Inspraak en medezeggenschap
Wil je zelf meepraten en meebeslissen over zaken die het onderwijs aangaan? Als lid of bestuurslid van een medezeggenschapsorgaan doe je veel ervaring op en leer je constructief meedenken en meebeslissen over veranderingen en verbeteringen in een grote organisatie.
In elke laag van de organisatie van de Universiteit Utrecht denken studenten en medewerkers mee over het beleid en geven adviezen aan de verschillende bestuurlijke organen. Een goed georganiseerde medezeggenschap is van groot belang voor het functioneren van de universiteit.
Maak JIJ het verschil? Stel jezelf kandidaat voor de faculteitsraad!
Lidmaatschap van de FR duurt een jaar en als tegemoetkoming voor je uren ontvang je een bestuursbeurs.
Tijdsplanning verkiezingen studentgeleding FR 2024
1 maart 2024 | peildatum opstellen kiesregister |
7 maart t/m 11 april | inzien en correctie kiesregister |
11 april | deadline kandidaatstelling |
13 t/m 15 mei | verkiezingen |
17 mei | uitslag verkiezingen |
Alle benodigde formulieren en aanvullende informatie kun je vinden op de pagina over de Faculteitsraad verkiezingen.
Alles over jezelf verkiesbaar stellen en de FR verkiezingenMedezeggenschapsorganen Diergeneeskunde
Bij de faculteit Diergeneeskunde zijn studenten vertegenwoordigd in onderstaande (medezeggenschaps-) organen.
Wat is de Studentenraad?
De Studentenraad (SR) is het overkoepelende orgaan van alle studenvertegenwoordigers binnen diergeneeskunde. De SR bestaat uit studentleden van de jaar- en masterkernen, D.S.K., Board of Studies, Faculteitsraad, Opleidingscommissie en het Faculteitsbestuur. Samen met een onafhankelijke voorzitter vergaderen zij elke twee weken om de belangrijkste onderwijs en facultaire zaken te bespreken.
In de praktijk betekent dat dat we het over van alles kunnen hebben! Alle suggesties, ideeën en klachten over onderwijs en facultaire zaken komen namelijk via de afzonderlijke organen bij de SR. Qua onderwijs kun je denken aan roostering, hoeveelheid contacturen, hoeveelheid toetsen, toetskwaliteit etc. Qua facultaire zaken kan het gaan over studiefaciliteiten als het studielandschap, kwaliteit computer, bureaustoelen maar ook het aanbod aan eten in de kantine!
Eigenlijk alles wat je maar kunt bedenken wat met de faculteit Diergeneeskunde te maken heeft.
In de vergaderingen van de SR, die om de week worden gehouden, worden problemen gesignaleerd en besproken, gaan we na of het een probleem is wat door meerdere studenten wordt ervaren en hoe ernstig het is. Daarna denken we na over een vervolgactie. Soms kunnen we het zelf oplossen, anders geven we het door aan de Faculteitsraad / Opleidingscommissie of de Studentassessor van het bestuur die het dan in een officiële vergadering aan kan kaarten. Ook hebben we 1x per maand een vergadering met OSZ om dingen aan te geven die zij misschien kunnen oplossen en ze op de hoogte te houden van wat er speelt.
Samenstelling Studentenraad 2023-2024
- Voorzitter: Floor Beekwilder
- Jaarkern 1: (volgt z.s.m.)
- Jaarkern 2: Rutger Wentink en Demi van den Kommer
- Jaarkern 3: Dion van Wijnen
- Master Paard: wisselend vanuit de masterkern Paard
- Master Landbouwhuisdieren: Amber van Suylekom en Quinten Nijenhuis
- Master Gezelschapsdieren: Myrthe Lubbers en Hedzer Adema
- Masterkern Uniform: Barbara van Dijk en Myrthe Janson
- Studentassessor Faculteitsbestuur: Suus Wiersma
- Board of Studies: Iris van Drie (master) en Rebecca Oostrom (bachelor)
- Assessor DSK: Ilse Kerstens
- Faculteitsraad/Opleidingscommissie: Dion van Wijnen en Amber van Suylekom en Marjolein de Jong
Meer informatie en contact
Voor meer informatie kun je altijd één van de leden van de studentenraad aanspreken! Heb je vragen of opmerkingen over onderwijs en faculteitsgerelateerde zaken, geef het door aan je jaar- of masterkern. Zij zullen deze zaken opnemen of doorgeven aan de Studentenraad. Direct mailen naar ons mag ook op studentenraad.vet@uu.nl.
Altijd op de hoogte zijn? Volg ons dan op Instagram (@studentenraad_diergeneeskunde).
Wat doet de jaarkern?
Ieder studiejaar van de bachelor heeft een eigen jaarkern. De jaarkernen worden gevormd door ongeveer vijf tot tien studenten. De kernen houden zich bezig met het signaleren van eventuele problemen die tijdens het onderwijs en de studie in het algemeen bij hun jaargenoten/studiegenoten naar voren komen (bijvoorbeeld het onderwijsrooster, de studiewijzers, onderwijsfaciliteiten e.d.). De kernen spelen dit door naar betrokken docenten, faculteitsmedewerkers, studentenraad, opleidingscommissie of faculteitsraad.
Daarnaast heeft de jaarkern de zorg voor het doorgeven van mededelingen en informatie aan de jaargenoten/studiegenoten, het opnemen van de hoorcolleges en het evalueren van de cursussen met de cursusleiders. De jaarkern kan ook initiatieven nemen waarbij ze specifieke dingen organiseren voor hun eigen jaar!
Jaarkernen bachelor Diergeneeskunde 2023-2024
Jaarkern 1
Email: Jaarkern1.dgk@uu.nl
- Bo Welsing
- Anne Boogaard
Jaarkern 2
E-mail: jaarkern2.dgk@uu.nl
Instagram: jaarkern1dgk
- Else Smelik
- Demi van den Kommer
- Rutger Wentink
- Anna Heijne
- Amy Schampers
- Merijn Klos
Jaarkern 3
E-mail: jaarkern3.dgk@uu.nl
Instagram: dgk.jaarkern3
- Myrthe Hulsbergen
- Dion van Wijnen
- Stephanie Wong
- Lorraine van den Berg
Heb je interesse om deel te nemen in een jaarkern?
Neem dan contact op met de jaarkern die jouw jaar vertegenwoordigt.
De Faculteitsraad (FR) is het medezeggenschapsorgaan voor personeel en studenten. De raad is de gesprekspartner van de decaan als het gaat om maatregelen van het bestuur en de inrichting van de faculteit.
Samenstelling faculteitsraad 2024-2025
De FR heeft 16 zetels: 8 voor personeelsleden en 8 voor studenten. Een deel van de studenten van de FR zijn tevens lid van de Opleidings(advies)commissie (O(A)C). De personeelsleden van de FR en O(A)C zijn wel (grotendeels) verschillend.
- Onafhankelijk technisch voorzitter: prof.dr. M.E. Everts
- Personeel: Marlies van Maren, Mieke Matthijs, Louis Penning, Christine Piek, Pim Rooymans, Sarah van Rijn, Alice Sijts, Lian Vermunt, Luciel van Vuuren
- Studenten (bachelor): Marjolein de Jong, Else Smelik, Kars Schouteten, Martina van’t Klooster
- Studenten (master): Tim Haverkort, Aimee Sardijo-Brouwer, Bart Bokkers, Kyra van Tilburg
Bevoegdheden faculteitsraad
De Faculteitsraad heeft adviesrecht en instemmingsrecht. De bevoegdheden en werkwijze van de raad zijn vastgelegd in het faculteitsreglement en het reglement van orde, die gebaseerd zijn op de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW). Ook heeft de raad initiatiefrecht, wat inhoudt dat zij dingen die zij belangrijk vindt kan agenderen bij het bestuur!
Vergaderingen
De faculteitsraad vergadert iedere maand met het bestuur: om de maand is dit een formeel of een informeel overleg. De formele vergaderingen zijn openbaar. De agenda en vergaderstukken van de faculteitsraad worden de donderdag, een week voor de faculteitsraadsvergadering - en eerder indien mogelijk - op de teamsite van de faculteitsraad geplaatst. Je kunt inloggen met je solisgegevens.
Data 2024-2025
In 2024-2025 zijn de formele raadsvergaderingen op de volgende data:
- 20 juni 2024 12.00-14.00 uur. Deze vergadering staat de middelenverdeling 2025 (instemmingsrecht) op de agenda.
- 29 augustus 2024 13.15-15.15 uur. Deze vergadering staat de begroting 2025 (instemmingsrecht) op de agenda.
- 26 september 2024 13.15-15.15 uur
- 21 november 2024 13.00-15.00 uur
- 23 januari 2025 10:00-12:00 uur
- 20 maart 2025 10:00-12:00 uur
- 15 mei 2025 10:00-12:00 uur
- 19 juni 2025 10:00-12:00 uur.
- 28 augustus 2025 10:00-12:00 uur.
De locatie van de vergaderingen is in principe in Androclus W436. De vergaderingen zijn openbaar en je mag dus altijd een keer meekijken!
Contact
Studentgeleding: SFRDGK@uu.nl
Gehele raad: DGK.Faculteitsraad@uu.nl
Bestuurlijk adviesorgaan
Elke faculteit kent een Board of Studies - een bestuurlijk adviesorgaan, benoemd door de decaan van de faculteit - die het faculteitsbestuur gevraagd en ongevraagd adviseert over onderwijsbeleid. De Board of Studies bewaakt de kwaliteit en organisatie van het onderwijs.
De Board of Studies Diergeneeskunde bestaat uit de onderwijsdirecteuren van de bachelor Diergeneeskunde, de master Diergeneeskunde, de bachelor Zorg, Gezondheid en Samenleving en het Onderwijs voor Professionals, de departementale portefeuillehouders onderwijs, een bachelorstudent, een masterstudent, De hoofden van de diensten BBO en OSZ (beiden adviserend lid). De Board wordt voorgezeten door de vice-decaan onderwijs en ondersteund door een secretaris.
Samenstelling Board of Studies
- Harold Bok, vice-decaan
- Jooske IJzer, onderwijsdirecteur bachelor Diergeneeskunde
- Cornélie Westermann, onderwijsdirecteur master Diergeneeskunde
- Freek Hoebeek, onderwijsdirecteur bachelor Zorg, gezondheid & samenleving
- Robert Favier, onderwijsdirecteur onderwijs voor professionals
- Jeffrey de Gier, portefeuillehouder onderwijs Clinical Sciences
- Femke Broers, portefeuillehouder onderwijs Biomolecular Health Science
- Len Lipman, portefeuillehouder onderwijs Population Health Science
- Anne ten Hove, studentlid bachelor Diergeneeskunde
- Kyra van Tilburg, studentlid master Diergeneeskunde
- Vacature, studentlid bachelor Zorg, gezondheid & samenleving
- Tobias Boerboom, adviseur, hoofd BBO
- Marlise Mensink, adviseur, hoofd OSZ
- Julia Caussin, secretaris
Vragen?
Heb je een vraag over de BoS? Neem dan contact op met Julia Caussin (j.caussin@uu.nl).
Inspraak- en medezeggenschapsorgaan
De faculteit Diergeneeskunde heeft een facultaire opleidingscommissie (OC) en voor elke opleiding een opleidingsadviescommissie (OAC).
De OC is het inspraakorgaan en medezeggenschapsorgaan voor de onderwijsaangelegenheden binnen de faculteit Diergeneeskunde. De OC adviseert de decaan, vice-decaan en/of onderwijsdirecteuren over de kwaliteit van het onderwijs. Ze is samengesteld uit de voorzitters van de student- en docentgeleding uit elke OAC en bestaat dus uit drie studentleden en drie docentleden.
De OAC is een informeel inspraakorgaan dat zich bezighoudt met de kwaliteit van één opleiding. We hebben er dus drie: een OAC voor de bachelor Diergeneeskunde, de OAC voor de master Diergeneeskunde en een OAC voor de bachelor Zorg, Gezondheid en Samenleving. De OAC’s van de bachelor en de master Diergeneeskunde hebben ervoor gekozen samen te vergaderen.
De belangrijkste taken van de OC en OAC
De OC van de faculteit Diergeneeskunde
- Stelt de Onderwijs- en Examenregelingen (OER) van de opleidingen vast*,
- Bewaakt de kwaliteit van het onderwijs aan de faculteit,
- Adviseert gevraagd en ongevraagd adviseren onderwijsontwikkelingen in de toekomst.
* Formeel berust het recht om de OER vast te stellen bij zowel de faculteitsraad (FR) als de OC, maar de FR heeft deze bevoegdheid gedelegeerd via de afspraak dat de FR een advies van de OC zonder discussie zal overnemen.
De OC doet dit voornamelijk op facultair niveau en vaak op advies van de OAC die zich op opleidingsniveau met dezelfde dingen bezighoudt.
Samenstelling opleidingscommissies per september 2023
Bachelor Diergeneeskunde
- Docenten:
- Bas Swildens (lid facultaire OC)
- Lian Vermunt
- Martijn van Herwijnen
- Winoah van Heek
- Studenten:
- Marjolein de Jong (lid Facultaire OC)
- Kars Schouteten
- Else Smelik
Master Diergeneeskunde
- Docenten:
- Sylvia Djajadiningrat-Laanen
- Niels Dekker
- Damay Asjee
- Studenten:
- Tim Haverkort (lid Facultaire OC)
- Bart Bokkers
- Aimee Sardijo-Brouwer
Bachelor Zorg, Gezondheid en Samenleving
- Docenten:
- Judith Scheerens (lid facultaire OC)
- Bernard Roelen
- Tom Roeling
- Studenten:
- Rumi Renckens
- Martina van 't Klooster
- Vacature
Vergaderingen
Vergaderingen van de OC en de OAC’s zijn openbaar en ook online te volgen. Wil je een vergadering bijwonen? Neem dan contact op met de voorzitter van de studentgeleding. Wil je een vergadering van een OAC bijwonen? Neem dan contact op met de voorzitter van de studentgeleding.
Voorlopig geplande vergaderingen Facultaire Opleidingscommissie DGK
- 28 november 2024
- 13 maart 2025
- 5 juni 2025
Contact
Algemene vragen: secretaris OC, Julia Caussin, e-mail: j.caussin@uu.nl.
Inhoudelijke vragen: mail de studenten van de betreffende OAC.
Leiding over de faculteit
De decaan heeft de dagelijkse leiding over de faculteit. De decaan wordt daarbij ondersteund door een bestuursteam dat uit vijf leden bestaat. In het faculteitsbestuur zit één student, namelijk de student-assessor. De assessor is onderdeel van het faculteitsbestuur en is hiermee de belangrijkste connectie tussen studenten en het faculteitsbestuur. De assessor onderhoudt regelmatig contact met de verschillende medezeggenschapsorganen en studieverenigingen om tijdig aandachtspunten te signaleren.
Samenstelling faculteitsbestuur
- Debbie Jaarsma (decaan)
- Harold Bok (vice-decaan, portefeuille onderwijs)
- Celia Berkers (vice-decaan, portefeuille onderzoek)
- Mark van de Streek (faculteitsdirecteur)
- Suus Wiersma (student-assessor 2023- 2024) / Thomas Renzenbrink (student-assessor 2024-2025)
- Monica Hoppenbrouwers (bestuurssecretaris a.i.), e-mail: m.m.hoppenbrouwers@uu.nl
Contact
Voor vragen kun je altijd contact opnemen met de huidige student-assessor Suus Wiersma/Thomas Renzenbrink, e-mail: studentassessor.dgk@uu.nl.
Medezeggenschapsorgaan Universiteit Utrecht
Bij de Universiteit Utrecht op centraal niveau zijn studenten vertegenwoordigd in onderstaand medezeggenschapsorgaan:
De universiteitsraad (U-raad) behartigt de belangen van alle medewerkers en studenten richting het College van Bestuur van de UU. De raad levert een belangrijke bijdrage aan de koers van de universiteit en de gang van zaken binnen de universiteit. De U-raad volgt het College van Bestuur kritisch, voorziet het (on)gevraagd van advies en beslist mee over belangrijke onderwerpen. De U-raad bestaat uit 12 personeelsleden en 12 studentleden, afkomstig van alle faculteiten en diensten.
Meer weten?
- Mail: studentenuraad@uu.nl
- LinkedIn: universiteitsraaduu
- Twitter: UniversiteitsraadUU
- Instagram: universiteitsraad
- Of kom langs in kamer 4.46 in het Bestuursgebouw
Nuttige links
- Agenda's, nota's, verslagen en bijbehorende stukken staan op de algemene medezeggenschapsteamsite (inloggen met @uu.nl- of @students.uu.nl-adres en vervolgens opnieuw met dit mailadres en Solis-wachtwoord)
- Vragen over de raadsstukken? Lees de reglementen of neem contact op met één van de secretarissen van de universiteitsraad Anne-Marie Partridge of Sabine Bosveld.
Verkiezingen
Elk jaar organiseert het Centraal Stembureau verkiezingen voor de studentenzetels van de universiteitsraad. En iedere twee jaar voor de medewerkerszetels. Lees meer over de verkiezingen en hoe je je kandidaat stelt.
Lees voor meer informatie over de verkiezingen de reglementen of neem contact op met de secretaris van het Centraal Stembureau, Anne Marie Partridge.