Bij wie kan ik terecht

Tijdens je studie kun je bij verschillende mensen terecht voor vragen, begeleiding of advies op maat.
Begeleiding en advies bij Diergeneeskunde
Tijdens je studie kun je bij verschillende begeleiders van de faculteit Diergeneeskunde terecht voor vragen, begeleiding of advies op maat over allerlei zaken met betrekking tot je opleiding.
De studieadviseurs adviseren over studieplanning, leerstrategieën, studievertraging (bijv. op grond van ziekte of persoonlijke omstandigheden) en andere onderwerpen. De studieadviseurs verstrekken ook informatie over o.a. toelating tot de opleiding, relevante wet- en regelgeving en procedures waar je als student mee te maken hebt, bijzondere voorzieningen en keuzemogelijkheden. De gesprekken met de studieadviseurs zijn vertrouwelijk.
Afspraak inplannen
Je kunt via de digitale afspraakkalender hieronder een afspraak maken. De afspraken kunnen altijd via Teams en op sommige dagen op locatie plaatsvinden (zie de spreekuurinformatie per studieadviseur). Bij een afspraak op locatie haalt de studieadviseur je op bij de bank bij de giraf in het studielandschap 1e verdieping in het Androclusgebouw. Bij een Teams-afspraak, neemt de studieadviseur op het afgesproken tijdstip contact met je op.
Anniek Mestebeld
Studieadviseur bachelor Diergeneeskunde
1e en 2e jaars studentenMaandag 10:30 – 12:00 uur
via Teams
Donderdag 9:00 – 12:00 uur
via Teams of op locatieE-mail: a.g.mestebeld@uu.nl
Monica van der Garde
Studieadviseur bachelor Diergeneeskunde 3e jaars studenten
Maandag 14:00 – 17:00 uur
(korte afspraken) – via Teams
Woensdag 9:00 – 12:30
(lange afspraken) – via Teams of op locatieE-mail: m.vandergarde@uu.nl
Aster Steijlen
Studieadviseur bachelor Diergeneeskunde
3e jaars bachelorstudenten en masterstudenten (vanaf cohort 2022)Let op: t/m december afwezig i.v.m. zwangerschapsverlof.
E-mail: A.D.Steijlen@uu.nl
Trudi Miltenburg
Studieadviseur master Diergeneeskunde (alle cohorten)
Dinsdag 10:00 - 14:00 uur
(lange afspraken) – via Teams of op locatie
Donderdag 12:20 – 13:40 uur
(korte afspraken) – via Teams
E-mail: g.a.j.miltenburg@uu.nl
Wil je een deel van je studie in het buitenland doen, maak dan een afspraak met het International Office Diergeneeskunde voor het:
- bespreken van de mogelijkheden die er zijn en het beoordelen van de praktische uitvoerbaarheid van je plannen
- adviseren over de organisatorische gang van zaken
Afspraak inplannen
Via de digitale afspraakkalender kun je een afspraak inplannen. Je kunt kiezen voor een gesprek van 15 of 30 minuten. De afspraken vinden plaats op de faculteit in het Androclusgebouw of via Teams.
Je kunt wachten voor je afspraak bij het bankje bij de giraf in het studielandschap 1e verdieping in het Androclusgebouw.
Je kunt ook een e-mail sturen naar: internationaloffice.vet@uu.nl
Coordinator International office Diergeneeskunde
Voor algemene studie-inhoudelijke vragen en informatie over praktische zaken rond het onderwijs, zoals cursusinschrijving, afstuderen, je cijfers, goedkeuring en vrijstelling en het certificeren van cijferlijsten kun je terecht bij de afdeling Onderwijs- en Studentenzaken (OSZ).
- Bachelor Diergeneeskunde: bachelor.dgk@uu.nl
- Bachelor Zorg, Gezondheid en Samenleving: bachelor.zgs@uu.nl
- Master Diergeneeskunde: master.dgk@uu.nl
Vermeld altijd je studentnummer en opleiding!
Telefoon
Je kunt ons op dinsdag en donderdag van 11:00 uur tot 12:00 uur ook bereiken via 030 253 4858.
Afspraak maken om langs te komen
Voor een afspraak kun je per mail contact opnemen met de examencommissie. Je kunt een afspraak maken om langs te komen voor:
- het ophalen van een gewaarmerkte cijferlijst
- het afgeven of ophalen van een diplomakopie dat moet worden gewaarmerkt
- het ophalen of inleveren van andere documenten
Specifieke vragen?
Kan je het antwoord op jouw vraag niet op de studentensite vinden? Mail dan:
- Examencommissie
- Bachelor: examencommissie.ba.vet@uu.nl
- Master: examencommissie.ma.vet@uu.nl
- Blackboard: blackboard.dgk@uu.nl
- Osiris: osiris.vet@uu.nl
- Epass: epass.vet@uu.nl
- Scorion: scorion.dgk@uu.nl
- Rooster en zaalreserveringen: rooster.vet@uu.nl
- Professionele ontwikkeling (tutoraat): po.vet@uu.nl
- Minor ‘Basics in Veterinary Medicine’: minorbvm.dgk@uu.nl
- Honoursprogramma’s:
- Bachelor DGK: honours.bachelor.dgk@uu.nl
- Master DGK: honours.ma.dgk@uu.nl
- International Office: international.vet@uu.nl
- Overige vragen: secretariaat.osz.vet@uu.nl
Medewerkers Onderwijs- en Studentenzaken (OSZ)
Ga naar OSZ van de faculteit Diergeneeskunde op de website van de Universiteit Utrecht.
Mentoren
Tijdens de facultaire introductiedagen word je ingedeeld in een mentorgroep op basis van de onderwijsindeling. Zo’n mentorgroep bestaat uit circa acht eerstejaarsstudenten en twee ouderejaarsstudenten, die gedurende een jaar als mentor optreden. De samenstelling van de mentorgroep is hetzelfde als die van de tutorgroep. Via de mentorgroep kom je in contact met medestudenten en word je opgenomen in het 'sociale systeem' van de faculteit en de universiteit. Je kunt met allerlei vragen en (praktische) problemen terecht bij de mentoren. Jouw mentoren en je tutor zijn voor jou het eerste aanspreekpunt bij vragen, onduidelijkheden en problemen.
Tutoraat Persoonlijke Vorming
Vanaf het begin van je studie krijg je een tutor toegewezen. Een tutor is een docent van de faculteit Diergeneeskunde die je gedurende de hele bachelor opleiding gaat begeleiden op het gebied van persoonlijke vorming en welzijn, studieloopbaankeuzes en professionele ontwikkeling. Alle studenten uit een mentorgroepje krijgen eenzelfde tutor toegewezen. Minimaal drie keer per jaar heb je een individueel gesprek met je tutor. Dit gesprek bereid je voor door terug te blikken op de voorbije periode, wat heb je geleerd en hoe wil je je verder ontwikkelen in de periode die voor je ligt. Aan de hand van deze voorbereiding voer je het gesprek met je tutor.
Daarnaast kom je tijdens zowel het eerste als het tweede studiejaar ook drie keer samen met je tutorgroep en je tutor. Tijdens deze groepsbijeenkomsten komen thema’s aan de orde die te maken hebben met jouw vorming als dierenarts zoals ‘jezelf en jouw kwaliteiten beter leren kennen’, ‘het maken van keuzes’, ‘zorg voor je eigen welzijn’, ‘omgaan met prestatiedruk’, ‘omgaan met persoonlijke of professionele dilemma’s’ etc. Hierbij gebruik je de diversiteit van de groep als klankbord en bron van steun. Tutor en tutorstudent geven samen vorm aan zowel de groepsbijeenkomsten als ook aan de individuele gesprekken. Je ontwikkeling hou je bij in een portfolio.
Na afronding van de bachelor bestaat de mogelijkheid om van tutor wisselen.
Als je een functiebeperking hebt, kun je speciale voorzieningen en begeleiding aanvragen. Hoe je dit doet, vind je bij 'Praktische zaken > Regelingen en procedures'.
Bij faculteit Diergeneeskunde vinden we het belangrijk dat er onder uitstekende arbeidsomstandigheden gewerkt en gestudeerd wordt. Veiligheid, gezondheid en het welzijn van studenten en medewerkers staan daarbij centraal. Dat is de verantwoordelijkheid van ons allemaal en daarom vragen we je proactief te handelen als je opmerkingen of klachten hebt.
We worden allemaal wel eens gekrabd door een kat, snijden onszelf per ongeluk tijdens een sectie of schieten uit tijdens het prikken.
Toch is het belangrijk om dit soort ongelukjes te melden. Alleen op die manier kunnen we met elkaar voor een veiligere en gezondere werk- en leeromgeving zorgen. Zo kunnen we meldingen onderzoeken en ervan leren. Door ongevallen te melden kunnen we maatregelen treffen om herhaling te voorkomen.
Het hoeft niet altijd een ernstig ongeval of gevaarlijke situatie te zijn wat het melden waard is. Juist van de vele kleine dingen kunnen we een hoop leren!
Wat kan je zoal melden?
- Een prik met een naald
- Gebeten of gekrabd door een kat (of ander dier)
- Een trap van een paard
- Een snee met een scalpel
- Uitgegleden omdat het glad was
- Letsel door ruk of duw van een dier
- Een kapotte trapleuning of gladde vloer
- Zuurkasten die overvol staan
Wat gebeurt er met mijn melding?
De Arbo- en Milieucoördinator (AMC) van de faculteit Diergeneeskunde ontvangt de melding en bekijkt hoe deze het beste aangepakt kan worden. Als het nodig is wordt er contact met je opgenomen, bijvoorbeeld voor meer informatie over het incident. De melding wordt uiteraard conform de AVG behandeld.
Hoe maak je een melding?
Een ongeval, een bijna-ongeval of een gevaarlijke situatie en milieu-incident registreer je snel en eenvoudig in TOPdesk.
Wanneer er direct hulp nodig is, bel je het noodnummer (030 - 253) 44 44 zodat de bedrijfshulpverlening en eventuele hulpdiensten gealarmeerd kunnen worden. Maar daarna is het belangrijk dat het incident wordt geregistreerd zodat het kan worden onderzocht en er maatregelen genomen kunnen worden.
Meer informatie
Heb je vragen over het melden van veiligheidsincidenten? Neem contact op met je studieadviseur.
De faculteit Diergeneeskunde hecht waarde aan het professioneel handelen van studenten en medewerkers. Hierbij gaat het niet alleen om veterinair-technisch handelen, maar ook om professionele verantwoordelijkheid ten aanzien van dierenwelzijn.
Als wettelijke of ethische kaders overschreden worden
Binnen het onderwijs, onderzoek en patiëntenzorg, kun je geconfronteerd worden met gedrag van diereigenaren, medewerkers, docenten of medestudenten dat de grens van wettelijke of ethische kaders overschrijdt als het gaat om dierenwelzijn. Als zoiets gebeurt, is het belangrijk dat je dit eerst aankaart binnen de eigen onderwijssituatie en bespreekbaar maakt met je docent of tutor. Maar soms biedt dit geen oplossing en blijf je in een lastige situatie zitten. In dat geval kun je terecht bij het Meldpunt ‘Professioneel handelen en Dierenwelzijn’.
Vertrouwenspersoon ‘Professioneel handelen en Dierenwelzijn’
Bij het meldpunt werkt een vertrouwenspersoon, Nienke Endenburg, die jouw melding strikt vertrouwelijk zal behandelen. Samen met het reflectieteam, zal zij op zoek gaan naar een oplossingsstrategie voor jouw ingebrachte dilemma. Je melding wordt overigens anoniem behandeld, je naam is alleen bekend bij de vertrouwenspersoon. Je ontvangt altijd mondeling of schriftelijk een terugkoppeling van wat er met je melding is gebeurd.
Hoe breng ik een melding in?
Je kunt op de volgende manieren in contact komen met het meldpunt en aangeven dat je een melding wilt doen:
- Per e-mail: n.endenburg@uu.nl
- Langsgaan bij de kamer van de vertrouwenspersoon van dit meldpunt, Nienke Endenburg (faculteit Diergeneeskunde, Yalelaan 2, Nieuw Gildestein, kamer 0.34)
De vertrouwenspersoon zal je vervolgens uitnodigen voor een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek. Tijdens dit gesprek kun je je melding doen en deze verder toelichten. De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht.
Vertrouwenspersoon ongewenst gedrag
Heb je als student te maken met ongewenst gedrag, bijvoorbeeld als er sprake is van intimidatie of seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld of pesten. Je kunt terecht bij de studieadviseur van jouw opleiding of contact opnemen met de zogenoemde vertrouwenspersonen ongewenst gedrag.
Vertrouwenspersonen ongewenst gedragDe Universiteit Utrecht vindt een veilig sociaal klimaat voor alle studenten en medewerkers belangrijk. We behandelen elkaar met respect. Toch kan het gebeuren dat studenten of medewerkers op een voor hen ongewenste manier worden benaderd, bijvoorbeeld als er sprake is van intimidatie of seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld of pesten.
Om het ongewenste gedrag te stoppen, is het belangrijk dat dit gedrag bespreekbaar wordt gemaakt. Je kunt zelf stappen zetten, maar je kunt ook met iemand van de Universiteit praten over ongewenst gedrag of een ongewenste (seksuele) ervaring.
Bij wie kan je terecht?
Je kunt terecht bij de studieadviseur van jouw opleiding of contact opnemen met de zogenoemde vertrouwenspersonen ongewenst gedrag. De vertrouwenspersoon ongewenst gedrag kun je inschakelen voor advies en ondersteuning. Ze gaan vertrouwelijk met jouw ervaring/klacht om en delen het niet met derden zonder jouw expliciete toestemming.
Contactpersonen Sociale Veiligheid coschappers
Wil jij je hart luchten over iets wat in de kliniek is gebeurd? Heb jij zelf iets meegemaakt of heb jij gezien dat iemand anders iets overkwam waarover je wilt praten? Stap naar één van de contactpersonen Sociale Veiligheid voor co-schappers voor een gesprek.
Je kunt bij één van de onderstaande docenten terecht als je je hart wilt luchten of een issues over sociale veiligheid hebt. Zij bieden een luisterend oor en kunnen je adviseren over eventuele vervolgstappen. Het is aan jou om te bepalen tot wie je je wilt richten!
Marja de Jong | Gezelschapsdieren | |
Hans Kooistra | Gezelschapsdieren | |
Ruurd Jorritsma | LB Huisdieren | |
Hilde Aardema | LB Huisdieren | |
Mathijs Theelen | Paard | |
Jos Ensink | Paard |
Programmaleider Sociale Veiligheid
Je kunt ook terecht bij Wieke Eefting (w.eefting@uu.nl), programmaleider Sociale Veiligheid van de faculteit Diergeneeskunde.
Als je het niet eens bent met de manier waarop een medewerker of dienst van de universiteit zich tegenover jou heeft gedragen, dan kun je daar wat aan doen. Een klacht heeft betrekking op een gedraging tegenover jou.
Informeel
Misschien is het mogelijk om via een informele weg tot een oplossing te komen, door je probleem te bespreken met degene die het betreft. Je kunt zo proberen om samen tot een bevredigende oplossing te komen. Ook kun je je klacht voorleggen aan je studieadviseur of de klachtencoördinator van je faculteit of departement om te bespreken wat je het beste zou kunnen doen.
Formeel
Vind je dat er sprake is van een ernstige klacht, vind je het lastig om je klacht te bespreken of het is niet gelukt om je probleem informeel op te lossen? Dan kun je ook een formele klacht indienen.
- Klachten over je opleiding en faculteit worden behandeld door de klachtencoördinator van je opleiding of faculteit.
- Klachten over centrale, universitaire diensten worden behandeld door de universitaire klachtencoördinator.
Klacht over de opleiding of faculteit Diergeneeskunde indienen
Je klacht met betrekking tot de faculteit zou bijvoorbeeld kunnen gaan over:
- de begeleiding bij je scriptie of een practicum;
- het niet nakomen van de programmering van het onderwijs of de tentamens;
- het gedrag van een docent of een ander personeelslid;
- gebrekkige of ontbrekende faciliteiten;
- de bereikbaarheid van voorzieningen;
- de manier waarop een brief is beantwoord.
Je kunt een formele klacht indienen door middel van het digitale klachtenformulier. Je klacht wordt behandeld door de facultaire klachtencoördinator. Meer over de formele klachtenprocedure vind je op de centrale studentensite.
Klachtencoördinator Diergeneeskunde
Opleidingsoverstijgend
De universiteit heeft ook begeleiders voor opleidingsoverstijgende vragen. Bijvoorbeeld als je door bijzondere omstandigheden studievertraging oploopt en dit niet meer kunt oplossen door een aanpassing in het studieprogramma, of als je door psychische problemen niet goed kunt studeren. In het overzicht hieronder staan de begeleiders die je kunt benaderen.
Zie ook de studeertips en tools en trainingen die je verder kunnen helpen.