethische kaders overschrijdt als het gaat om dierenwelzijn. Als zoiets gebeurt, is het belangrijk dat je dit eerst aankaart binnen de eigen onderwijssituatie en bespreekbaar maakt met je docent of tutor. Maar soms biedt dit geen oplossing en blijf je in een lastige situatie zitten. In dat geval kun je terecht bij het Meldpunt ‘Professioneel handelen en Dierenwelzijn’.
Vertrouwenspersoon ‘Professioneel handelen en Dierenwelzijn’
Bij het meldpunt werkt een vertrouwenspersoon, Nienke Endenburg, die jouw melding strikt vertrouwelijk zal behandelen. Samen met het reflectieteam, zal zij op zoek gaan naar een oplossingsstrategie voor jouw ingebrachte dilemma. Je melding wordt overigens anoniem behandeld, je naam is alleen bekend bij de vertrouwenspersoon. Je ontvangt altijd mondeling of schriftelijk een terugkoppeling van wat er met je melding is gebeurd.
Hoe breng ik een melding in?
Je kunt op de volgende manieren in contact komen met het meldpunt en aangeven dat je een melding wilt doen:
- Per e-mail: n.endenburg@uu.nl
- Langsgaan bij de kamer van de vertrouwenspersoon van dit meldpunt, Nienke Endenburg (faculteit Diergeneeskunde, Yalelaan 2, Nieuw Gildestein, kamer 0.34)
De vertrouwenspersoon zal je vervolgens uitnodigen voor een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek. Tijdens dit gesprek kun je je melding doen en deze verder toelichten. De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht.
Vertrouwenspersoon ongewenst gedrag
Heb je als student te maken met ongewenst gedrag, bijvoorbeeld als er sprake is van intimidatie of seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld of pesten. Je kunt terecht bij de studieadviseur van jouw opleiding of contact opnemen met de zogenoemde vertrouwenspersonen ongewenst gedrag.
Vertrouwenspersonen ongewenst gedragContactpersonen Sociale Veiligheid coschappers
Wil jij je hart luchten over iets wat in de kliniek is gebeurd? Heb jij zelf iets meegemaakt of heb jij gezien dat iemand anders iets overkwam waarover je wilt praten? Stap naar één van de contactpersonen Sociale Veiligheid voor co-schappers voor een gesprek.
Je kunt bij één van de onderstaande docenten terecht als je je hart wilt luchten of wilt praten over een sociaal onveilige situatie. Zij bieden een luisterend oor en kunnen je adviseren over eventuele vervolgstappen. Je bent vrij om contact op te nemen met alle onderstaande contactpersonen, ongeacht je studierichting of specifieke coschap waar de situatie over gaat.
Marja de Jong | Gezelschapsdieren | |
Hans Kooistra | Gezelschapsdieren | |
Ruurd Jorritsma | Landbouwhuisdieren | |
Hilde Aardema | Landbouwhuisdieren | |
Mathijs Theelen | Paard | |
Jos Ensink | Paard |
Programmaleider Sociale Veiligheid Diergeneeskunde
Je kunt ook terecht bij Wieke Eefting (w.eefting@uu.nl), programmaleider Sociale Veiligheid van de faculteit Diergeneeskunde.
Bij wie kan je nog meer terecht?
Je kunt ook altijd terecht bij de studieadviseur van jouw opleiding of contact opnemen met de zogenoemde vertrouwenspersonen ongewenst gedrag (UU breed). De vertrouwenspersoon ongewenst gedrag kun je inschakelen voor advies en ondersteuning. Ze gaan vertrouwelijk met jouw ervaring/klacht om en delen het niet met derden zonder jouw expliciete toestemming.
De Universiteit Utrecht vindt een veilig sociaal klimaat voor alle studenten en medewerkers belangrijk. We behandelen elkaar met respect. Toch kan het gebeuren dat studenten of medewerkers op een voor hen ongewenste manier worden benaderd, bijvoorbeeld als er sprake is van intimidatie of seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld of pesten. Om het ongewenste gedrag te stoppen, is het belangrijk dat dit gedrag bespreekbaar wordt gemaakt.
Als je het niet eens bent met de manier waarop een medewerker of dienst van de universiteit zich tegenover jou heeft gedragen, dan kun je daar wat aan doen. Een klacht heeft betrekking op een gedraging tegenover jou.
Informeel
Misschien is het mogelijk om via een informele weg tot een oplossing te komen, door je probleem te bespreken met degene die het betreft. Je kunt zo proberen om samen tot een bevredigende oplossing te komen. Ook kun je je klacht voorleggen aan je studieadviseur of de klachtencoördinator van je faculteit of departement om te bespreken wat je het beste zou kunnen doen.
Formeel
Vind je dat er sprake is van een ernstige klacht, vind je het lastig om je klacht te bespreken of het is niet gelukt om je probleem informeel op te lossen? Dan kun je ook een formele klacht indienen.
- Klachten over je opleiding en faculteit worden behandeld door de klachtencoördinator van je opleiding of faculteit.
- Klachten over centrale, universitaire diensten worden behandeld door de universitaire klachtencoördinator.
Klacht over de opleiding of faculteit Diergeneeskunde indienen
Je klacht met betrekking tot de faculteit zou bijvoorbeeld kunnen gaan over:
- de begeleiding bij je scriptie of een practicum;
- het niet nakomen van de programmering van het onderwijs of de tentamens;
- het gedrag van een docent of een ander personeelslid;
- gebrekkige of ontbrekende faciliteiten;
- de bereikbaarheid van voorzieningen;
- de manier waarop een brief is beantwoord.
Je kunt een formele klacht indienen door middel van het digitale klachtenformulier. Je klacht wordt behandeld door de facultaire klachtencoördinator. Meer over de formele klachtenprocedure vind je op de centrale studentensite.