Training Autonomie Duurzaam Eigen Maken

Prestatiedruk, keuzestress, het gevoel dat het allemaal te veel wordt… We willen allemaal graag weten hoe je daarmee om kan gaan. Of liever nog, hoe je het kunt voorkomen. Hoe leer je omgaan met verwachtingen van jezelf en van anderen, met stress en emoties? Dit wordt in de psychologie ‘autonomie’ genoemd. Autonoom gedrag berust op zelfkennis. Hoe meer inzicht en zeggenschap je hebt over jezelf, hoe beter je kunt omgaan met lastige situaties.

De Universiteit Utrecht heeft een training ontwikkeld, waar je in 10 weken veel kunt leren en ervaren over hoe je jouw autonomie kunt vinden en versterken. Deze is ontwikkeld door Dr. Annerieke Oosterwegel, ontwikkelingspsychoog en docent bij de opleiding Psychologie, met behulp van subsidie van de Faculteit Sociale Wetenschappen en een landelijke Comeniusbeurs voor onderwijsvernieuwing. De basis van de training bestaat uit het zelfstandig lezen van de stof en het doen van opdrachten. In die periode zijn ook 5 groepsbijeenkomsten gepland van elk twee uur. In de groepsbijeenkomsten kun je vragen stellen over de stof en bespreken we de opdrachten. Daarnaast doen we ook ervaringsgerichte oefeningen. De bijeenkomsten zijn interactief en jouw bijdrage is daarbij noodzakelijk. Tussen de bijeenkomsten door maak je telkens 2 thuisopdrachten van elk een maximaal een dagdeel en na afloop schrijf je een korte handleiding voor jezelf.

Tijdens deze training reeks verwachten we een bepaalde tijdsinvestering waarin je de stof doorneemt, opdrachten maakt en alle bijeenkomsten kan bijwonen, met als doel om je controle over je studieloopbaan en welzijn te laten ervaren en je welbevinden en succes te vergroten. Uit de handleidingen van studenten die de opdrachten eerder gemaakt hebben blijkt dat deze studenten na afloop beter begrijpen hoe zij in verschillende situaties reageren en zichzelf daar nu ook effectiever op weten aan te sturen. Ze gaan beter voor zichzelf zorgen, zijn beter in staat hun motivatie te reguleren, en ervaren meer balans tussen studie, werk en privé.