Bij wie kan ik terecht?
Loop je tijdens je studie tegen een probleem aan of zoek je persoonlijk advies? Studeren hoef je niet alleen te doen. Er zijn verschillende mensen die advies kunnen geven en kunnen begeleiden.
Bij de opleiding vind je begeleiders bij wie je terecht kunt voor vragen die te maken hebben met je studie. Voor andere vragen heeft de Universiteit Utrecht nog meer begeleiders die je kunt benaderen. Het overzicht hieronder begint met de begeleiders van je opleiding.
Bij je studieadviseur kun je terecht voor vragen over bijvoorbeeld je studieplanning, het onderwijsprogramma en exameneisen. Raadpleeg je studieadviseur ook bij persoonlijke problemen die invloed hebben op je studie en voor vragen over het bindend studieadvies (BSA).
De studieadviseurs zijn er ook voor diegenen die 'gewoon' even behoefte hebben aan een praatje/luisterend oor.
De studieadviseurs voor de bacheloropleiding Informatica/Informatiekunde zijn:
E-Mail: studieadviseur.inca@uu.nl (voor bachelor Informatica) & studieadviseur.inku@uu.nl (voor bachelor Informatiekunde). Een reactie kan enkele werkdagen duren.
E-Mail: studieadviseur.inca@uu.nl (voor bachelor Informatica) & studieadviseur.inku@uu.nl (voor bachelor Informatiekunde). Een reactie kan enkele werkdagen duren.
Afspraak maken
Voor het maken van een afspraak kun je de online-agenda, onderaan deze pagina, gebruiken.
Kies een dag, timeslot en locatie dat uitkomt en plan een afspraak in met een van de studieadviseurs.
Locatie
Kijk in de online-agenda voor afspraken ONLINE (via MS Teams) of ON CAMPUS (Minnaert 1.20). Ruimte 1.20 in het Minnaert is de balie van het Studiepunt. Je kunt plaatsnemen op de bank tegenover de balie en je word daar opgehaald door de studieadviseur.
Inloopspreekuur: elke wo en do van 10:00-12:00 uur (m.u.v. feestdagen)
Elke woensdag en donderdag van 10:00-12:00 uur hebben de studieadviseurs een inloopspreekuur. Je kunt zonder afspraak langskomen en plaatsnemen in de wachtkamer van het Minnaertgebouw, ruimte 1.20. Het inloopspreekuur is bedoeld voor vragen die ongeveer 5 tot 10 minuten duren.
Tijdens de kerstperiode en het zomerreces is het mogelijk dat het inloopspreekuur vervalt. Controleer daarom je e-mail voor eventuele wijzigingen.
Voor vragen of zaken die meer tijd in beslag nemen, kun je een afspraak maken via de online agenda.
Vermeld bij contact altijd je studentnummer en opleiding!
Balie: Minnaertgebouw, kamer 1.20. Op werkdagen geopend van 10-12 uur.
Telefoon: 030 253 5888. Bereikbaar op werkdagen van 10-12 uur.
Let op: Tijdens de zomer is onze fysieke locatie 5 weken gesloten, van maandag 15 juli tot vrijdag 16 augustus. We blijven 's ochtends telefonisch bereikbaar van 10-12 uur.
E-mail:
- Biologie science.bio.ba@uu.nl
- Scheikunde science.chem.ba@uu.nl
- Wiskunde science.math.ba@uu.nl
- Natuur- en Sterrenkunde science.phys.ba@uu.nl
- Informatica en informatiekunde science.inform.ba@uu.nl
- Farmacie en CPS science.pharm.ba@uu.nl
- Molecular and Biophysical Life Sciences (MBLS) science.mbls.ba@uu.nl
Waarvoor kun je terecht bij het studiepunt?
Als je vragen hebt over:
- Cursusinschrijving
- Rooster
- Registratie studieresultaten OSIRIS
- Studievoortgangsoverzicht (SVO)
- Afstuderen
Studentmentoren zijn ouderejaars studenten die vragen kunnen beantwoorden over je studie, de universiteit en de stad Utrecht.
Heb je hulp nodig bij het maken van keuzes binnen je studieprogramma? Loop je studievertraging op of ben je juist toe aan meer uitdaging? Dit is je eerste aanspreekpunt. De tutor is een docent van je opleiding die doorgaans les geeft in het eerste jaar.
De tutoren van Informatica zijn:
Erik Jan van Leeuwen, e.j.vanleeuwen@uu.nl
Peter Vangorp, p.vangorp@uu.nl
Als je een functiebeperking hebt, kun je speciale voorzieningen aanvragen.
Bij een functiebeperking kun je denken aan:
- Dyslexie
- AD(H)D
- Een chronische ziekte (o.a. ziekte van Crohn, diabetes, astma, reuma, ME/CVS, RSI/CANS)
- Visuele, auditieve en motorische beperkingen
- Een autismespectrumstoornis (ASS)
- Chronische psychische problematiek (o.a. chronische depressie)
Een voorbeeld van een voorziening is extra tijd bij tentamens. Je kunt via OSIRIS Student (tabblad Zaken > Aanvraag voorzieningen) een verzoek voor zo’n voorziening indienen.
Meer informatie
Neem contact op met je studieadviseur als je vragen hebt:
- Studieadviseur Natuur- en Sterrenkunde
- Studieadviseur Wiskunde (en toepassingen)
- Studieadviseur Informatica
- Studieadviseur Informatiekunde
Ook vind je uitgebreidere informatie op de UU-pagina Studeren met een functiebeperking.
Bekijk het aanbod aan begeleiding en training op welzijnsgebied, aangeboden door de faculteit en de UU.
Opleidingsoverstijgend
De universiteit heeft ook begeleiders voor opleidingsoverstijgende vragen. Bijvoorbeeld als je door bijzondere omstandigheden studievertraging oploopt en dit niet meer kunt oplossen door een aanpassing in het studieprogramma, of als je door psychische problemen niet goed kunt studeren. In het overzicht hieronder staan de begeleiders die je kunt benaderen.
Zie ook de studeertips en tools en trainingen die je verder kunnen helpen.
Bij Studentenservice kun je terecht voor informatie over studeren en het studentenleven, zoals informatie over aanmelding en inschrijving, collegegeld, studiefinanciering, bestuursbeurzen, arbeidsmarktoriëntatie, studentenorganisaties en studeren in het buitenland.
Een studentendecaan begeleidt en adviseert studenten die door overmacht studievertraging oplopen of dreigen op te lopen. Bijvoorbeeld door een functiebeperking (handicap, (chronische) ziekte), bestuurswerk, topsport of bijzondere familieomstandigheden. Je kunt bij de studentendecaan terecht voor financiële of juridische vragen over wettelijke of universitaire regelingen. Via Studentenservice kun je telefonisch of aan de balie een afspraak maken.
Studentenpsychologen helpen je bij het oplossen van persoonlijke en studiegerelateerde problemen die je studievoortgang in de weg staan. Lees de tips en tools die je alvast verder kunnen helpen of maak een afspraak bij een studentenpsycholoog.
De Universiteit Utrecht vindt een veilig sociaal klimaat voor alle studenten en medewerkers belangrijk. We behandelen elkaar met respect. Toch kan het gebeuren dat studenten of medewerkers op een voor hen ongewenste manier worden benaderd. Onder ongewenste omgangsvormen wordt verstaan: ‘Alles in de omgang en communicatie wat als ongewenst/kwetsend wordt ervaren en tot gevolg heeft dat je je niet langer veilig voelt in de opleiding of in de privésfeer.’ Je kunt hierbij denken aan (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, pesten of discriminatie.
De vertrouwenspersoon ongewenst gedrag kun je inschakelen voor advies en ondersteuning. Ook kun je met de vertrouwenspersoon bespreken of je een bepaalde omgangsvorm wel of niet ‘normaal’ hoeft te vinden. Ze gaan vertrouwelijk met jouw ervaring/klacht om en delen het niet met derden zonder jouw expliciete toestemming.
Als je het niet eens bent met de manier waarop een medewerker of dienst van de universiteit zich tegenover jou heeft gedragen, dan kun je daar wat aan doen.
Denk bij voorbeeld aan:
- het niet nakomen van de programmering van het onderwijs of de tentamens;
- het gedrag van een docent of een ander personeelslid;
- gebrekkige of ontbrekende faciliteiten;
- de manier waarop een brief is beantwoord.
Misschien kun je langs informele weg tot een oplossing te komen, door je probleem te bespreken met degene die het betreft. Of advies in te winnen van je studieadviseur of een studentendecaan.
Vind je dat er sprake is van een ernstige klacht, vind je het lastig om je klacht te bespreken of het is niet gelukt om je probleem informeel op te lossen? Dan kun je ook een formele klacht indienen.
- Klachten over je opleiding en faculteit worden behandeld door de klachtencoördinator van je opleiding of faculteit
- Klachten over centrale, universitaire diensten worden behandeld door de universitaire klachtencoördinator
Vind je dat je klacht, bijvoorbeeld via je studieadviseur of de klachtencoördinator, niet goed is afgehandeld? Dien dan een klacht in bij Roel Notten, de Ombudsfunctionaris Studenten. Hij helpt jou als student als je problemen ervaart of klachten hebt wanneer je vindt dat je onredelijk bent behandeld binnen de Universiteit Utrecht. Notten heeft een onafhankelijke positie en is onpartijdig.
Het Skills Lab brengt zo helder mogelijk in kaart wat er allemaal te vinden is aan:
- trainingen
- workshops
- cursussen
- individuele begeleiding
- tools
Op het gebied van academische vaardigheden (beter en effectiever te studeren, onderzoeken of communiceren)
Caring Universities biedt gratis online programma's aan om de geestelijke gezondheid van studenten te helpen verbeteren. Alle programma's zijn evidence-based, gemaakt door klinische psychologen, en omvatten online coaching. Lees meer op de pagina over Caring Universities.
De career officers van Career Services helpen je bij het oriënteren op de arbeidsmarkt. Je kunt hier onder meer terecht voor loopbaantrainingen, een review van je sollicitatiebrief of CV of een individueel adviesgesprek.
Als je twijfelt of je bachelorstudie bij je past, ga dan eens praten met de tutor en/of de studieadviseur van je opleiding. Je kunt je ook inschrijven voor een workshop studiekeuze of een afspraak maken voor een studiekeuzegesprek. Andere tips en informatie vind je op de studiekeuzepagina.
Ben je op zoek naar een passende master? Kijk dan op de pagina begeleiding voor masterkiezers.
Het Platform Onbeperkt Studeren is een platform voor en door studenten met een functiebeperking. Naast inspraak in het beleid en het geven van voorlichting, begeleiden ze studenten met een functiebeperking zoals dyslexie, AD(H)D, autisme etc. Wil jij meer weten of heb je behoefte aan extra ondersteuning of begeleiding voor bij je studie of buiten je studie zoals wonen, werken en uitgaan? Wellicht is een buddy wel iets voor jou. Kijk op: https://students.uu.nl/onbeperktstuderen