Evaluatie van het onderwijs
Kwaliteitszorg en evaluatie van het onderwijs
Goede kwaliteit van het onderwijs is voor iedereen belangrijk. In de kwaliteitszorgcyclus werken studenten, docenten en onderwijsdirecteur samen aan onderwijsverbetering en het borgen van de kwaliteit van het onderwijs.
In het handboek Kwaliteitszorg onderwijs kun je meer lezen over wie wat doet in de kwaliteitszorg bij de faculteit Diergeneeskunde en welke onderdelen de kwaliteitszorg kent.
De twee bijlagen: Verantwoordelijkheden cursuscoördinator en Toetsbeleid horen bij het handboek kwaliteitszorg.
Alle cursussen, blokken of andere onderwijsonderdelen worden minimaal eens per drie jaar geëvalueerd. Op grond van student- en docentevaluaties worden conclusies getrokken en concrete afspraken gemaakt voor verbetering en borging van de kwaliteit van het onderwijs. Deze afspraken zijn openbaar en worden jaarlijks/periodiek verantwoord door de cursuscoördinator aan de onderwijsdirecteur.
Hoe werkt dat?
- Minimaal eens per 3 jaar is er een kwaliteitszorggesprek waarin studenten en docenten de cursus evalueren. De cursuscoördinator is hierbij aanwezig. De evaluatie wordt gedaan op basis van bijvoorbeeld de uitslagen van enquêtes, de afspraken die vorige periode zijn gemaakt, de kengetallen van de cursus en narratieve feedback.
- Er worden concrete afspraken gemaakt en vastgelegd om de cursus te verbeteren voor de komende periode.
- Het verslag van dit gesprek gaat naar de OAC van de opleiding voor advies en wordt op Blackboard gepubliceerd.
Caracal
Caracal is een digitale enquêtesysteem waar je kunt inloggen met je solis-id en wachtwoord. Je ziet vervolgens de enquêtes staan die je kunt invullen. De antwoorden worden anoniem verwerkt.
Na de sluitingstermijn kun je in Caracal de volgende gegevens van de door jou gevolgde cursussen bekijken:
- De kengetallen
- De reactie van de cursuscoördinator op de enquête uitslagen
- De uitslagen van studentenquêtes
- Het gespreksverslag van het kwaliteitszorggesprek met de afspraken voor verbetering
De NSE is een grootschalig landelijk onderzoek waarbij jaarlijks vrijwel alle studenten in het hoger onderwijs worden uitgenodigd om hun mening te geven over alle aspecten van hun studie. Denk aan: de inhoud van de opleiding, docenten, informatie vanuit je opleiding, studiefaciliteiten, studielast, toetsing en beoordeling, etc.
Studenten krijgen bij afronding van de opleiding een enquête en alumni van de master krijgen rond 1 jaar na afstuderen een enquête. De uitkomsten van de evaluaties worden besproken door de curriculumcommissie. Indien van toepassing, worden ook de resultaten van de NSE besproken. De uitkomsten en verbeterafspraken van de kwaliteitszorgbijeenkomst worden vastgelegd in een verslag.